Analýzy

IDC: Prodej PC ve 2. čtvrtletí 2015 klesl o 11,8 %

Podle společnosti IDC se ve druhém čtvrtletí roku 2015 prodalo 66,1 milionu počítačů, což představuje meziroční pokles o téměř 12 %. Za nepříznivými výsledky je nutné hledat nadprůměrně úspěšné druhé čtvrtletí v loňském roce, omezené nákupy a prodeje v důsledku čekání na Windows 10 i silný kurz dolaru.

IDC: Prodej PC ve 2. čtvrtletí 2015 klesl o 11,8 %

„I když byl pokles prodeje počítačů ve druhém čtvrtletí výrazný, a dokonce mírně větší, než se očekávalo, vyvíjel se trh podle očekávání,“ uvedl Loren Loverde, viceprezident výzkumu ve společnosti IDC. „Určitý mírný pokles prodeje PC očekáváme i ve druhé polovině roku. Nástup Windows 10 by měl přinést oživení, řada uživatelů ale místo nákupu nového PC raději sáhne po bezplatném upgradu. Konkurencí nadále zůstávají zařízení 2 v 1 a chytré telefony. Větší vliv má však v současné době ekonomické prostředí, které by se snad mělo stabilizovat a do budoucna zlepšit.“

V USA se ve sledovaném období prodalo téměř 16,4 milionu počítačů, což představuje 3,3% meziroční pokles. Ačkoli většina výrobců zaznamenala propad prodeje, dobré výsledky společností Lenovo a Apple pomohly celkový propad o něco snížit. Za meziročním propadem prodeje stojí zejména pokles prodeje stolních počítačů. Prodej přenosných počítačů naopak rostl.

Celosvětový prodej PC ve 2. čtvrtletí 2015 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 2Q15Tržní podílProdej 2Q14Tržní podílMeziroční změna
Lenovo13,44420,315,53519,4-7,5
HP12,25318,513,67518,2-10,4
Dell9,5614,510,46614-8,7
Apple5,1367,84,4235,916,1
Acer4,3346,65,9327,9-26,9
Asus4,336,54,6936,3-7,7
Ostatní17,08225,821,27428,4-19,7
Celkem66,1410074,998100-11,8

V regionu Evropy, Středního východu a Afriky byl výsledek kvůli slábnoucí poptávce a velkým skladovým zásobám pod očekávanou úrovní. Výrobci „čistili sklady“ před očekávanou „back to school“ sezónou a příchodem Windows 10. K celkovému klimatu nepřispěl ani vývoj měnových kurzů, který zapříčinil růst cen a ovlivnil tak poptávku ve firemním i spotřebitelském segmentu. Meziroční srovnání prodeje PC do komerčního sektoru utrpělo také kvůli výraznému zvýšení prodeje způsobenému ukončením podpory Windows XP ve stejném období loňského roku.

Celosvětové prvenství si udržela společnost Lenovo, která ve druhém čtvrtletí letošního roku prodala 13,4 milionu počítačů. Ačkoli si společnost o procento polepšila s prvním čtvrtletím letošního roku, meziročně se její výkon propadl o 7,5 %. Společnost pokračovala v tažení za hranice asijsko-pacifického regionu, zvyšovat tržní podíl se ji dařilo zejména v USA a regionu EMEA.

I přes 10,4% meziroční pokles zůstala na druhé příčce společnost HP. Za pokles prodeje může společnost vinit zejména slabou poptávku po pracovních počítačích výraznější řízení skladových zásob levných notebooků.

Na třetí příčku se vyhoupla společnost Dell. I ta však zaznamenala meziroční propad prodeje, a to o 8,7 % na výsledných 9,5 milionu počítačů. Za zmínku stojí zejména relativně dobré prodeje v oblasti Asie a Pacifiku a v regionu EMEA, jež však byly „negativně vyváženy“ špatnými výsledky v USA.

Ve srovnání s ostatními výrobci se dařilo společnosti Apple, jež zaznamenala meziroční nárůst prodeje o 16,1 %. Společnost prodala více než 5,1 milionu počítačů. Výrobce se do značné míry dokázal vyhnout cenové konkurenci, která ovlivnila další hráče na trhu, a možná těžil také z určité nejistoty, která panuje kolem Windows 10. Applu pomohla také aktualizace produktového portfolia či uvedení nového 12“ Macbooku.

Aceru se dařilo zejména díky prodeji Chromebooků. V dalších oblastech se však společnosti naopak příliš nedařilo. Se 4,3 miliony prodanými notebooky společnost zaznamenala meziroční pokles prodeje o téměř 27 %. Těsně v závěsu za společností Acer se umístil Asus, jehož prodejní výsledky byly rovněž ovlivněny vývojem měnových kurzů a omezováním skladových zásob. Společnost si však polepšila díky dobrému prodeji v USA.