IDC: Prodej PC v regionu EMEA ve 3. čtvrtletí rostl
Podle společnosti IDC se během třetího čtvrtletí prodalo v regionu Evropy, Středního východu a Afriky 23,7 milionu osobních počítačů, což oproti stejnému období loňského roku představuje nárůst o 10,4 %.
Růst v regionu byl tažen převážně vyspělými západoevropskými trhy. Nárůst prodeje přenosných počítačů ve sledovaném období (13,5 %) byl do velké míry podpořen spotřebiteli, kteří často počítače pořizovali jako školní pomůcku nebo již jako vánoční dárky. Vliv samozřejmě hrály i cenově atraktivní počítače s Windows 8.1 s Bing. Prodej stolních počítačů ve stejném období vzrostl o 5,2 %. Vývoj trhu v západní Evropě byl podobný, jako v předchozím čtvrtletí, a zaznamenaný nárůst činil přes 22 %. Výkonnost trhů ve střední a východní Evropě zůstala ovlivněna nestabilní politickou a ekonomickou situací v Rusku i kolísáním měn, což se projevilo 9% propadem prodeje. V regionu středního východu a Afriky byl zaznamenán nárůst o 2,1%. Růst v regionu EMEA potvrzuje oživení počítačového trhu, ačkoli o úplném zotavení nelze hovořit, protože současné objemy zůstávaní pozadu za výsledky dosahovanými několik let zpátky.
„Oživení je jasně viditelné a obnovený zájem spotřebitelů o přenosné počítače je povzbudivý,“ uvedla Chrystelle Labesque, manažerka výzkumu ve společnosti IDC. „Ačkoli mezi trhy v západní Evropě a zbytku regionu sledujeme značné rozdíly, vyplývající zejména z politických a ekonomických příčin, sledujeme zejména ve spotřebitelské sféře určité společné tahouny. Zejména západoevropský trh podpořila také obnova starších počítačů ve firmách.“
Prodeje v západní Evropě posílily také přípravy na Vánoce. Řadu uživatelů (a často také studentů, kteří zahájili nový školní rok) k nákupu přesvědčily také atraktivní ceny některých modelů. Meziroční srovnání jasně vychází pro spotřebitelský trh, který na rozdíl od téměř stabilního firemního sektoru vykázal nárůst o 22 %. Vliv ukončení podpory Windows XP přestal být znatelný v segmentu malých a středních firem, velké firmy však v nákupech nových zařízení pokračovaly.
Růst prodeje ve firemním sektoru na západoevropském trhu dosáhl hranice 12,5 %, protože osobní počítače i nadále zůstávají hlavním pracovním nástrojem. Jihoevropské trhy, které byly v posledních letech ovlivněny ekonomickou a finanční krizí, se zotavovaly – španělský vykázal 40% nárůst a řecký, portugalský a italský vykázaly nárůst o více než 30 %.
| Prodej PC v regionu EMEA ve 3. čtvrtletí 2014 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 3Q14 | Tržní podíl 3Q14 | Prodej 3Q13 | Tržní podíl 3Q13 | Meziroční změna |
| HP | 5,3 | 22,1 % | 4,5 | 20,9 % | 16,8 % |
| Lenovo | 4,6 | 19,4 % | 3,2 | 14,9 % | 43,7 % |
| Acer | 2,9 | 12 % | 2,1 | 9,7 % | 37,3 % |
| Dell | 2,1 | 9 % | 2 | 9,3 % | 6,4 % |
| Asus | 2 | 8,5 % | 1,7 | 8 % | 17,4 % |
| Ostatní | 6,9 | 28,9 % | 8 | 37,1 % | -14,1 % |
| Celkem | 23,7 | 100 % | 21,5 | 100 % | 10,4 % |
„Trh s PC v západní Evropě zaznamenal zvýšenou důvěru spotřebitelské poptávky, obzvláště pak v období návratu žáků a studentů do škol,“ uvedl Maciek Gornicki, analytik společnosti IDC. „Zdá se, že koncoví uživatelé začali znovu nakupovat stolní počítače a notebooky, k čemuž je povzbudily i cenově výhodné nabídky (dařilo se díky nízkým cenám zejména notebookům se systémem Windows 8.1 s Bing). Tento vývoj by se měl přenést i do čtvrtého čtvrtletí letošního roku a díky předvánočním a vánočním nákupům by se mohl zasadit o další růst celkového prodeje osobních počítačů. Mírně růst by měl také prodej počítačů do firem, ačkoli vliv ukončení podpory operačního systémy Windows XP postupně vyprchá.“
„Prodej počítačů v regionu CEE byl nadále utlumen kvůli ekonomickému útlumu ve východní části regionu, který se podepsal pod celkový 9% propad,“ uvedla Stefania Lorenz ze společnosti IDC. „Pro lepší pochopení situace je však dobré podívat se na jednotlivé subregiony, které se výrazně odlišovaly. Zatímco na východě (Rusko a Ukrajina) prodej vytrvale klesal, ve zbytku regionu (Polsko, Česká republika, Slovensko, Balkán a Pobaltí) byl zaznamenán dvouciferný růst tvořený prodejem do spotřebitelského i firemního sektoru."
„Prodej PC ve východní části regionu CEE zůstal omezen a klesal již sedmé čtvrtletí v řadě dvouciferným tempem,“ prohlásila Nikolina Jurisic, manažerka výzkumu v IDC. „Veřejné projekty byly pozastaveny, zatímco kolísání směnných kurzů a nejistota ohledně hospodářského oživení přetrvaly a přispěly tak k dalšímu útlumu. Slabá navíc zůstala i spotřebitelská poptávka.“
Jak se dařilo výrobcům
Z pohledu výrobců se trh dále ustaloval. Tři největší dodavatelé na trh společně doručili více než 50 % všech počítačů, prvních pět dodavatelů pak zajistilo přes 70 % všech počítačů.
Svou pozici v regionu EMEA upevnila firma HP. Společnost dokázala zvýšit prodej o 16,8 %, díky čemuž dokázala o více než procento zvýšit svůj tržní podíl. HP se dařilo podobně ve spotřebitelském i komerčním segmentu. Zejména v západní Evropě pomohlo rozšíření portfolia včetně řady přístrojů zaměřených na spotřebitele.
Velmi dobře se vedlo také společnosti Lenovo. Tržní podíl společnosti se zvýšil o 4,5 %. Růst společnost zaznamenala ve všech subregionech, protože úspěchy sklízela jak ve spotřebitelském segmentu, tak díky posílenému distribučního kanálu také v segmentu SMB.
Společnost Acer, která se mezi dodavateli v regionu EMEA za třetí čtvrtletí 2014 usídlila na třetí pozici, vykázala meziroční nárůst o více než 37 %. S růstem necelých sedm procent a celkovým tržním podílem 8,5 % se na čtvrté příčce umístil Dell. Pátou příčku obsadil s meziročním nárůstem o 17,4 % Asus.
Na dalších příčkách se umístily Apple, Toshiba, Fujitsu, MSI a Wortmann.