Analýzy

IDC: Prodej PC v regionu EMEA ve 3. čtvrtletí rostl

Podle společnosti IDC se během třetího čtvrtletí prodalo v regionu Evropy, Středního východu a Afriky 23,7 milionu osobních počítačů, což oproti stejnému období loňského roku představuje nárůst o 10,4 %.

IDC: Prodej PC v regionu EMEA ve 3. čtvrtletí rostl

Růst v regionu byl tažen převážně vyspělými západoevropskými trhy. Nárůst prodeje přenosných počítačů ve sledovaném období (13,5 %) byl do velké míry podpořen spotřebiteli, kteří často počítače pořizovali jako školní pomůcku nebo již jako vánoční dárky. Vliv samozřejmě hrály i cenově atraktivní počítače s Windows 8.1 s Bing. Prodej stolních počítačů ve stejném období vzrostl o 5,2 %. Vývoj trhu v západní Evropě byl podobný, jako v předchozím čtvrtletí, a zaznamenaný nárůst činil přes 22 %. Výkonnost trhů ve střední a východní Evropě zůstala ovlivněna nestabilní politickou a ekonomickou situací v Rusku i kolísáním měn, což se projevilo 9% propadem prodeje. V regionu středního východu a Afriky byl zaznamenán nárůst o 2,1%. Růst v regionu EMEA potvrzuje oživení počítačového trhu, ačkoli o úplném zotavení nelze hovořit, protože současné objemy zůstávaní pozadu za výsledky dosahovanými několik let zpátky.

„Oživení je jasně viditelné a obnovený zájem spotřebitelů o přenosné počítače je povzbudivý,“ uvedla Chrystelle Labesque, manažerka výzkumu ve společnosti IDC. „Ačkoli mezi trhy v západní Evropě a zbytku regionu sledujeme značné rozdíly, vyplývající zejména z politických a ekonomických příčin, sledujeme zejména ve spotřebitelské sféře určité společné tahouny. Zejména západoevropský trh podpořila také obnova starších počítačů ve firmách.“

Prodeje v západní Evropě posílily také přípravy na Vánoce. Řadu uživatelů (a často také studentů, kteří zahájili nový školní rok) k nákupu přesvědčily také atraktivní ceny některých modelů. Meziroční srovnání jasně vychází pro spotřebitelský trh, který na rozdíl od téměř stabilního firemního sektoru vykázal nárůst o 22 %. Vliv ukončení podpory Windows XP přestal být znatelný v segmentu malých a středních firem, velké firmy však v nákupech nových zařízení pokračovaly.

Růst prodeje ve firemním sektoru na západoevropském trhu dosáhl hranice 12,5 %, protože osobní počítače i nadále zůstávají hlavním pracovním nástrojem. Jihoevropské trhy, které byly v posledních letech ovlivněny ekonomickou a finanční krizí, se zotavovaly – španělský vykázal 40% nárůst a řecký, portugalský a italský vykázaly nárůst o více než 30 %.

Prodej PC v regionu EMEA ve 3. čtvrtletí 2014 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 3Q14Tržní podíl 3Q14Prodej 3Q13Tržní podíl 3Q13Meziroční změna
HP5,322,1 %4,520,9 %16,8 %
Lenovo4,619,4 %3,214,9 %43,7 %
Acer2,912 %2,19,7 %37,3 %
Dell2,19 %29,3 %6,4 %
Asus28,5 %1,78 %17,4 %
Ostatní6,928,9 %837,1 %-14,1 %
Celkem23,7100 %21,5100 %10,4 %

„Trh s PC v západní Evropě zaznamenal zvýšenou důvěru spotřebitelské poptávky, obzvláště pak v období návratu žáků a studentů do škol,“ uvedl Maciek Gornicki, analytik společnosti IDC. „Zdá se, že koncoví uživatelé začali znovu nakupovat stolní počítače a notebooky, k čemuž je povzbudily i cenově výhodné nabídky (dařilo se díky nízkým cenám zejména notebookům se systémem Windows 8.1 s Bing). Tento vývoj by se měl přenést i do čtvrtého čtvrtletí letošního roku a díky předvánočním a vánočním nákupům by se mohl zasadit o další růst celkového prodeje osobních počítačů. Mírně růst by měl také prodej počítačů do firem, ačkoli vliv ukončení podpory operačního systémy Windows XP postupně vyprchá.“

„Prodej počítačů v regionu CEE byl nadále utlumen kvůli ekonomickému útlumu ve východní části regionu, který se podepsal pod celkový 9% propad,“ uvedla Stefania Lorenz ze společnosti IDC. „Pro lepší pochopení situace je však dobré podívat se na jednotlivé subregiony, které se výrazně odlišovaly. Zatímco na východě (Rusko a Ukrajina) prodej vytrvale klesal, ve zbytku regionu (Polsko, Česká republika, Slovensko, Balkán a Pobaltí) byl zaznamenán dvouciferný růst tvořený prodejem do spotřebitelského i firemního sektoru."

„Prodej PC ve východní části regionu CEE zůstal omezen a klesal již sedmé čtvrtletí v řadě dvouciferným tempem,“ prohlásila Nikolina Jurisic, manažerka výzkumu v IDC. „Veřejné projekty byly pozastaveny, zatímco kolísání směnných kurzů a nejistota ohledně hospodářského oživení přetrvaly a přispěly tak k dalšímu útlumu. Slabá navíc zůstala i spotřebitelská poptávka.“

Jak se dařilo výrobcům

Z pohledu výrobců se trh dále ustaloval. Tři největší dodavatelé na trh společně doručili více než 50 % všech počítačů, prvních pět dodavatelů pak zajistilo přes 70 % všech počítačů.

Svou pozici v regionu EMEA upevnila firma HP. Společnost dokázala zvýšit prodej o 16,8 %, díky čemuž dokázala o více než procento zvýšit svůj tržní podíl. HP se dařilo podobně ve spotřebitelském i komerčním segmentu. Zejména v západní Evropě pomohlo rozšíření portfolia včetně řady přístrojů zaměřených na spotřebitele.

Velmi dobře se vedlo také společnosti Lenovo. Tržní podíl společnosti se zvýšil o 4,5 %. Růst společnost zaznamenala ve všech subregionech, protože úspěchy sklízela jak ve spotřebitelském segmentu, tak díky posílenému distribučního kanálu také v segmentu SMB.

Společnost Acer, která se mezi dodavateli v regionu EMEA za třetí čtvrtletí 2014 usídlila na třetí pozici, vykázala meziroční nárůst o více než 37 %. S růstem necelých sedm procent a celkovým tržním podílem 8,5 % se na čtvrté příčce umístil Dell. Pátou příčku obsadil s meziročním nárůstem o 17,4 % Asus.

Na dalších příčkách se umístily Apple, Toshiba, Fujitsu, MSI a Wortmann.