IDC: Prodej PC v regionu EMEA v roce 2015 klesl o 18 %
Prodej PC v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky podle společnosti IDC ve čtvrtém čtvrtletí roku 2015 meziročně klesl o 18,2 % na 25,4 milionu kusů. Po prodejích vyhnaných snahou výrobců tlačit přístroje na základě akce „Windows with Bing“ od léta 2014 do jara 2015 se nyní distributoři snažili co nejvíce vyprázdnit sklady.
V roce 2014 hýbalo trhem několik důležitých událostí. V komerčním sektoru šlo zejména o ukončení podpory systému Windows XP a potřebu postupně začít obměňovat počítače s Windows 7, z nichž některé sloužily již čtvrtým rokem. Ve spotřebitelském sektoru pak zejména zákazníky citlivé na cenu ve velkém oslovovaly počítače se zvýhodněným systémem „Windows with Bing.“ Sílící kurz amerického dolaru zároveň ve čtvrtém čtvrtletí 2014 vedl výrobce k sázce na levné produkty. Následující rok, tedy rok 2015, se však ukázal pro všechny jako velmi náročný a nákladný. Informace přicházející z trhu byly během celého roku nepříznivé a tuto situaci nedokázal zvrátit ani nástup platformy Windows 10 a nových procesorů Intel (Skylake). Podle řady náznaků by se však situace měla během roku 2016 postupně zlepšovat.
„Pokles trhu byl očekáván,“ uvedla Chrystelle Labesque, ředitelka výzkumu ve společnosti IDC. „Pokud bychom však ze srovnání vyřadili prodeje zařízení se systémem Windows with Bing, spotřebitelský trh by loni skončil s nulovým růstem, což je povzbudivé znamení stabilizace.“
Kombinace řady ekonomických a politických faktorů vedla ve všech třech subregionech k poklesu prodeje osobních počítačů. V západní Evropě byl zaznamenán pokles o 13,1 %, ve střední a východní Evropě pak o téměř 25 %. V oblasti Blízkého východu a Afriky byl pak pokles téměř 30%.
| Prodej PC v regionu EMEA ve 4. čtvrtletí 2015 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 4Q14 | Tržní podíl 4Q14 | Prodej 4Q15 | Tržní podíl 4Q15 | Meziroční změna |
| HP | 5,961 | 23,4 % | 4,932 | 23,7 % | -17,3 % |
| Lenovo | 5,019 | 19,7 % | 4,032 | 19,3 % | -19,7 % |
| Asus | 2,16 | 8,5 % | 2,218 | 10,7 % | 2,7 % |
| Dell | 2,39 | 9,4 % | 2,106 | 10,1 % | -11,9 % |
| Acer | 2,412 | 9,5 % | 1,804 | 8,7 % | -25,2 % |
| Ostatní | 7,494 | 29,5 % | 5,718 | 27,5 % | -23,7 % |
| Celkem | 25,436 | 100 % | 20,809 | 100 % | -18,2 % |
Třem největším výrobcům v regionu (HP, Lenovo a Dell) patřil v roce 2015 nadpoloviční (54%) tržní podíl.
„Rok 2015 byl pro výrobce a distributory výpočetní techniky zcela jistě velmi náročný. Poptávka zůstávala během celého roku slabá, což se projevilo výraznými poklesy napříč jednotlivými oblastmi regionu,“ prohlásila Stefania Lorenz, viceprezidentka výzkumu ve společnosti IDC. „Region CEE, který utrpěl téměř 25% pokles prodeje, utrpěl zejména kvůli devalvaci místních měn a také kvůli vysokým skladovým zásobám z roku 2014. V řadě zemí pak situaci navíc zhoršilo i zmrazení státních výdajů.“
| Prodej PC v regionu EMEA v roce 2015 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2014 | Tržní podíl 2014 | Prodej 2015 | Tržní podíl 2015 | Meziroční změna |
| HP | 20,652 | 22,2 % | 17,915 | 23,5 % | -13,3 % |
| Lenovo | 17,033 | 18,32 % | 15,224 | 19,9 % | -10,6 % |
| Dell | 9,201 | 9,92 % | 8,138 | 10,7 % | -11,6 % |
| Asus | 8,161 | 8,82 % | 7,152 | 9,4 % | -12,4 % |
| Acer | 9,906 | 10,62 % | 6,808 | 8,9 % | -31,3 % |
| Ostatní | 28,19 | 30,32 % | 21,113 | 27,7 % | -25,1 % |
| Celkem | 93,143 | 100 % | 76,349 | 100 % | -18 % |
Jak se dařilo výrobcům
Pět největších dodavatelů v regionu si ukouslo téměř tři čtvrtiny (72 %) celkového tržního podílu. I přes relativně výrazný pokles v meziročním srovnání si prvenství v regionu udržela společnost HP s tržním podílem 23,7 %. Na druhém místě se umístilo Lenovo s tržním podílem 19,3 %. Překvapivě může vypadat třetí příčka společnosti Asus, za kterou s relativně malým odstupem následovaly firmy Dell a Acer.
Mimo první pětici se na dalších místech usídlily společnosti Apple, Toshiba, Fujitsu, MSI a Wortmann.