Analýzy

IDC: Prodej PC v regionu EMEA v 1. čtvrtletí 2015 klesl o 7,7 %

Prodej osobních počítačů v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky v prvním čtvrtletí 2015 meziročně klesl o 7,7 % a zastavil se těsně nad hranicí 20 milionů kusů. Po silném roce 2014 se trh podle očekávání vrátil k poklesu.

IDC: Prodej PC v regionu EMEA v 1. čtvrtletí 2015 klesl o 7,7 %

Dopad zlepšení makroekonomické situace v Evropě byl bohužel utlumen vývojem měnových kurzů a také politickou situací v oblasti střední a východní Evropy, blízkého východu a Afriky. Vzrůstající kurz dolaru vedl v řadě regionů k růstu cen. Celkově si lépe vedly prodeje přenosných počítačů před desktopy, a to především díky poslední vlně cenově zvýhodněných modelů se operačním systémem Windows with Bing v západní Evropě a některých částech střední a východní Evropy. Zatímco prodej přenosných počítačů klesl o 3,6 %, prodej stolních počítačů klesl o celých 14 %.

Výsledné zásoby napříč různými prodejními kanály se jeví jako vysoké, ale nepředstavují důvod k obavám, protože cena produktů je nízká a navíc a většina z nich byla zakoupena ještě v době příznivějšího kurzu dolaru. Na druhou stranu je zpomalení prodeje počítačů na komerčním trhu jasným důkazem ukončení procesu obnovování instalované báze započatého v loňském roce, na kterém se podílelo ukončení podpory Windows XP.

Prodej PC v regionu EMEA v 1. čtvrtletí 2015 (v milionech)
VýrobceProdej 1Q15Tržní podílProdej 1Q14Tržní podílMeziroční změna
HP4,70823,2 %4,70221,4 %0,1  %
Lenovo4,14120,4 %3,45715,8 %19,8 %
Dell2,20510,9 %2,45311,2 %-10,1 %
Acer1,768,7 %2,1069,6 %-16,4 %
Asus1,7518,6 %1,9188,7 %-8,7 %
Ostatní5,68928,1 %7,30633,3 %-22,1 %
Celkem20,254100 %21,942100 %-7,7 %

Ve srovnání s předchozím čtvrtletím byl zaznamenán pokles prodeje ve všech třech podoblastech regionu EMEA. Region západní Evropy zaznamenal pokles o dvě procenta, zatímco v regionu MEA šlo o 10 % a v regionu CEE o 23 %. Zdá se, že také pokračuje konsolidace trhu, na kterém se zvyšuje již tak výrazný tržní podíl dvou největších výrobců, kteří mezi sebou svádějí lítý boj o prvenství v regionu.

Zejména díky prodeji přenosných počítačů a dobrým prodejům v západní Evropě a oblasti středního východu si prvenství udržela společnost HP. Nejlépe si mezi ostatními výrobci vedla společnost Lenovo a vůbec poprvé tak přesáhla 20% tržní podíl. Třetí příčka připadla společnosti Dell. Čtvrté místo si uhlídala společnost Acer, které se dařilo zejména v prodeji stolních počítačů. Zatímco se společnosti dobře dařilo na poli stolních počítačů, prodej přenosných PC zaznamenal propad. Celkové páté místo připadlo společnosti Asus.