IDC: Prodej PC v regionu EMEA v 1. čtvrtletí 2015 klesl o 7,7 %
Prodej osobních počítačů v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky v prvním čtvrtletí 2015 meziročně klesl o 7,7 % a zastavil se těsně nad hranicí 20 milionů kusů. Po silném roce 2014 se trh podle očekávání vrátil k poklesu.
Dopad zlepšení makroekonomické situace v Evropě byl bohužel utlumen vývojem měnových kurzů a také politickou situací v oblasti střední a východní Evropy, blízkého východu a Afriky. Vzrůstající kurz dolaru vedl v řadě regionů k růstu cen. Celkově si lépe vedly prodeje přenosných počítačů před desktopy, a to především díky poslední vlně cenově zvýhodněných modelů se operačním systémem Windows with Bing v západní Evropě a některých částech střední a východní Evropy. Zatímco prodej přenosných počítačů klesl o 3,6 %, prodej stolních počítačů klesl o celých 14 %.
Výsledné zásoby napříč různými prodejními kanály se jeví jako vysoké, ale nepředstavují důvod k obavám, protože cena produktů je nízká a navíc a většina z nich byla zakoupena ještě v době příznivějšího kurzu dolaru. Na druhou stranu je zpomalení prodeje počítačů na komerčním trhu jasným důkazem ukončení procesu obnovování instalované báze započatého v loňském roce, na kterém se podílelo ukončení podpory Windows XP.
| Prodej PC v regionu EMEA v 1. čtvrtletí 2015 (v milionech) | |||||
| Výrobce | Prodej 1Q15 | Tržní podíl | Prodej 1Q14 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| HP | 4,708 | 23,2 % | 4,702 | 21,4 % | 0,1 % |
| Lenovo | 4,141 | 20,4 % | 3,457 | 15,8 % | 19,8 % |
| Dell | 2,205 | 10,9 % | 2,453 | 11,2 % | -10,1 % |
| Acer | 1,76 | 8,7 % | 2,106 | 9,6 % | -16,4 % |
| Asus | 1,751 | 8,6 % | 1,918 | 8,7 % | -8,7 % |
| Ostatní | 5,689 | 28,1 % | 7,306 | 33,3 % | -22,1 % |
| Celkem | 20,254 | 100 % | 21,942 | 100 % | -7,7 % |
Ve srovnání s předchozím čtvrtletím byl zaznamenán pokles prodeje ve všech třech podoblastech regionu EMEA. Region západní Evropy zaznamenal pokles o dvě procenta, zatímco v regionu MEA šlo o 10 % a v regionu CEE o 23 %. Zdá se, že také pokračuje konsolidace trhu, na kterém se zvyšuje již tak výrazný tržní podíl dvou největších výrobců, kteří mezi sebou svádějí lítý boj o prvenství v regionu.
Zejména díky prodeji přenosných počítačů a dobrým prodejům v západní Evropě a oblasti středního východu si prvenství udržela společnost HP. Nejlépe si mezi ostatními výrobci vedla společnost Lenovo a vůbec poprvé tak přesáhla 20% tržní podíl. Třetí příčka připadla společnosti Dell. Čtvrté místo si uhlídala společnost Acer, které se dařilo zejména v prodeji stolních počítačů. Zatímco se společnosti dobře dařilo na poli stolních počítačů, prodej přenosných PC zaznamenal propad. Celkové páté místo připadlo společnosti Asus.