Analýzy

IDC: Prodej PC v EMEA klesl v 1. čtvrtletí 2013 o 20,2 %

Za výrazný propad prodejů počítačů mohou i nadále omezené firemní výdaje a odliv uživatelů směrem k tabletům a dalším mobilním zařízením.

František Doupal
Zdroj: IDC
  • 23. 4. 2013
  • 2 min
IDC: Prodej PC v EMEA klesl v 1. čtvrtletí 2013 o 20,2 %

Celkově se ve sledované oblasti prodalo 21,8 milionu počítačů, stolní počítače se na tomto čísle podílely 8,3 miliony kusů (oproti totožnému období loňského roku pokles o 19,6 %) a notebooky 13,6 miliony kusů (20,6% pokles).

Přestože samotný trh s počítači trpí odlivem zákazníků, celkové výdaje uživatelů se zvyšují, což se promítá do vzrůstajícího počtu zařízení připadajících na jednoho uživatele. Během roku 2012 se tento počet zvedl o 15 % a i v prvním čtvrtletí roku 2013 bude růst dvouciferným tempem,“ řekla Chrystelle Labesque, vedoucí výzkumu osobních počítačů v IDC.

V západní Evropě činil propad prodejů počítačů 22,5 % a setrval v záporné bilanci již třetí čtvrtletí v řadě. Téměř ve všech zemích byl zapříčiněn dvouciferný propad, jehož příčinou je zejména slabý spotřebitelský segment. Vedle spotřebitelského (kde uživatelé stále častěji přecházejí na jiné typy přístrojů) a firemního (firmy kvůli ekonomické situaci šetří) odmítá investovat i veřejný sektor a školství.

Trh s počítači prodělal výrazný propad v regionu střední a východní Evropy (CEE) i Blízkého východu a Afriky (MEA),“ řekla Stefania Lorenz z IDC. „Prodeje v meziročním srovnání klesly o 17,5 % - v prvním čtvrtletí 2013 činily 10 milionů kusů. Nejvíce byl postižen region CEE (20,8% propad). Klíčovým prvkem, který stojí za snižující se poptávkou po počítačích, je i v tomto případě zájem uživatelů o tablety. V regionu MEA vývoj kopíroval předchozí predikce a pokles zde činil 14 %.

Velká pozornost je i nadále věnována tabletům. Stále také přetrvává slabší zájem uživatelů o Windows 8, výraznou překážkou je v tomto případě zejména vysoká cena dotykových zařízení. Tablety již nejsou pouze nástrojem pro domácí prohlížení internetu a další podobné činnosti, ale stále výrazněji také pronikají do firemního segmentu. Do budoucna se očekává, že platforma PC zůstane ústředním bodem u činností, kde hrají klíčovou roli vytváření obsahu a produktivita, zatímco tablety zůstanou nástrojem pro konzumaci obsahu.

Prodej PC v prvním čtvrtletí roku 2013 v regionu EMEA (v kusech)
VýrobcePočet prodaných kusů v 1Q 2012Tržní podíl 1Q 2012Počet prodaných kusů v 1Q 2013Tržní podíl 1Q 2013Změna 1Q 12 - 1Q 13
HP5 936 00021,7%4 039 00018,5%-31,9%
Lenovo2 338 0008,5%2 595 00011,9%11%
Acer3 411 00012,5%2 374 00010,9%-30,4%
Dell2 673 0009,8%2 228 00010,2%-16,7%
Asus2 347 0008,6%1 712 0007,9%-26,8%
Ostatní10 645 00038,9%8 869 00040,6%-16,7%
Celkem27 349 000100%21 823 000100%-20,2%

Tento postupný vývoj hraje roli také ve způsobu používání těchto zařízení, který spolu s dalšími vlivy (např. ekonomické podmínky) způsobuje zpomalování cyklu výměny stolních počítačů i notebooků.

I přes řadu nepříznivých vlivů zůstává výrobcem číslo jedna v regionu EMEA společnost HP. Společnost Lenovo si upevnila druhé místo a byla jediným z „top“ výrobců, který dokázal vykázat růst prodejů. Na třetím místě se mezi výrobci PC umístil Acer, čtvrtý skončil Dell a pátý Asus.

Na dalších místech se umístily společnosti Samsung, Toshiba, Apple, Fujitsu a Sony.