IDC: Prodej PC v EMEA klesl v 1. čtvrtletí 2013 o 20,2 %
Za výrazný propad prodejů počítačů mohou i nadále omezené firemní výdaje a odliv uživatelů směrem k tabletům a dalším mobilním zařízením.
Celkově se ve sledované oblasti prodalo 21,8 milionu počítačů, stolní počítače se na tomto čísle podílely 8,3 miliony kusů (oproti totožnému období loňského roku pokles o 19,6 %) a notebooky 13,6 miliony kusů (20,6% pokles).
„Přestože samotný trh s počítači trpí odlivem zákazníků, celkové výdaje uživatelů se zvyšují, což se promítá do vzrůstajícího počtu zařízení připadajících na jednoho uživatele. Během roku 2012 se tento počet zvedl o 15 % a i v prvním čtvrtletí roku 2013 bude růst dvouciferným tempem,“ řekla Chrystelle Labesque, vedoucí výzkumu osobních počítačů v IDC.
V západní Evropě činil propad prodejů počítačů 22,5 % a setrval v záporné bilanci již třetí čtvrtletí v řadě. Téměř ve všech zemích byl zapříčiněn dvouciferný propad, jehož příčinou je zejména slabý spotřebitelský segment. Vedle spotřebitelského (kde uživatelé stále častěji přecházejí na jiné typy přístrojů) a firemního (firmy kvůli ekonomické situaci šetří) odmítá investovat i veřejný sektor a školství.
„Trh s počítači prodělal výrazný propad v regionu střední a východní Evropy (CEE) i Blízkého východu a Afriky (MEA),“ řekla Stefania Lorenz z IDC. „Prodeje v meziročním srovnání klesly o 17,5 % - v prvním čtvrtletí 2013 činily 10 milionů kusů. Nejvíce byl postižen region CEE (20,8% propad). Klíčovým prvkem, který stojí za snižující se poptávkou po počítačích, je i v tomto případě zájem uživatelů o tablety. V regionu MEA vývoj kopíroval předchozí predikce a pokles zde činil 14 %.“
Velká pozornost je i nadále věnována tabletům. Stále také přetrvává slabší zájem uživatelů o Windows 8, výraznou překážkou je v tomto případě zejména vysoká cena dotykových zařízení. Tablety již nejsou pouze nástrojem pro domácí prohlížení internetu a další podobné činnosti, ale stále výrazněji také pronikají do firemního segmentu. Do budoucna se očekává, že platforma PC zůstane ústředním bodem u činností, kde hrají klíčovou roli vytváření obsahu a produktivita, zatímco tablety zůstanou nástrojem pro konzumaci obsahu.
| Prodej PC v prvním čtvrtletí roku 2013 v regionu EMEA (v kusech) | |||||
| Výrobce | Počet prodaných kusů v 1Q 2012 | Tržní podíl 1Q 2012 | Počet prodaných kusů v 1Q 2013 | Tržní podíl 1Q 2013 | Změna 1Q 12 - 1Q 13 |
| HP | 5 936 000 | 21,7% | 4 039 000 | 18,5% | -31,9% |
| Lenovo | 2 338 000 | 8,5% | 2 595 000 | 11,9% | 11% |
| Acer | 3 411 000 | 12,5% | 2 374 000 | 10,9% | -30,4% |
| Dell | 2 673 000 | 9,8% | 2 228 000 | 10,2% | -16,7% |
| Asus | 2 347 000 | 8,6% | 1 712 000 | 7,9% | -26,8% |
| Ostatní | 10 645 000 | 38,9% | 8 869 000 | 40,6% | -16,7% |
| Celkem | 27 349 000 | 100% | 21 823 000 | 100% | -20,2% |
Tento postupný vývoj hraje roli také ve způsobu používání těchto zařízení, který spolu s dalšími vlivy (např. ekonomické podmínky) způsobuje zpomalování cyklu výměny stolních počítačů i notebooků.
I přes řadu nepříznivých vlivů zůstává výrobcem číslo jedna v regionu EMEA společnost HP. Společnost Lenovo si upevnila druhé místo a byla jediným z „top“ výrobců, který dokázal vykázat růst prodejů. Na třetím místě se mezi výrobci PC umístil Acer, čtvrtý skončil Dell a pátý Asus.
Na dalších místech se umístily společnosti Samsung, Toshiba, Apple, Fujitsu a Sony.