IDC: Prodej PC v 1. čtvrtletí 2016 dle očekávání nadále klesal
Celosvětový prodej PC dle společnosti IDC dosáhl za první čtvrtletí 60,6 milionu kusů, což představuje meziroční propad o 11,5 %. Za propadem stojí fakt, že přechod firem na Windows 10 je prozatím pomalý a poptávka ze strany spotřebitelů zůstává nízká. K poklesu přispěla i nestabilita akcií, komodit a měn.
Redukce skladových zásob v distributorském kanálu (které byly hlavní brzdou prodeje po většinu roku 2015) se zdají být u konce. Výraznější vzpruhou rovněž měla být větší ekonomická stabilizace. Distributoři, výrobci i uživatelé nicméně zůstávají ohledně nových nákupů opatrní. V celkovém zhodnocení tak sice Asie s Pacifikem a EMEA dopadly lépe, než jak určovala prognóza, ale Severní i Jižní Amerika táhly celosvětové výsledky dolů.
„Z krátkodobého hlediska se PC trh stále potýká s nezájmem spotřebitelů a konkurencí ze strany ostatních segmentů,“ řekl Jay Chou z IDC. „Nicméně očekávání, že zisk v IT ve srovnání s rokem 2015 vzroste, zůstává. Existuje navíc předpoklad, že přechod firem na Windows 10 ke konci roku 2016 odstartuje i pořizování nových PC.“
Prodej PC v USA spadl v prvním čtvrtletí 2016 o 5,8 % na 13,6 milionu kusů. Zpomalování trhu v posledním čtvrtletí 2015 se přelilo i do nového roku, což zahrnovalo např. menší poptávku spojenou s obavami o ekonomickou stabilitu nebo bezplatný upgrade na Windows 10.
„Poptávka po PC v USA zůstává malá,“ dodal Linn Huang z IDC. „Nicméně měli bychom právě vstupovat do příznivějšího období. Nejvyšší tržby z korporátního a vzdělávacího segmentu začínají historicky až ve druhém čtvrtletí. Někde se navíc objevují úvahy o dřívějším přechodu na Windows 10 a rovněž pokračující nástup Chromebooků dává naději, že příští měsíce budou úspěšnější.“
| Celosvětový prodej PC v 1. čtvrtletí 2016 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 1Q16 | Tržní podíl | Prodej 1Q15 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Lenovo | 12,178 | 20,1 % | 13,305 | 19,4 % | -8,5 % |
| HP | 11,603 | 19,2 % | 13,006 | 19 % | -10,8 % |
| Dell | 9,017 | 14,9 % | 9,201 | 13,4 % | -2 % |
| Apple | 4,466 | 7,4 % | 4,56 | 6,7 % | -2,1 % |
| Asus | 4,392 | 7,2 % | 4,788 | 7 % | -8,3 % |
| Ostatní | 18,929 | 31,2 % | 23,611 | 34,5 % | -19,8 % |
| Celkem | 60,584 | 100 % | 68,47 | 100 % | -11,5 % |
Dell předehnal v USA poprvé od třetího čtvrtletí roku 2009 společnost HP. Prodej Dellu vzrostl meziročně o 4,2 % na 3,48 milionu kusů, zatímco prodej HP klesl o 14,1 % na 3,44 milionu kusů. Lenovo pokračovalo v růstu a jeho 1,9 milionu kusů reprezentuje 21,1% meziroční růst (jde o 14,1 % celkových prodejů v USA). Apple se meziročně zvedl o 5,6 % k téměř 1,8 milionům kusů. Acer šel dolů o 10,4 % na 0,7 milionu kusů.
K velkému poklesu došlo v regionu EMEA. Příchod Windows 10 měl z důvodu bezplatného upgradu na prodej minimální dopad a nárůst plynoucí z nových produktů s Windows 10 a architekturou Skylake ke zvrácení celkového propadu nestačil.
Společnost Lenovo si zejména díky zhruba 20% meziročnímu nárůstu v USA udržela pozici celosvětové jedničky. Na dalších trzích firma nicméně čelila komplikovanému čtvrtletí s mezinárodními prodeji klesajícími o 12,5% oproti loňsku. Celosvětové prodeje společnosti tak meziročně klesly o 8,5 %. HP se umístilo na druhé pozici s propadem o 11 % oproti loňsku. Pokles Dellu čítá pouze 2 %, naopak Apple nadál rostl (především díky prodeji v Severní Americe). Celosvětová pětka - společnost Asus – meziročně v objemu klesla o 8,3 % (problematický byl především region EMEA).