Analýzy

IDC: Prodej PC v 1. čtvrtletí 2016 dle očekávání nadále klesal

Celosvětový prodej PC dle společnosti IDC dosáhl za první čtvrtletí 60,6 milionu kusů, což představuje meziroční propad o 11,5 %. Za propadem stojí fakt, že přechod firem na Windows 10 je prozatím pomalý a poptávka ze strany spotřebitelů zůstává nízká. K poklesu přispěla i nestabilita akcií, komodit a měn.

IDC: Prodej PC v 1. čtvrtletí 2016 dle očekávání nadále klesal

Redukce skladových zásob v distributorském kanálu (které byly hlavní brzdou prodeje po většinu roku 2015) se zdají být u konce. Výraznější vzpruhou rovněž měla být větší ekonomická stabilizace. Distributoři, výrobci i uživatelé nicméně zůstávají ohledně nových nákupů opatrní. V celkovém zhodnocení tak sice Asie s Pacifikem a EMEA dopadly lépe, než jak určovala prognóza, ale Severní i Jižní Amerika táhly celosvětové výsledky dolů.

Z krátkodobého hlediska se PC trh stále potýká s nezájmem spotřebitelů a konkurencí ze strany ostatních segmentů,“ řekl Jay Chou z IDC. „Nicméně očekávání, že zisk v IT ve srovnání s rokem 2015 vzroste, zůstává. Existuje navíc předpoklad, že přechod firem na Windows 10 ke konci roku 2016 odstartuje i pořizování nových PC.

Prodej PC v USA spadl v prvním čtvrtletí 2016 o 5,8 % na 13,6 milionu kusů. Zpomalování trhu v posledním čtvrtletí 2015 se přelilo i do nového roku, což zahrnovalo např. menší poptávku spojenou s obavami o ekonomickou stabilitu nebo bezplatný upgrade na Windows 10.

„Poptávka po PC v USA zůstává malá,“ dodal Linn Huang z IDC. „Nicméně měli bychom právě vstupovat do příznivějšího období. Nejvyšší tržby z korporátního a vzdělávacího segmentu začínají historicky až ve druhém čtvrtletí. Někde se navíc objevují úvahy o dřívějším přechodu na Windows 10 a rovněž pokračující nástup Chromebooků dává naději, že příští měsíce budou úspěšnější.“

Celosvětový prodej PC v 1. čtvrtletí 2016 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 1Q16Tržní podílProdej 1Q15Tržní podílMeziroční změna
Lenovo12,17820,1 %13,30519,4 %-8,5 %
HP11,60319,2 %13,00619 %-10,8 %
Dell9,01714,9 %9,20113,4 %-2 %
Apple4,4667,4 %4,566,7 %-2,1 %
Asus4,3927,2 %4,7887 %-8,3 %
Ostatní18,92931,2 %23,61134,5 %-19,8 %
Celkem60,584100 %68,47100 %-11,5 %

Dell předehnal v USA poprvé od třetího čtvrtletí roku 2009 společnost HP. Prodej Dellu vzrostl meziročně o 4,2 % na 3,48 milionu kusů, zatímco prodej HP klesl o 14,1 % na 3,44 milionu kusů. Lenovo pokračovalo v růstu a jeho 1,9 milionu kusů reprezentuje 21,1% meziroční růst (jde o 14,1 % celkových prodejů v USA). Apple se meziročně zvedl o 5,6 % k téměř 1,8 milionům kusů. Acer šel dolů o 10,4 % na 0,7 milionu kusů.

K velkému poklesu došlo v regionu EMEA. Příchod Windows 10 měl z důvodu bezplatného upgradu na prodej minimální dopad a nárůst plynoucí z nových produktů s Windows 10 a architekturou Skylake ke zvrácení celkového propadu nestačil.

Společnost Lenovo si zejména díky zhruba 20% meziročnímu nárůstu v USA udržela pozici celosvětové jedničky. Na dalších trzích firma nicméně čelila komplikovanému čtvrtletí s mezinárodními prodeji klesajícími o 12,5% oproti loňsku. Celosvětové prodeje společnosti tak meziročně klesly o 8,5 %. HP se umístilo na druhé pozici s propadem o 11 % oproti loňsku. Pokles Dellu čítá pouze 2 %, naopak Apple nadál rostl (především díky prodeji v Severní Americe). Celosvětová pětka - společnost Asus – meziročně v objemu klesla o 8,3 % (problematický byl především region EMEA).