IDC: Prodej PC se v regionu EMEA ve 3. čtvrtletí 2016 stabilizoval
Prodej PC v Evropě, na Středním východě a v Africe skončil podle IDC ve třetím čtvrtletí výsledky, které předčily očekávání. Prodáno bylo celkem 17,8 milionu kusů a meziroční pokles tak činí 3,3 %. Za tento výsledek je zodpovědný především silný prodej notebooků, který doznal navýšení o 0,7 %.
Mezi další důvody patřil především zájem západní Evropy o lehká, tenká řešení a politická stabilizace Blízkého východu a Afriky. I v tomto čtvrtletí byl ale region ovlivňován řadou faktorů, jakými byly proměnlivý kurz jednotlivých měn a jejich klesající síla, či politický vývoj (nejnověji Brexit). I přes tyto výzvy však zůstal prodej pracovních notebooků silný a vzrostl o 5,6 % oproti stejnému období vloni. Pokles však zaznamenaly spotřebitelské notebooky, u nichž došlo k poklesu o 2,6 % a klesaly rovněž pevné stanice (10,6 %).
„Trh s PC má v regionu EMEA jedinou společnou věc: pokles desktopových zařízení,“ řekla Andrea Minonne z IDC. „Pevné stanice měly opět negativní výsledky a byl o ně nízký zájem napříč všemi oblastmi. Výsledky notebooků se oproti tomu v různých oblastech lišily a nejlépe je na tom, díky nutnosti firem vyjít vstříc potřebám mobility, západní Evropa.“
Notebookům se dařilo i na Středním východě (nárůst o 1 %) a Africe (nárůst o 14,5 %). V západní a východní Evropě však došlo k 10,2% poklesu, přičemž jedním z hlavních viníků je výsledek hlasování o Brexitu. Dobře se naopak dařilo severským zemím (růst o 20,2 %), Francii (5,7 % meziročně) a Itálii (3,1 % meziročně), trh v Německu zůstává bez výraznějších změn.
„Nejhůře se dařilo střední Evropě. Česká republika, Polsko, Maďarsko, Slovensko i Slovinsko zaznamenaly oproti loňsku velké propady,“ řekla Nikolina Jurisic z IDC. V roce 2015 se kvůli krizi v Rusku a SNS výrobci soustředili především na středoevropské trhy, což se ale projevilo negativně na plných skladech a celkově menší poptávce. Rusku, Kazachstánu a Ukrajině se dařilo relativně dobře, pomyslným vítězem se ale stalo Turecko s meziročním nárůstem o 30,3 %.
Hlavní hráči na trhu navyšovali tržní podíl oproti loňsku až o 71,4 %, přičemž tři nejvýše umístění výrobci (HP, Lenovo a Dell) disponují 57% podílem (vloni činil tento podíl 53,6 %).
HP mělo ve třetím čtvrtletí 26% podíl a upevnilo tak svou pozici v regionu. Jejími hlavními tahouny byly především firemní notebooky a spotřebitelské desktopy (díky nárůstu gamingového sektoru). S 20,1 % se na druhém místě umístilo Lenovo a Dell skončil třetí s 10,9% nárůstem oproti loňsku. Čtvrté místo pak obsadil Asus a páté Acer.
| Prodej v regionu EMEA ve 3. čtvrtletí 2016 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2015Q3 | Prodej 2016Q3 | Tržní podíl 2015Q3 | Tržní podíl 2016Q3 | Meziroční změna |
| HP | 4,352 | 4,635 | 23,6 % | 26 % | 6,5 % |
| Lenovo | 3,685 | 3,593 | 20 % | 20,1 % | -2,5 % |
| Dell | 1,863 | 1,942 | 10,1 % | 10,9 % | 4,3 % |
| Asus | 1,514 | 1,839 | 8,2 % | 10,3 % | 21,4 % |
| Acer Group | 1,764 | 1,705 | 9,6 % | 9,6 % | -3,4 % |
| Ostatní | 5,29 | 4,14 | 28,6 % | 23,2 % | -21,7 % |
| Celkem | 18,469 | 17,854 | 100 % | 100 % | -3,3 % |