Analýzy

IDC: Prodej PC se v regionu EMEA ve 3. čtvrtletí 2016 stabilizoval

Prodej PC v Evropě, na Středním východě a v Africe skončil podle IDC ve třetím čtvrtletí výsledky, které předčily očekávání. Prodáno bylo celkem 17,8 milionu kusů a meziroční pokles tak činí 3,3 %. Za tento výsledek je zodpovědný především silný prodej notebooků, který doznal navýšení o 0,7 %.

Ondřej Kosnar
Zdroj: IDC
  • 3. 11. 2016
  • 2 min
IDC: Prodej PC se v regionu EMEA ve 3. čtvrtletí 2016 stabilizoval

Mezi další důvody patřil především zájem západní Evropy o lehká, tenká řešení a politická stabilizace Blízkého východu a Afriky. I v tomto čtvrtletí byl ale region ovlivňován řadou faktorů, jakými byly proměnlivý kurz jednotlivých měn a jejich klesající síla, či politický vývoj (nejnověji Brexit). I přes tyto výzvy však zůstal prodej pracovních notebooků silný a vzrostl o 5,6 % oproti stejnému období vloni. Pokles však zaznamenaly spotřebitelské notebooky, u nichž došlo k poklesu o 2,6 % a klesaly rovněž pevné stanice (10,6 %).

Trh s PC má v regionu EMEA jedinou společnou věc: pokles desktopových zařízení,“ řekla Andrea Minonne z IDC. „Pevné stanice měly opět negativní výsledky a byl o ně nízký zájem napříč všemi oblastmi. Výsledky notebooků se oproti tomu v různých oblastech lišily a nejlépe je na tom, díky nutnosti firem vyjít vstříc potřebám mobility, západní Evropa.

Notebookům se dařilo i na Středním východě (nárůst o 1 %) a Africe (nárůst o 14,5 %). V západní a východní Evropě však došlo k 10,2% poklesu, přičemž jedním z hlavních viníků je výsledek hlasování o Brexitu. Dobře se naopak dařilo severským zemím (růst o 20,2 %), Francii (5,7 % meziročně) a Itálii (3,1 % meziročně), trh v Německu zůstává bez výraznějších změn.

Nejhůře se dařilo střední Evropě. Česká republika, Polsko, Maďarsko, Slovensko i Slovinsko zaznamenaly oproti loňsku velké propady,“ řekla Nikolina Jurisic z IDC. V roce 2015 se kvůli krizi v Rusku a SNS výrobci soustředili především na středoevropské trhy, což se ale projevilo negativně na plných skladech a celkově menší poptávce. Rusku, Kazachstánu a Ukrajině se dařilo relativně dobře, pomyslným vítězem se ale stalo Turecko s meziročním nárůstem o 30,3 %.

Hlavní hráči na trhu navyšovali tržní podíl oproti loňsku až o 71,4 %, přičemž tři nejvýše umístění výrobci (HP, Lenovo a Dell) disponují 57% podílem (vloni činil tento podíl 53,6 %).

HP mělo ve třetím čtvrtletí 26% podíl a upevnilo tak svou pozici v regionu. Jejími hlavními tahouny byly především firemní notebooky a spotřebitelské desktopy (díky nárůstu gamingového sektoru). S 20,1 % se na druhém místě umístilo Lenovo a Dell skončil třetí s 10,9% nárůstem oproti loňsku. Čtvrté místo pak obsadil Asus a páté Acer.

Prodej v regionu EMEA ve 3. čtvrtletí 2016 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 2015Q3Prodej 2016Q3Tržní podíl 2015Q3Tržní podíl 2016Q3Meziroční změna
HP4,3524,63523,6 %26 %6,5 %
Lenovo3,6853,59320 %20,1 %-2,5 %
Dell1,8631,94210,1 %10,9 %4,3 %
Asus1,5141,8398,2 %10,3 %21,4 %
Acer Group1,7641,7059,6 %9,6 %-3,4 %
Ostatní5,294,1428,6 %23,2 %-21,7 %
Celkem18,46917,854100 %100 %-3,3 %