Analýzy

IDC: Prodej osobních a podnikových úložišť v 1. čtvrtletí 2014 klesal

Celosvětový trh s osobními a základními podnikovými úložišti v 1. čtvrtletí 2014 meziročně klesl o 6,9 % v kusech na 19 milionů zařízení a o 3,9 % v tržbách na 1,7 miliardy dolarů.

František Doupal
Zdroj: IDC
  • 26. 5. 2014
  • 2 min
IDC: Prodej osobních a podnikových úložišť v 1. čtvrtletí 2014 klesal

„Prodeje osobních a základních podnikových úložišť se v 1. čtvrtletí 2014 zastavily na 18,9 milionech kusů. Ačkoli byly prodeje při porovnání se stejným obdobím loňského roku menší, neznamená to nutně pokles trhu – první čtvrtletí roku 2013 totiž bylo nadprůměrné kvůli stabilizaci trhu po nedostatku pevných disků v roce 2012,“ řekla Liz Conner, manažerka společnosti IDC. „Navíc neklesaly všechny segmenty trhu. Například část produkce, která směřuje na zákazníky SOHO a SMB, zaznamenala dvouciferný růst. Napomohly mu zejména lepší nabídky, pokročilejší funkce, kvalitnější marketing nebo klesající průměrné ceny.“

Výrobci pevných disků nadále zvyšují svůj podíl na počtu prodaných zařízení, který nyní činí 78,7 %. V případě základních podnikových úložišť bude situace opačná – zde trh ovládají ostatní výrobci, kteří si přímo nevyrábějí vlastní HDD, s podílem 53,6 % (meziroční pokles o 17,5 %).

Trh se základními podnikovými úložišti zaznamenal meziročně nárůst o 14 %. Nejprodávanější kategorií byla úložiště se čtyřmi pozicemi pro pevné disky. Úložiště s pěti až dvanácti pozicemi pro pevné disky zaznamenala nárůst dokonce o 22,5 %.

Prodej osobních úložišť se dvěma pozicemi pro pevné disky meziročně poklesl o 8,6 %. Jednoslotová úložiště tak zůstávající s podílem 97,2 % jednoznačně nejpopulárnější volbou.

Celosvětové prodeje osobních a základních podnikových úložišť v 1. čtvrtletí 2014 (v miliardách USD)
VýrobceProdej 1Q14Tržní podíl 1Q14Prodej 1Q13Tržní podíl 1Q13Meziroční změna
Výrobci HDD1,16567,2 %1,12762,5 %3,3 %
Společnosti, které HDD nevyrábějí0,36320,9 %0,46625,8 %-22,1 %
Ostatní0,20711,9 %0,21111,7 %-2,3 %
Celkem1,735100 %1,805100 %-3,9 %

Osobní úložiště představovala ve sledované kategorii 98,9 % všech prodaných přístrojů v objemovém vyjádření a 86,7 % v hodnotovém vyjádření.

Úložiště využívající 3,5“ pevných disků postupně vyklízela prostor pro kompaktnější 2,5“ řešení. V prvním čtvrtletí roku 2014 však v počtu prodaných kusů klesaly oba typy – 3,5“ úložiště o 9,9 % a 2,5“ úložiště o 5,9 %.

U osobních úložišť s 3,5“ disky se nejvíce prodávaly modely s kapacitou 2 TB (jejich tržní podíl byl 47,3 %), 2,5“ kategorii dominovala kapacita 1 TB (56,1 %). V případě základních podnikových úložišť je tato situace více proměnlivá, největší tržní podíl (25,1 %) však měly zařízení s kapacitou 4 TB.

Nejpoužívanějším rozhraním i nadále zůstává USB, ačkoli jeho podíl meziročně klesl o 6,7 %. Základní podniková úložiště vsázejí na připojení prostřednictvím rozhraní Ethernet s tržním podílem 93,8 %. Výrazně si polepšilo rozhraní Thunderbolt, které meziročně získalo 25,1 % - je však potřeba podotknout, že roste z velmi nízkých výchozích hodnot.