IDC: Pokles prodeje PC byl mírnější, než se očekávalo
Celosvětově se ve třetím čtvrtletí letošního roku podle agentury IDC prodalo necelých 68 milionů počítačů, což představuje meziroční pokles o 3,9 %. Propad prodeje tedy pokračoval, ale konečný výsledek byl oproti původním prognózám o více než 3 % lepší.
Lepších výsledků bylo dosaženo díky konkurenčními boji výrobců a snahou vydělat na budoucí konsolidaci a stabilizaci trhu. Prodejci a distributoři by již měli být zbaveni zásob, které se jim v posledním období nahromadily, a měli by tudíž být připraveni na budování nových zásob pro následující měsíce. V kombinaci se zlepšujícími se prognózami, konkurenční soutěží mezi největšími výrobci a úsilím o garantování dodávek komponentů jde o jednoznačný příslib do budoucna.
Díky tomu, že největší výrobci počítačů získávají stále větší tržní podíl, získávají rovněž velkou výhodu oproti menším hráčům také v oblasti dodávek komponent a v objemu skladových prostor. Třem největším výrobcům PC dnes patří 58% na celosvětových dodávkách, což je o tři procenta více než před rokem a o sedm procent více než před dvěma lety.
Nejlépe si opět vedly ekonomicky rozvinuté regiony v čele se Spojenými státy (zde byl zaznamenán již podruhé v řadě nárůst prodeje). V dalších rozvinutých regionech byla situace stabilní, nebo se mírně zlepšila (Japonsko a Kanada), pouze velmi mírný pokles byl zaznamenán v regionu EMEA. V oblasti Asie a Pacifiku byl zaznamenán pokles v jednociferných hodnotách, v Latinské Americe pak zaznamenaný pokles dosáhl dvouciferných hodnot.
Celosvětové prvenství v prodeji PC si udržela společnost Lenovo, ačkoli rozestup od druhého HP Inc. byl nejmenší od doby, kdy se Lenovo v roce 2013 do pozice jedničky vyhouplo. Situace společnosti se zkomplikovala zejména díky klesajícímu prodeji v Číně, kde si Lenovo dlouhodobě drží největší podíl. Ve třetím čtvrtletí 2016 Lenovo zaznamenalo pokles prodeje již pošesté v řadě.
| Celosvětový prodej PC ve 3. čtvrtletí 2016 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 3Q16 | Tržní podíl | Prodej 3Q15 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Lenovo | 14,511 | 21,3 % | 14,99 | 21,2 % | -3,2 % |
| HP Inc. | 14,392 | 21,2 % | 13,926 | 19,7 % | 3,3 % |
| Dell | 10,751 | 15,8 % | 10,12 | 14,3 % | 6,2 % |
| Apple | 5,014 | 7,4 % | 5,761 | 8,1 % | -13 % |
| Asus | 4,693 | 6,9 % | 4,46 | 6,3 % | 5,2 % |
| Ostatní | 18,638 | 27,4 % | 21,48 | 30,4 % | -13,2 % |
| Celkem | 67,999 | 100 % | 70,737 | 100 % | -3,9 % |
HP Inc. vykázalo ve sledovaném období meziroční nárůst o 3,3 %. Firmě se dařilo zejména ve Spojených státech, kde dokázala zvýšit prodej o 5,8 % a svůj tržní podíl vytáhnout nad 30 %. Své podíly firma zvyšovala i v regionu EMEA a v Japonsku.
Dobré čtvrtletí zaznamenala rovněž společnost Dell, která vykázala 6,2% meziroční růst a prodala 10,7 milionu PC (jde o druhý nejlepší výsledek od roku 2011). Dellu se ve sledovaném období nejvíce dařilo v Japonsku a ve Spojených státech a svou pozici zlepšil také v regionu EMEA a Latinské Americe.
Prodeje PC značky Apple, která drží celosvětové čtvrté místo, v očekávání příchodu nových modelů klesaly.
Špatně si nevedla celosvětová pětka, firma Asus. Ta zaznamenala meziroční nárůst o 5,2 % zejména díky úspěchu na Japonském trhu, kde dosáhla svého nejvyššího růstu v tomto období, ale špatně se společnosti nedařilo ani ve Spojených státech, regionu EMEA či Kanadě.