Analýzy

IDC očekává zastavení růstu AR a VR headsetů

Podle nejnovějších informací společnosti IDC vzrostly celosvětové prodeje náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu v roce 2024 o 10 %. Uvedení nových produktů od stávajících hráčů i vstup několika nových firem do tohoto segmentu pomohlo trhu po dvou letech poklesu opět k růstu. Letos však nejspíš bude opět o něco hůř…

František Doupal
Zdroj: IDC
  • 9. 4. 2025
  • 2 min
IDC očekává zastavení růstu AR a VR headsetů

Trhu v průběhu roku nadále dominovala společnost Meta, která získala 74,6% podíl, následovaná firmami Apple (5,2 % ), Sony (4,3 %), ByteDance (4,1%) a XREAL (3,3 %).

Jen Meta a XREAL však díky novým produktům (a zaměření na hry) zaznamenaly meziroční nárůst. Oběma společnostem se také podařilo díky nabídce dražších a lépe vybavených řešení zvýšit průměrné prodejní ceny (ASP) svých zařízení.

V průběhu roku 2024 bylo možné sledovat také zvyšování komerční poptávky. Hlavními tahouny v tomto případě byly dobře přijaté náhlavní soupravy jako Apple Vision Pro spolu modely Quest 3 (a později 3S) nebo Pico 4. Olej do ohně přilila společnost Meta, která se prosadila v segmentu vzdělávání, což v roce 2024 vedlo k růstu této kategorie o 69,4 % oproti předchozímu roku. Celkově se dodávky do komerčního sektoru meziročně zvýšily o 14,9 %.

„Loňský rok byl z hlediska hardwaru skvělý, protože jsme se dočkali nových headsetů pro smíšenou realitu od velkých značek, jako jsou Apple a Meta. Šlo však o úspěšný rok i pro menší značky, jako jsou Even Realities a RayNeo, které se zaměřily na zmenšování rozměrů a nabídly spotřebitelsky přívětivý design brýlí s displejem, který konkuruje populárním chytrým brýlím, jako jsou Ray-Bans od společnosti Meta, ale s přidanou zobrazovací technologií,“ řekl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu v IDC. „V roce 2025 očekáváme více brýlí s displeji a multimodální umělou inteligencí spolu. Důležitou novinkou bude také uvedení hardwaru se systémem Android XR, což pravděpodobně povede k soupeření platforem od Mety, Applu, Googlu a dalších.“

Navzdory očekávaným hardwarovým novinkám IDC očekává, že trh v roce 2025 klesne o 12 %. Naopak v roce 2026 by měl trh opět růst. Díky meziročnímu zlepšení až o 87 % by měl být dokonce překonán rekord zaznamenaný během pandemie v roce 2021, kdy se prodalo 11,2 milionu zařízení.

V období let 2025 až 2029 by měl trh podle IDC růst složeným tempem (CAGR) ve výši 38,6 %. Postupně také porostou možnosti využití AR/VR řešení ve spotřebitelském i komerčním segmentu.