Na pět minut s Petrem Svobodou ze společnosti Skinzone
Po dlouholetém angažmá v korporaci rovnými nohama skočil do podnikání. Když se naskytla příležitost, neváhal ji využít a stal se majitelem společnosti Skinzone, která se zabývá (nejenom) vývojem a výrobou ochranných fólií a dekorativních skinů. Co vše nám o sobě prozradil Petr Svoboda, kterého můžete znát i z různých distributorských akcí?
Jak jste se dostal k práci, kterou aktuálně vykonáváte a v čem spočívá její náplň?
S nabídkou na odkoupení a zajištění dalšího rozvoje firmy, která vyrábí zajímavé, užitečné a zároveň líbivé produkty, mě oslovil jeden můj kamarád. Tušil jsem, že si mě nějaká zajímavá nabídka najde a zároveň jsem se již nechtěl nikde nechat zaměstnat. A protože jsem se z předchozího pracovního angažmá již cítil odpočatý, tak jsem rozbil prasátko, a výzvu i přes zvážení relativně velkého rizika, které k rozjezdu podnikání vždy patří, přijal. Dnes můžu po čtyřech letech říci, že jsem udělal dobře, a s radostí sleduji, jak firma roste. V současné době máme 14x vyšší obrat, než na začátku. Naše produkty se nabízejí nejen ve 13 zemích, pro které máme samostatné domény, ale i globálně. Nejzajímavější byla z pohledu obratu zakázka do Mexika.
Co je na této práci nejzajímavější a co Vás na ní těší?
Určitě je toho více, ale když to shrnu, pak jde o to, že dávám práci lidem, které to živí, děláme téměř vždy jen to, co nás baví, hrajeme si s novými myšlenkami a zkoušíme, jak je uvádět na trh. Testujeme nové technologie tisku, laminace (3D) či ořezu a uvádíme na trh nové technologie ochrany, jejímž příkladem může být Screenshield Tempered Glass. Před měsícem jsme také spustili nový, hezčí, intuitivnější a vzdušnější web www.skinzone.cz . Růst firmy (letos jsme například pronikli do nabídky největšího e-tailera světa - firmy Amazon) s sebou přináší ovšem i méně „příjemné” stránky – už třikrát jsme se museli stěhovat :-).
Osobní část
Jak nejraději relaxujete a kde hledáte sílu a energii pro svou práci?
Relax? Jak to vypadá? :-). Osobně moc odpočívat nedokáži, ale když mi přeci jen zbyde nějaký čas, tak rád vyrazím na kiting. Někam, kde je teplo a dobře fouká. V poslední době se také hodně věnuji dceři Jůlii, což začíná být docela sranda. Rád jezdím také na akce svého oblíbeného zákazníka AT Computers na Seči :-).
Jak nejraději využíváte volný čas?
Pokud mi přeci jen zbyde nějaké volný čas, rád si něco přečtu (chvíli před spaním, než se mi zavřou víčka), věnuji se divadlu (momentálně hraji Cukrouše v nové hře DNA), v naší osadě Na Hačalce rád pořádám Bufet u Chrchly (kulturně-společenská akce) a jak jsem již říkal – rád si zajedu někam za “polety”.
Z jakých zdrojů čerpáte informace pro svůj soukromý i pracovní život? Měl byste nějaký, který by prodejcům mohl pomoci v jejich byznysu?
Tuto otázku si dovolím pojmout trochu jinak. V posledních měsících jsem se naučil něčemu, co jsem dříve moc neuměl – trpělivosti. Rád říkám, že sup je trpělivý pták a, že velké věci se dějí pomalu. Zároveň se ale řídím tzv. pravidlem SOSTAC - neustále sleduji trh, snažím se vyhodnotit, co se děje, a rychle využívat příležitostí, které nás posunout výš nebo dál.
Prodejcům bych pak vzkázal, aby nezapomínali na tzv. pravidlo ATTACH a snažili se ke každému prodanému kusu hardwaru (kde se marže snižují) něco přidat - službu nebo třeba naše výrobky s velmi dobrou marží. Zákazník bude spokojený, a když ne, tak se o něj postaráme my.
Nejoblíbenější aplikace pro mobilní telefon/tablet?
Zatím nejde o aplikaci, ale o naše webové stránky www.skinzone.cz nebo www.skinzone.cz/screenshield.
Pracovní část
Jaký konkrétní produkt Vaší společnosti byste vyzdvihl a proč?
V první řadě jde o Screenshield Standard – dobře zpracovanou fólii na bázi měkkého polyuretanu s aplikací pomocí aplikačního setu. Fólie nabízíme pro drtivou většinu všech aktuálních zařízení. Naše databáze v současnosti obsahuje více než 2 500 zařízení (od smartphonů a tabletů až po fotoaparáty a navigace). Když se fólie správně aplikuje, tak prostě drží, když ne, tak ji zákazníkovi vyměníme. Vyzdvihl bych také Screenshield Tempered Glass s jednoduchou aplikaci za sucha díky silikonové vrstvě a příjemnému dotyku (zajištěnému oleofobní vrstvou).
U dekorativních skinů je to jednoduché, kdokoliv si může vybrat z naší galerie, zajímavých materiálů nebo si nahrát vlastní fotku. Skiny tak dekorují, odlišují a hlavně chrání. Jsme schopni dekorovat i kryty na mobilní telefony. Obracejí se na nás však například i výrobní závody, které potřebují chránit dotykové panely na průmyslových strojích.
Myslím, že značka Screenshield patří mezi nejoblíbenější na trhu pro náš zákaznicky orientovaný přístup – nabízíme doživotní záruku. Pro prodejce máme dobrou prodejní i po-prodejní strategii. Dekorativní skiny tady navíc nikdo v takovém rozsahu nevyrábí. V Evropě je pochopitelně konkurence větší, ale ani v porovnání konkurenčními produkty se nemáme za co stydět.
Co podle Vás bude hýbat ICT trhem a co pro něj bude v následujících měsících nejvýznamnější?
Z pohledu obchodu to jistě bude další růst e-tailu (hlavně v Evropě a dále v zahraničí, u nás a na Slovensku už teď patříme mezi špičku v e-commerce pro IT segment). Z pohledu technologií to bude podle mě pokračující aplikační a zvyklostní konvergence používaní koncových zařízení (tabletů, notebooků, chytrých telefonů či hodinek) a aplikace směřující k efektivitě hledání informací.
Co nového plánujete v nejbližší době pro prodejce?
Pro prodejce neustále rozšiřujeme portfolio produktů, pro které nabízíme ochranu či dekoraci.
Máte nějaký partnerský program, a pokud ano, můžete ho v krátkosti představit?
Máme partnerský program Skinzone SAVG – systém pro automatické generování voucherů pro dekorativní skin. Je to vlastně takový systém a la „Vytiskněte si marži“. Prodejce zaujme zákazníka způsobem, jak lze hardware ozdobit či ochránit a na místě prodeje mu vygeneruje PDF s unikátním kódem, který si následně zákazník může u nás vybrat. Dodání od nás je bez dalších poplatků za dopravné. Zatím jsem bohužel nenašel více času pro rozpracování programu.
| Box o osobě | |
| Firma: | Skinzone |
| Aktuální pozice ve firmě: | majitel a jednatel, od roku 2011 |
| Předchozí zaměstnání: | HP, country category manager |
| Kontakt: | petr.svoboda@skinzone.eu |