Na pět minut s Martinem Bratičákem ze společnosti Zyxel
Nejen o práci (i když o té převážně), ale také o relaxaci a trávení volného času jsme si popovídali s Martinem Bratičákem, který má na starosti strategický rozvoj distribučního obchodu v regionu CEE (Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, státy bývalé Jugoslávie).
Představení
Jak jste se dostal k práci, kterou aktuálně vykonáváte a v čem spočívá její náplň?
To je docela dlouhý příběh, který začal někdy v ranném dětství, kdy jsem tíhnul k technologiím obecně, byť vrcholem doby byly tenkrát mixér a černobílá televize. První věc kterou jsem si pořídil za pracně ušetřené „dvacetikoruny s žižkou“ nebylo ani kolo, ani vzduchovka, ale jetý osmibitový počítač Commodore Plus4, bylo mi asi 12 let. Stejně tak padla první opravdová výplata za brigádu na jednom z kladenských dolů za „písíčko 386“. Abych to zkrátil, k IT jsem měl přirozený vztah, a tak je veškerá má profesní kariéra spjata s tímto oborem.
V Zyxelu jsem sedmým rokem. Začínal jsem na pozici channel managera pro ČR, tedy zodpovědnost za českou distribuci. Byť u nás Zyxel otevřel pobočku až v roce 2004, přesto jsme dokázali velmi rychle vstoupit na trh a stali jsme se plnohodnotnými hráči v SMB networkingu. Díky tomuto úspěchu, kdy jsme i v krizových letech dokázali agresivně dvouciferně růst, jsem postupně přijímal zodpovědnosti za ostatní trhy, o které se naše centrála CEE stará, a snažil se zde aplikovat úspěšnou prodejní strategii z domovského trhu.
Nyní mám tedy zodpovědnost za distribuční kanál v celém regionu CEE, kam spadá Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko a všechny post-jugoslávské země. Cílem je samozřejmě nárůst prodejů v daném regionu a získávání tržního podílu na jednotlivých trzích. Zyxel si v Evropě vytknul za cíl „zdvojnásobení prodejů v následujících třech letech“ (2013 - 2015), což fakticky znamená 26% meziroční růst tři roky po sobě a jsem rád, že se nám to daří, v Q2 jsme dokonce zaznamenali nejlepší výsledek v celé Evropě – 35% meziroční nárůst, takže věřím, že jsme na správné cestě, byť je před námi ještě hodně práce.
Co je na této práci nejzajímavější a co Vás na ní těší?
Pro mě je IT zajímavé neustálým vývojem – prakticky každý den se člověk seznamuje s něčím novým. Na mé práci mě baví hlavně mix různých činností: od analýzy a monitoringu trhu, konkurence a trendů, přes marketingové aktivity až po komunikaci s našimi obchodními partnery. Těší mě pracovat s lidmi, na které jsem měl asi velké štěstí, ať už to byl Milan Baran, který mě dal v Zyxelu kdysi šanci, nebo to jsou spolupracovníci v mém týmu a v neposlední řadě „produkťáci“ u našich distributorů.
Osobní část
Jak nejraději relaxujete a kde hledáte sílu a energii pro svou práci?
Jednoznačně pod vodou! Věnuji se potápění, ať už přístrojovému nebo freedavingu. Svět pod hladinou je jiný vesmír, svět ticha a pomalých pohybů, kde vám nezazvoní mobil. Tady se zklidňuji, relaxuji a čerpám energii pro další práci.
Jak nejraději využíváte volný čas?
Třikrát až čtyřikrát týdně vyplavuji endorfiny v posilovně – fyzická zátěž je dobrá na pročištění hlavy :). Rád čtu a sbírám komiksy a také rád spím :).
Z jakých zdrojů čerpáte informace pro svůj soukromý i pracovní život? Měl byste nějaký, který by prodejcům mohl pomoci v jejich byznysu?
Snažím se učit od lidí, které mám kolem sebe, ať už v soukromí nebo v práci. Každý, kdo je úspěšný, je pro mě inspirací. V poslední době mě zaujal životní příběh Steva Jobse, ale věřím, že každý máme blízko sebe někoho úspěšného, stačí se dobře dívat a rychle se učit.
Nejoblíbenější aplikace pro mobilní telefon/tablet?
Z pracovního hlediska je to mobilní bankovnictví AirBank, byť ji má AirBank jen krátce, musím říci, že se jedná o nejzdařilejší bankovní aplikaci v porovnání s ostatními, se kterými mám spíše negativní zkušenosti. Relativně často ještě využívám na cestách pro výběr dobrého či nejbližšího hotelu nebo restaurace aplikaci TripAdvisor. Pro streamování filmů ze storage na TV doma jsem si oblíbil AirVideo.
Pracovní část
Jaký konkrétní produkt Vaší společnosti byste vyzdvihl a proč?
Náš Wireless Controller NXC2500 – technologie v hodnotě několik tisíc euro v ceně o řády nižší. V Evropě jde o totální prodejní bestseller, prodejní start předčil všechna optimistická očekávání a přinesl Zyxelu raketový zisk tržního podílu v segmentu malých firemních bezdrátových sítí. Za cenu pod 18 000 Kč nabízíme centrální řídící prvek až pro 24 access pointů, který disponuje např. dynamickým přidělováním kanálů a plánovacím toolem rozmístění AP, včetně následného vyhodnocení pokrytí signálem dle reality. K tomu velice příznivá cena AP (2 500Kč), které se dají flexibilně použít samostatně nebo jako řízené controllerem. Vše s pětiletou zárukou.
Co podle Vás bude hýbat ICT trhem a co pro něj bude v následujících měsících nejvýznamnější?
V Networkingu je to fenomén BYOD (Bring Your Own Device), který přináší do firemního Wi-Fi prostředí zvýšené nároky na bezdrátovou infrastrukturu. To vše podpořeno novým ac standardem, který dramaticky mění přenosové rychlosti ve Wi-Fi, což uvítají zejména firemní zákazníci.
Co nového plánujete v nejbližší době pro prodejce? (ať už produkty, služby, partnerský program atd.)
Uvědomujeme si, že technologie, které vyrábíme a prodáváme, si žádají erudaci a tím pádem vzdělávání našich obchodních partnerů. Troufám si tvrdit, že patříme k nejaktivnějším firmám na trhu, co se různých školení týče (jen letos prošlo našimi školeními přes 300 resellerů). Nabízíme široké spektrum odborného vzdělávání: od dvoudenních hloubkových certifikačních technických školení, přes půldenní technologicko-obchodní workshopy až po online semináře. Nově jsme od podzimu uvedli krátké třicetiminutové webináře na produktové novinky. Z pohodlí domova či kanceláře, bez toho, že by musel prodejce někam cestovat, se během ranní kávy dozví vše podstatné.
Máte nějaký partnerský program, a pokud ano, můžete ho v krátkosti představit?
Ano, máme partnerský program, který maximalizuje podporu našich prodejců. Vedle zmiňovaných školení se jde o předprodejní podporu ve formě bezplatných konzultací s našimi inženýry, bezplatné zápujčky, okamžité slevy na vybrané produkty, NFR ceník nebo exkluzivní promoakce.
| Box o osobě | |
| Firma: | Zyxel Communications |
| Aktuální pozice ve firmě: | head of channel CEE, od 1. 9. 2013 |
| Předchozí zaměstnání: | ASM, obchodní a marketingový ředitel |
| Kontakt: | martin.braticak@cz.zyxel.com |