Na pět minut s Adamem Raškou ze společnosti Intel
Adam Raška již pět let pracuje ve společnosti Intel, aktuálně na pozici market development manager. Na následujících řádcích si můžete přečíst nejen to, co všechno tato práce obnáší, jak Adam tráví svůj volný čas, jak relaxuje, kde čerpá informace a co Intel chystá v produktové i obchodní rovině, ale i mnoho dalších zajímavých poznatků a sdělení, které vám mohou pomoci při budování vašeho byznysu.
Co je na této práci nejzajímavější a co vás na ní těší?
Baví mne její různorodost a neustálý vývoj. Když jsem nastupoval, byla má práce hlavně o přesvědčování zákazníků, aby zvolili rychlejší procesor. V průběhu let se rozsah mé práce radikálně rozšířil. Intel vytvořil kategorii ultrabook a v Česku se nám ji podařilo úspěšně zavést na trh i do povědomí koncových zákazníků. V současné době máme jeden z nejvyšších podílů ultrabooků v regionu EMEA, u většiny mých partnerů tvoří ultrabooky přes 20% všech dovezených notebooků.
V posledních letech hovoříme čím dál více o technologiích, než o konkrétních produktech. Vzpomenu například vPro, technologie Anti-Theft nebo WiDi pro bezdrátový přenos obrazu. Ze serverových technologií jen zmíním Data Center Manager, SAP Hana a technologii TXT. Uvádění těchto technologií na trh, komunikace s lokálními partnery, popřípadě s výrobci příslušenství, koordinace s mezinárodnímu výrobci a úzká spolupráce s prodejními kanály je podstatou mé práce dnes.
Přiznám se, že mi ani nepřijde, že jsem v Intelu skoro pět let, zkrátka se nenudím :-).
Osobní část
Jak nejraději relaxujete a kde hledáte sílu a energii pro svou práci?
Nejlépe se mi relaxuje tam, kde mne nezastihnou e-maily. Taková místa se v dnešní době nacházejí čím dál obtížněji. Proto v posledních letech vyhledávám vzdálenější kraje, kde si člověk skutečně odpočine. Velice silný zážitek jsem si uchoval z loňské dovolené po Keni, Tanzánii a Zanzibaru. Tam si člověk skvěle vyčistí hlavu. Naštěstí je stále pár míst, kde se dá ztratit jakémukoliv signálu, i tady v republice.
Jak nejraději využíváte volný čas?
Jsem poměrně aktivní člověk, po práci nebo o víkendech rád vyrazím na golf, na kolo nebo na vyjížďku autem po okolí. V zimě převažují lyže, které jsem dělal v mládí závodně. A když náhodou zůstanu v Praze, tak se snažím potkat s přáteli, na které kvůli mé práci nemám tolik času, jak bych si představoval.
Z jakých zdrojů čerpáte informace pro svůj soukromý i pracovní život? Měl byste nějaký, který by prodejcům mohl pomoci v jejich byznysu?
Přehledy českých i zahraničních médií, které mi chodí emailem, mne zavedou na spoustu různých webů. Pravidelně čtu Engadget pro technologické novinky, baví mne jejich styl psaní. Samozřejmě si rád každý měsíc přečtu také váš magazín. Spoustu věcí se dnes také člověk dozví z Facebooku a Twitteru.
Myslím si, že prodejci musí pravidelně sledovat články jak v českých, tak ale zejména v zahraničních médiích. Číst si o nových trendech, recenze i názory prvních uživatelů v zahraničí, jelikož ti se většinou dostanou k produktům dříve než my. Jen tak si mohou budovat svou databázi znalostí a připravit se na možné argumenty zákazníka a jak na ně reagovat. Channel je segment trhu, kde se dá prodávat s vyšší cenou, a také vyšší marží. Zákazník ale musí cítit, že od svého prodejce dostává přidanou hodnotu ve formě informací a znalostí jak v předprodejní, prodejní tak i poprodejní fázi.
Nejoblíbenější aplikace pro mobilní telefon/tablet?
Nevím, jestli nejoblíbenější, ale rozhodně nejpoužívanější jsou u mne Facebook, Waze jako moje navigace na cestách i skrze pražskou dopravu a yr.no pro aktuální počasí. V cizině hodně Foursquare, abych věděl, kde se dobře najíst a napít.
I po letech stále obdivuji Flipboard, obzvlášť na tabletu. K němu se uchyluji, když už mě nebaví standardní forma prezentace informací na webu.
Pracovní část
Jaký konkrétní produkt Vaší společnosti byste vyzdvihl a proč?
Z celého portfolia produktů a technologií uvedu několik příkladů, které prodejcům mohou pomoci transformovat jejich business směrem ke službám. Již jsem zmínil vPro pro vzdálenou správu klientské infrastruktury. Speciálně pro SMB business má Intel balíček Small Business Advantage, na němž se dají postavit různé business modely. Technologie Wireless Display je již ve své třetí generaci, propojení s televizí je snadné, latence minimální. S WiDi se budeme zaměřovat čím dál víc i na firemní segment. Jen si představte, jak by bylo fajn, kdyby se na poradách nepřehazoval VGA nebo HDMI kabel z jedné strany stolu na druhou, ale kdyby se lidi připojovali jen stisknutím tlačítka. Jsme rovněž aktivní ve školství, balík aplikací Intel Education Series je již studentům základních škol k dispozici. Partner, který nabídne něco navíc nad běžný hardware, má určitě větší šanci na úspěch a začátek dlouhodobé spolupráce se svým zákazníkem.
Co podle Vás bude hýbat ICT trhem a co pro něj bude v následujících měsících nejvýznamnější?
Tahle otázka se dá rozebrat z několika rovin. K makroekonomickým faktorům řeknu jen to, že budu doufat, stejně jako všichni prodejci, že období recese máme již za sebou a že nás všechny čekají hezké svátky.
Co se týče produktů, vliv tabletů je nesporný. Jsem velmi rád, že podíl Intelu v tomto segmentu roste. Příkladem je Intel procesor v tabletu Samsung Galaxy Tab 3. V poslední době jsme významně posílili vývoj a zvýšili frekvenci uvádění nových procesorů pro tablety a mobilní telefony na trh. Technologicky, i z hlediska výrobního procesu, se brzy vyrovnají těm pro desktopy a notebooky a celé portfolio se představí najednou. Do konce roku přijde mnoho nových produktů s Intel procesory (kódové označení Bay Trail, vygooglete si, ať máte informační náskok), a to jak s operačním systémem Windows 8.1, tak i na Androidu.
Do budoucna předpokládáme propojení světa tabletů a notebooků v zařízení typu 2 v 1. Konvertibilní ultrabooky toto již dnes splňují. Procesory nejnovější generace (Haswell) jim přidávají několik hodin výdrže na baterii a umožní je vytvořit zase o několik milimetrů tenčí. Věřím, že některá z plánovaných zařízení by opravdu mohly uspokojit zákazníky jak pro práci, tak i pro zábavu.
Co nového plánujete v nejbližší době pro prodejce?
Produktovou stránku jsem již vyčerpal, takže bych zmínil náš partnerský program ITP – Intel Technology Provider – který celosvětově čítá přes 140 000 partnerů.
Můžete ho v krátkosti představit?
V Intel Technology programu máme registrováno přes 3 500 resellerů v České republice a na Slovensku. Zhruba se 400 z nich hovoří pravidelně naše Sales Centrum, informuje je o zajímavých promoakcích, produktech a technologiích.
Do programu se může zapojit jakýkoliv reseller. Již dávno neplatí, že se staráme pouze o prodejce Intel komponent. V současné době naši reselleři mohou získávat body i za prodej notebooků a ultrabooků, které pak následně vymění za různé odměny.
Pro resellery organizujeme taktéž pravidelná setkání. Letos záměrně vynecháváme podzimní a již nyní plánujeme jarní Intel Technology Day, kde chceme zaujmout zejména nové resellery a představit jim kompletní portfolio produktů a služeb, které Intel nabízí.
Pro více informací o ITP doporučím jako první zdroj webovou stránku programu, která je dostupná i v českém jazyce.
| Box o osobě | |
| Firma: | Intel |
| Aktuální pozice ve firmě: | market development manager, 5 let |
| Předchozí zaměstnání: | Dell, business inteligence specialist |
| Kontakt: | adam.raska@intel.com, tel: 222 090 301 |