Vánoční trendy v online nakupování pro rok 2017

5. 9. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: VIVnetworks)
Online obchodníci a marketingoví specialisté se na předvánoční sezonu začínají chystat už během léta či začátkem podzimu, zvažují reklamní strategie i cenovou politiku. Studie společnosti CJ Affiliate, jejímž partnerem je česká affiliate síť VIVnetworks.com, podrobně vyhodnotila loňskou vánoční sezonu a předpověděla trendy pro tu letošní.
Foto: Pixabay.com

Odhaduje se, že vloni byl v USA již každý 10. dárek zakoupen on-line. Křivky prodejů také ukazují, že zákazníci považují za samozřejmost slevové akce konané již tradičně u příležitosti tzv. Black Friday (letos 24. listopadu) a Cyber Monday (pondělí následující po Black Friday, letos 27. listopadu), kdy objemy prodejů vyskakují strmě vzhůru. Cyber Monday bylo loni dnem, kdy se uskutečnilo vůbec nejvíce on-line objednávek, a týden předcházející Cyber Monday byl pro on-line prodejce vůbec nejúspěšnějším týdnem v roce.

Výše objednávky již několik let roste i v ČR. Loni činila průměrná výše objednávky během tzv. Black Friday 1987 Kč, přičemž v roce 2016 byl celoroční průměr 1386 korun. Denní nárůst obratu během loňského Černého pátku byl u nás 68 %. V ČR a v sousedním Německu patří mezi vrcholy vánočních online nákupů také tzv. Green Monday, což je poslední pondělí, od něhož do Vánoc zbývá nejméně deset dní - letos tento den vychází na 11. prosince,“ přiblížil Vladan Hejnic, ředitel české affiliate sítě VIVnetworks.com, která je partnerem celosvětové sítě CJ.

Jak se nakupovalo vloni

České internetové nákupní galerie v prosinci 2016 díky vánočním online nákupům zvýšily meziročně svoje prodeje prostřednictvím affiliate reklamy v průměru o téměř 200 %. Z e-shopů měli meziročně velmi úspěšný prosinec také prodejci kosmetiky a parfémů (růst o 129 %) a oblečení a módních doplňků (růst o 124 %). Nejpopulárnějšími kategoriemi zboží jsou v affiliate síti v ČR a SR před Vánocemi tradičně elektro, ženská móda, hračky a kosmetika. Trendem loňského roku bylo, že řada online obchodů protáhla Black Friday z jednoho dne i na následující víkend či dokonce na celý týden.

Čísla shromážděná během studie dále ukazují stále klesající loajalitu zákazníků k určité značce nebo e-shopu; za těchto okolností roste význam práce marketingových specialistů a jejich schopnosti pracovat s dostupnými daty. Důležité například je, že v loňském roce zákazníci před vánočními svátky a během nich provedli zhruba stejně on-line nákupů, ale celkově utratili více, tj. v jedné objednávce se kupuje stále více zboží, velikost nákupního košíku roste. Stoupá rovněž podíl online nákupu dražšího zboží, kromě spotřební elektroniky také dalších spotřebičů do domácnosti a nábytku. Také se jako dárky ve stále větší míře uplatňují i „zážitky“ (vstupenky, rezervace, členství/předplatné apod…). Tyto údaje platí ve stejné míře pro USA jako pro trh sousedního Německa, které je nám z hlediska online nákupních trendů nejblíž.

Objednávky na poslední chvíli

V loňském roce se ukázalo, že lidé stále více e-shopům důvěřují z hlediska logistiky, takže například vánoční dárky objednávají až na poslední chvíli a spoléhají na to, že prodejce stihne zboží doručit; loni tedy výrazně vzrostlo množství objednávek uskutečněných mezi 16. a 23. prosincem. „Tento týden byl v prosinci pro e-shopy z hlediska obratu vůbec nejdůležitější; on-line nakupování tak stále více kopíruje nákupy v kamenných obchodech. V daném období také lidé prováděli největší objednávky v jednom nákupu,“ vysvětlil Vladan Hejnic. V Německu například vzrostl v uvedeném týdnu objem objednávky o 22 %, přičemž pro vánoční sezónu jako celek byl průměrný růst 10 %.

Mobilní nakupování

Stále více nákupů se v USA a západní Evropě provádí nikoliv z klasických počítačů, ale pomocí smartphonů; výsledkem toho například je, že e-shopy prodávají o víkendech často i více než během všedních dnů. Data ze sítě CJ Affiliate ukazují, že až 30 % nákupů se dnes uskutečňuje z mobilních zařízení; poměr smartphonů a tabletů zde byl 71/29 a spolu s probíhajícím ústupem tabletů se tento rozdíl bude zvyšovat.

Údaje za ČR a SR ovšem ukazují, že u nás zatím mobilní nakupování tak populární není. Vloni v prosinci bylo v síti VIVnetworks z mobilních telefonů a tabletů uskutečněno 11 % objednávek (7 % mobily, 4 % tablety) a o půl roku později, v květnu 2017 šlo o 14 % (10 % mobily a 4 % tablety. Devět z deseti objednávek tak v našich končinách stále přichází ze stolních počítačů a notebooků.

Dobrá použitelnost webu na mobilních zařízeních se stává klíčovou nejen pro e-shopy, ale i pro média. Optimalizace pro smarpthony se týká nejen samotné objednávky (nebo čtení článku), ale i vyhledávání nebo pohybu v rozsáhlé struktuře webu, důkladně otestovat je třeba i uživatelskou zkušenost ze smartphonu na vstupních stránkách. Během vánoční nákupní sezóny přitom podíl smartphonů při nakupování dále rostl; ve Velké Británii se loni před Vánoci uskutečnilo z mobilních zařízení až 44 % všech objednávek. Navíc lidé ze smartphonů provádějí větší objednávky a obchodníci jsou u těchto uživatelů schopni docílit větší konverze.

Tipy pro marketéry

Ze všech těchto údajů lze vycházet pro správné načasování marketingových kampaní. Reklama u vydavatelů obsahu a na sociálních médiích i e-mailový marketing by měly cílit i na mobilní uživatele, respektive vycházet z toho, že stále více lidí používá pro práci s internetem včetně nakupování více zařízení. S kampaní doporučujeme začít už na počátku listopadu. Jako osvědčený bonus, který se tradičně nabízí na Black Friday a Cyber Monday, ale lze ho použít i v dalších kampaních, funguje nabídka dopravy zdarma. V týdnu před Vánoci budou mít zákazníci určitě zájem o službu expresního doručení, a proto se vyplatí tuto možnost viditelně propagovat,“ vysvětlil Vladan Hejnic.

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více