Vánoční nákupy v e-shopech se blíží svému vrcholu, Češi utratí miliardy

9. 12. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prosinec je (nejen) pro internetové obchody klíčovým obdobím roku. Vánoční nákupy vrcholí, po Black Friday čekají na e-shopy nejhektičtější dva týdny. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) by Češi během nich mohli utratit v on-line prostředí více než 12 miliard korun.

Začátek prosince je vždy pro e-shopy nejvytíženějším obdobím v roce. Obchodníci jedou na plné obrátky, všichni zaměstnanci a brigádníci se musí otáčet. Češi nákupům na internetu propadli už dávno, období pandemie koronaviru zájem o objednávku zboží na dálku ještě zvýraznil. A přestože letos nečekáme tak velký skok jako v loňském roce, předpokládáme, že i tak bude celkový meziroční růst obratů velmi zajímavý a mohl by přesáhnout 15 %,“ řekl ke klíčovému období pro e-shopy výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Jak vyplynulo z panelového výzkumu mezi on-line spotřebiteli, nejčastěji Češi plánují za vánoční dárky utratit na internetu mezi 2 a 5 tisíci korunami. Takové rozmezí si naplánovalo 38 % zákazníků e-shopů. Nejvíce pak budou utrácet nakupující ve věku 35 až 44 let, z nichž se celých 13 % chystalo objednat zboží z internetových obchodů za více než 10 tisíc korun. „Z praxe víme, že částky jsou nakonec ještě o něco vyšší, než jaké byly plány,“ upozornil Vetyška. Výzkum dále ukázal, že on-line Češi rádi objednávají dražší zboží po síti. „Jestliže zákazníci objednávají alespoň část dárků na internetu, pak utratí vyšší sumy právě v e-shopech. Zatímco v rozmezí 5 až 10 tisíc nakoupí on-line 17,7 % respondentů našeho výzkumu, v kamenných obchodech pouze 8,2 %. Platí tak stejně jako v minulých letech, že dražší zboží si raději objednáme, zatímco pro to levnější zaskočíme do prodejny.

APEK ale zajímaly i důvody, proč případně někteří spotřebitelé plánují utratit za dárky méně. V meziročním srovnání výrazně poklesly přímé osobní dopady koronavirové krize – nižší příjmy či dokonce ztráta zaměstnání. Zatímco vloni byly tyto faktory nejčastějším důvodem pro omezení vánočních nákupů, letos panují největší obavy z rostoucí inflace a jejích dopadů. 

Výzkum mezi on-line spotřebiteli byl připraven na reprezentativním vzorku více než 1 300 respondentů ve spolupráci s odbornou agenturou Nielsen Admosphere.

Podobné články

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více