Vánoční nákupy v e-shopech se blíží svému vrcholu, Češi utratí miliardy

9. 12. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prosinec je (nejen) pro internetové obchody klíčovým obdobím roku. Vánoční nákupy vrcholí, po Black Friday čekají na e-shopy nejhektičtější dva týdny. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) by Češi během nich mohli utratit v on-line prostředí více než 12 miliard korun.

Začátek prosince je vždy pro e-shopy nejvytíženějším obdobím v roce. Obchodníci jedou na plné obrátky, všichni zaměstnanci a brigádníci se musí otáčet. Češi nákupům na internetu propadli už dávno, období pandemie koronaviru zájem o objednávku zboží na dálku ještě zvýraznil. A přestože letos nečekáme tak velký skok jako v loňském roce, předpokládáme, že i tak bude celkový meziroční růst obratů velmi zajímavý a mohl by přesáhnout 15 %,“ řekl ke klíčovému období pro e-shopy výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Jak vyplynulo z panelového výzkumu mezi on-line spotřebiteli, nejčastěji Češi plánují za vánoční dárky utratit na internetu mezi 2 a 5 tisíci korunami. Takové rozmezí si naplánovalo 38 % zákazníků e-shopů. Nejvíce pak budou utrácet nakupující ve věku 35 až 44 let, z nichž se celých 13 % chystalo objednat zboží z internetových obchodů za více než 10 tisíc korun. „Z praxe víme, že částky jsou nakonec ještě o něco vyšší, než jaké byly plány,“ upozornil Vetyška. Výzkum dále ukázal, že on-line Češi rádi objednávají dražší zboží po síti. „Jestliže zákazníci objednávají alespoň část dárků na internetu, pak utratí vyšší sumy právě v e-shopech. Zatímco v rozmezí 5 až 10 tisíc nakoupí on-line 17,7 % respondentů našeho výzkumu, v kamenných obchodech pouze 8,2 %. Platí tak stejně jako v minulých letech, že dražší zboží si raději objednáme, zatímco pro to levnější zaskočíme do prodejny.

APEK ale zajímaly i důvody, proč případně někteří spotřebitelé plánují utratit za dárky méně. V meziročním srovnání výrazně poklesly přímé osobní dopady koronavirové krize – nižší příjmy či dokonce ztráta zaměstnání. Zatímco vloni byly tyto faktory nejčastějším důvodem pro omezení vánočních nákupů, letos panují největší obavy z rostoucí inflace a jejích dopadů. 

Výzkum mezi on-line spotřebiteli byl připraven na reprezentativním vzorku více než 1 300 respondentů ve spolupráci s odbornou agenturou Nielsen Admosphere.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více