Vánoční nákupy v e-shopech se blíží svému vrcholu, Češi utratí miliardy

9. 12. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prosinec je (nejen) pro internetové obchody klíčovým obdobím roku. Vánoční nákupy vrcholí, po Black Friday čekají na e-shopy nejhektičtější dva týdny. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) by Češi během nich mohli utratit v on-line prostředí více než 12 miliard korun.

Začátek prosince je vždy pro e-shopy nejvytíženějším obdobím v roce. Obchodníci jedou na plné obrátky, všichni zaměstnanci a brigádníci se musí otáčet. Češi nákupům na internetu propadli už dávno, období pandemie koronaviru zájem o objednávku zboží na dálku ještě zvýraznil. A přestože letos nečekáme tak velký skok jako v loňském roce, předpokládáme, že i tak bude celkový meziroční růst obratů velmi zajímavý a mohl by přesáhnout 15 %,“ řekl ke klíčovému období pro e-shopy výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Jak vyplynulo z panelového výzkumu mezi on-line spotřebiteli, nejčastěji Češi plánují za vánoční dárky utratit na internetu mezi 2 a 5 tisíci korunami. Takové rozmezí si naplánovalo 38 % zákazníků e-shopů. Nejvíce pak budou utrácet nakupující ve věku 35 až 44 let, z nichž se celých 13 % chystalo objednat zboží z internetových obchodů za více než 10 tisíc korun. „Z praxe víme, že částky jsou nakonec ještě o něco vyšší, než jaké byly plány,“ upozornil Vetyška. Výzkum dále ukázal, že on-line Češi rádi objednávají dražší zboží po síti. „Jestliže zákazníci objednávají alespoň část dárků na internetu, pak utratí vyšší sumy právě v e-shopech. Zatímco v rozmezí 5 až 10 tisíc nakoupí on-line 17,7 % respondentů našeho výzkumu, v kamenných obchodech pouze 8,2 %. Platí tak stejně jako v minulých letech, že dražší zboží si raději objednáme, zatímco pro to levnější zaskočíme do prodejny.

APEK ale zajímaly i důvody, proč případně někteří spotřebitelé plánují utratit za dárky méně. V meziročním srovnání výrazně poklesly přímé osobní dopady koronavirové krize – nižší příjmy či dokonce ztráta zaměstnání. Zatímco vloni byly tyto faktory nejčastějším důvodem pro omezení vánočních nákupů, letos panují největší obavy z rostoucí inflace a jejích dopadů. 

Výzkum mezi on-line spotřebiteli byl připraven na reprezentativním vzorku více než 1 300 respondentů ve spolupráci s odbornou agenturou Nielsen Admosphere.

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více