Vánoční nákupy v e-shopech se blíží svému vrcholu, Češi utratí miliardy

9. 12. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prosinec je (nejen) pro internetové obchody klíčovým obdobím roku. Vánoční nákupy vrcholí, po Black Friday čekají na e-shopy nejhektičtější dva týdny. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) by Češi během nich mohli utratit v on-line prostředí více než 12 miliard korun.

Začátek prosince je vždy pro e-shopy nejvytíženějším obdobím v roce. Obchodníci jedou na plné obrátky, všichni zaměstnanci a brigádníci se musí otáčet. Češi nákupům na internetu propadli už dávno, období pandemie koronaviru zájem o objednávku zboží na dálku ještě zvýraznil. A přestože letos nečekáme tak velký skok jako v loňském roce, předpokládáme, že i tak bude celkový meziroční růst obratů velmi zajímavý a mohl by přesáhnout 15 %,“ řekl ke klíčovému období pro e-shopy výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Jak vyplynulo z panelového výzkumu mezi on-line spotřebiteli, nejčastěji Češi plánují za vánoční dárky utratit na internetu mezi 2 a 5 tisíci korunami. Takové rozmezí si naplánovalo 38 % zákazníků e-shopů. Nejvíce pak budou utrácet nakupující ve věku 35 až 44 let, z nichž se celých 13 % chystalo objednat zboží z internetových obchodů za více než 10 tisíc korun. „Z praxe víme, že částky jsou nakonec ještě o něco vyšší, než jaké byly plány,“ upozornil Vetyška. Výzkum dále ukázal, že on-line Češi rádi objednávají dražší zboží po síti. „Jestliže zákazníci objednávají alespoň část dárků na internetu, pak utratí vyšší sumy právě v e-shopech. Zatímco v rozmezí 5 až 10 tisíc nakoupí on-line 17,7 % respondentů našeho výzkumu, v kamenných obchodech pouze 8,2 %. Platí tak stejně jako v minulých letech, že dražší zboží si raději objednáme, zatímco pro to levnější zaskočíme do prodejny.

APEK ale zajímaly i důvody, proč případně někteří spotřebitelé plánují utratit za dárky méně. V meziročním srovnání výrazně poklesly přímé osobní dopady koronavirové krize – nižší příjmy či dokonce ztráta zaměstnání. Zatímco vloni byly tyto faktory nejčastějším důvodem pro omezení vánočních nákupů, letos panují největší obavy z rostoucí inflace a jejích dopadů. 

Výzkum mezi on-line spotřebiteli byl připraven na reprezentativním vzorku více než 1 300 respondentů ve spolupráci s odbornou agenturou Nielsen Admosphere.

Podobné články

Největší evropský e-commerce integrátor přichází do Česka. Obchodníky napojí na Mall

19. 1. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mall)
Populární e-commerce integrátor BaseLinker, který umí snadno a rychle napojit e-shopy na největší online tržiště, přichází do Česka a na Slovensko. Nástroj tak nově mohou využít i čeští a slovenští obchodníci, kteří se díky BaseLinkeru snadno dostanou na Mall a přímo v jeho rozhraní budou moci zalistovat zboží i odbavovat objednávky zákazníků. Čtěte více

Česká e-commerce v roce 2021 vzrostla o 14 %

5. 1. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Jízda na horské dráze, příměr, který perfektně vystihuje meziroční vývoj české e-commerce za uplynulý rok. Období až dvojnásobných meziročních tržeb vystřídalo na konci roku vystřízlivění v podobě mírného meziročního poklesu. I přesto se nakonec vyšplhal meziroční obrat e-shopů ve srovnání s rokem 2020 o 14 % na 223 miliard korun. Čtěte více

Moderní doručovací boxy OX Point se vyrábějí na Vysočině. Desítky z nich se už objevují po celém Česku

29. 12. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: CONTEG )
V pelhřimovském závodě společnosti CONTEG vznikají doručovací boxy OX Point. Při použití nejmodernějších technologií tak roste za pochodu síť doručovacích boxů, která chce zásadním způsobem ovlivnit situaci na českém trhu. Čtěte více

Češi a nakupování v e-shopech: S podvodem se setkalo už osm procent z nás

22. 12. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eset)
Téměř všichni již nakupujeme online a stále větší počet z nás využívá k nákupům v e-shopech své chytré telefony. Kromě českých e-shopů nadále nakupujeme hlavně v Číně. Při výběru e-shopu se řídíme především předchozí osobní zkušeností a atraktivitou značky, nejnižší cena nerozhoduje. Čtěte více