Vánoční on-line nákupy vrcholí, útraty atakují opakovaně hranici 7 miliard korun týdně

18. 12. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Nákupy dárků na internetu opět překonávají v porovnání s předešlými lety rekordy a v průběhu prosince dosahují on-line prodeje celoročních vrcholů. I s ohledem na koronavirovou krizi se útraty více rozprostřely, podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) atakují od začátku měsíce obraty rovnoměrně hranici 7 miliard korun týdně.

Právě nyní se současně blíží čas pro přípravu posledních vánočních objednávek tak, aby dárky dorazily na konkrétní adresu pod stromeček včas. Do poslední chvíle pak budou moci nakupující samozřejmě objednávat zboží do výdejen internetových obchodů.

„Vánoční objednávky se letos více rozprostřely do celé první poloviny prosince a nemají tak jednoznačný vrchol jako v minulosti. Nahrávají tomu jak snaha letos nakoupit dárky včas s ohledem na vytížení e-shopů, tak i Štědrý den, který připadl v roce 2020 na čtvrtek, což oproti předchozím rokům mírně mění vhodné termíny objednávek. Unikátní je navíc dopad znovuotevření kamenných obchodů, ke kterému došlo 3. prosince. Tato kombinace způsobuje, že meziroční srovnání on-line prodejů je naprosto jedinečné,“ uvedl situaci výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodal: „Zatímco za běžných okolností by nákupy na síti silně vrcholily na přelomu minulého a probíhajícího týdne, letos je vše trochu jinak. Prodeje jsou rekordní, ale nejvyšší meziroční růst jsme zaznamenali v úvodu prosince.“

Z dat a předpokladů APEK vyplývá, že nejméně v prvních čtrnácti prosincových dnech atakovaly obraty za zboží prodané na internetu hranici 7 miliard týdně. „To jsou hodnoty obdobné, jakých e-shopy dosahovaly v nedávném období Black Friday. Počet objednávek je nadále velmi vysoký, v každém případě pro doručení zboží na adresu doporučujeme zákazníkům dále neváhat. Osobní odběry budou v rámci aktuálních pravidel možné opět až do poslední chvíle.

A jaké dárky budou letos pod vánočním stromečkem nejčastěji? A které budeme nejvíce objednávat na internetu? Není asi žádným překvapením, že vládnout v počtu on-line objednávek budou hračky, které se chystá pořídit téměř 40 % českých uživatelů internetu. To potvrdil panelový výzkum APEK mezi spotřebiteli zaměřený na letošní předvánoční nákupy, který byl uskutečněn prostřednictvím internetového sběru ve spolupráci s agenturou Nielsen Admosphere na vzorku 1 240 respondentů z internetové populace 15+.

Hračky samozřejmě patří k nejčastějším dárkům každoročně, děti se na ně jistě těší už nyní. Náš panelový výzkum potvrdil, že pokud Češi využijí k vánočnímu nákupu internet, 39,5 % z nich objedná alespoň jednu hračku,“ poznamenal Jan Vetyška. Populární budou ale letos v on-line prostředí také knihy (alespoň jednu objedná 34,6 % nakupujících), oblečení a obuv (32,6 %) nebo produkty pro zdraví a krásu (32,3 %). „Jedná se samozřejmě o ty většinou levnější kategorie zboží. Zákazníci ale plánují samozřejmě i nákup finančně náročnějšího zboží,“ doplňuje Vetyška. Například mobily či tablety v e-shopech objedná 22,3 % nakupujících, šperky či hodinky 20,1 %, bílé zboží 19,3 % a černou elektroniku 16,6 %.

Zájem o nákup na internetu je letos rekordní. Meziroční růst obratů překonává 25 % a jen za vánoční nákupy, tedy v období od října do Štědrého dne, by celkově Češi on-line měli utratit více než 65 miliard. Neexistuje žádná kategorie dárků, které by se v e-shopech nedaly koupit,“ shrnul Vetyška.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) v současné době odhaduje, že celkové roční obraty za prodané zboží na internetu budou v roce 2020 atakovat hranici 200 miliard korun, což by znamenalo více než 25% meziroční růst. Podíl na českém maloobchodě by tak mohl dosáhnout až 16 %.

Podobné články

Zákazníci chyby neodpouštějí

12. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: SAS Institute)
Mezinárodní průzkum společnosti SAS na vzorku 10 tisíc zákazníků odhalil některé zajímavosti v chování při nákupu produktů a služeb během současné epidemie covid-19. Klíčová je při nárůstu digitálního nakupování zejména zákaznická zkušenost. Například třetina zákazníků (34 %) „skončí“ se svým obchodníkem hned po první negativní zkušenosti. Čtěte více

Vloni se v Česku na internetu prodalo zboží a služby za 196 miliard korun

8. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Internetové obchody zažily v roce 2020 podle očekávání rekordní rok. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly obraty e-shopů 196 miliard korun, což znamená meziroční růst 26 %. Podíl české e-commerce na maloobchodu v ČR přesáhl 16 %, což znamená skokový růst o přibližně tři procentní body. Čtěte více

Infografika: Koronavirus a nákupy on-line? 51 % Čechů nakoupilo zboží navíc

5. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Rok 2020 byl ve znamení on-line nákupů. Češi rekordně utráceli a e-commerce se na celém maloobchodě podílela z 16 %. Změny v běžném životě, které přinesl koronovirus a související omezení, ale znamenaly také potřebu pořídit si nové zboží, ať již šlo o více času stráveného doma, home office, distanční výuku či sportování. Čtěte více

Investiční platforma finGOOD začala poskytovat úvěry pro e-shopy

16. 12. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: finGOOD)
Úvěrování projektů ve výši jeden až pět milionů korun pro e-shopy a další firmy z oblasti e-commerce začala v tuzemsku poskytovat investiční společnost finGOOD. Výhodou půjčky na české crowdfundingové platformě finGOOD je, že zájemci z daného segmentu mohou kapitál poskytnutý investory využít čistě podle svých potřeb. Čtěte více