Vánoční on-line nákupy vrcholí, útraty atakují opakovaně hranici 7 miliard korun týdně

18. 12. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Nákupy dárků na internetu opět překonávají v porovnání s předešlými lety rekordy a v průběhu prosince dosahují on-line prodeje celoročních vrcholů. I s ohledem na koronavirovou krizi se útraty více rozprostřely, podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) atakují od začátku měsíce obraty rovnoměrně hranici 7 miliard korun týdně.

Právě nyní se současně blíží čas pro přípravu posledních vánočních objednávek tak, aby dárky dorazily na konkrétní adresu pod stromeček včas. Do poslední chvíle pak budou moci nakupující samozřejmě objednávat zboží do výdejen internetových obchodů.

„Vánoční objednávky se letos více rozprostřely do celé první poloviny prosince a nemají tak jednoznačný vrchol jako v minulosti. Nahrávají tomu jak snaha letos nakoupit dárky včas s ohledem na vytížení e-shopů, tak i Štědrý den, který připadl v roce 2020 na čtvrtek, což oproti předchozím rokům mírně mění vhodné termíny objednávek. Unikátní je navíc dopad znovuotevření kamenných obchodů, ke kterému došlo 3. prosince. Tato kombinace způsobuje, že meziroční srovnání on-line prodejů je naprosto jedinečné,“ uvedl situaci výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodal: „Zatímco za běžných okolností by nákupy na síti silně vrcholily na přelomu minulého a probíhajícího týdne, letos je vše trochu jinak. Prodeje jsou rekordní, ale nejvyšší meziroční růst jsme zaznamenali v úvodu prosince.“

Z dat a předpokladů APEK vyplývá, že nejméně v prvních čtrnácti prosincových dnech atakovaly obraty za zboží prodané na internetu hranici 7 miliard týdně. „To jsou hodnoty obdobné, jakých e-shopy dosahovaly v nedávném období Black Friday. Počet objednávek je nadále velmi vysoký, v každém případě pro doručení zboží na adresu doporučujeme zákazníkům dále neváhat. Osobní odběry budou v rámci aktuálních pravidel možné opět až do poslední chvíle.

A jaké dárky budou letos pod vánočním stromečkem nejčastěji? A které budeme nejvíce objednávat na internetu? Není asi žádným překvapením, že vládnout v počtu on-line objednávek budou hračky, které se chystá pořídit téměř 40 % českých uživatelů internetu. To potvrdil panelový výzkum APEK mezi spotřebiteli zaměřený na letošní předvánoční nákupy, který byl uskutečněn prostřednictvím internetového sběru ve spolupráci s agenturou Nielsen Admosphere na vzorku 1 240 respondentů z internetové populace 15+.

Hračky samozřejmě patří k nejčastějším dárkům každoročně, děti se na ně jistě těší už nyní. Náš panelový výzkum potvrdil, že pokud Češi využijí k vánočnímu nákupu internet, 39,5 % z nich objedná alespoň jednu hračku,“ poznamenal Jan Vetyška. Populární budou ale letos v on-line prostředí také knihy (alespoň jednu objedná 34,6 % nakupujících), oblečení a obuv (32,6 %) nebo produkty pro zdraví a krásu (32,3 %). „Jedná se samozřejmě o ty většinou levnější kategorie zboží. Zákazníci ale plánují samozřejmě i nákup finančně náročnějšího zboží,“ doplňuje Vetyška. Například mobily či tablety v e-shopech objedná 22,3 % nakupujících, šperky či hodinky 20,1 %, bílé zboží 19,3 % a černou elektroniku 16,6 %.

Zájem o nákup na internetu je letos rekordní. Meziroční růst obratů překonává 25 % a jen za vánoční nákupy, tedy v období od října do Štědrého dne, by celkově Češi on-line měli utratit více než 65 miliard. Neexistuje žádná kategorie dárků, které by se v e-shopech nedaly koupit,“ shrnul Vetyška.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) v současné době odhaduje, že celkové roční obraty za prodané zboží na internetu budou v roce 2020 atakovat hranici 200 miliard korun, což by znamenalo více než 25% meziroční růst. Podíl na českém maloobchodě by tak mohl dosáhnout až 16 %.

Podobné články

Nová podoba odložených plateb: Skip Pay zavádí balíčky služeb, zvyšuje limity i úroveň zabezpečení

26. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nízká loajalita zákazníků, aktuální odliv zhruba šesti procent obratů od českých zákazníků do zahraničí, ale také rostoucí tlak na bezpečnost a nechuť platit předem za zboží v zabalené krabici. Česká e-commerce se probírá do „nové reality“, v níž by mohla výrazně větší roli hrát i tzv. odložená platba. Čtěte více

Allegro přichází na Slovensko

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Po úspěšném spuštění tržiště allegro.cz přichází největší nákupní platforma evropského původu také na Slovensko. Nabízí přitom i zboží od tisíců českých obchodníků, kteří tak získávají přístup na nový trh s dosahem na téměř 5,5 milionu potenciálních zákazníků. Čtěte více

Češi v únoru nakupovali v e-shopech obdobně jako v lednu, šetřili ale na on-line službách

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V únoru nakoupilo na internetu zboží více než 80 % on-line spotřebitelů, průměrná objednávka činila necelé čtyři tisíce korun. Češi tak nakupovali v e-shopech obdobně jako v předchozím měsíci. Na on-line službách naopak více šetřili, průměrná útrata poklesla z necelých sedmi tisíc na čtyři tisíce korun. Čtěte více

Na internetu nakupuje 69 % Čechů, pravidelně nakupující objedná online více než čtyři balíky měsíčně

13. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD zveřejnila nejnovější e-commerce průzkum E-shopper barometer, který každoročně analyzuje nákupní chování zákazníků napříč Evropou. Průzkum ukázal, že lidé, kteří nakupují na e-shopech pravidelně, jsou zodpovědní za 88 % všech nákupů. Na jednoho nakupujícího pak připadá 4,1 balíku za měsíc. Čtěte více