Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány.

Češi samozřejmě nakupují on-line celý rok. Proto není žádným překvapením, kolik z nich si objedná dárky v některém z e-shopů. Nás ale zajímalo také porovnání s plány na nákupy v kamenných obchodech a řada dalších detailů,“ okomentoval výzkum výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Jak se ukázalo, všechny dárky se na internetu chystá objednat pět procent spotřebitelů, většinu dárků pak dalších 41 %. „Celkem 46 % on-line zákazníků tedy nakoupí nadpoloviční většinu vánočních překvapení v e-shopech. To je mírný nárůst oproti loňsku o téměř tři procentní body,“ doplnil Vetyška.

Nejčastěji budeme objednávat hračky, knihy, kosmetiku a módu

V dotazování se APEK zajímal také o to, v jakých kategoriích budou zákazníci nakupovat nejčastěji. Tradičně vedou hračky, které si nechá z internetového obchodu doručit více než 45 % nakupujících. Jen o procento méně spotřebitelů plánuje objednat knihy, na kosmetiku a parfémy se chystá 38 % zákazníků, na módu 37 %. „Jde samozřejmě o tradiční kategorie. Zapomenout bychom neměli ani na vouchery a nákup různých služeb obecně. Z pohledu obratů budou důležité také další skupiny zboží, jako černá i bílá elektronika, mobilní telefony nebo notebooky a počítače. Náš aktuální odhad na celkovou vánoční útratu v e-shopech se pohybuje v rozmezí 65 až 70 miliard korun,“ poznamenal Vetyška.

Objednávky ve druhé polovině listopadu budou nejvyšší za celý rok

Blížící se vánoční nákupy potvrzuje také to, že největší skupina zákazníků plánuje objednat hlavní část dárků již takřka za „pár dní“ - ve druhé polovině listopadu. To je období, kdy e-shopy přichází s akčními nabídkami typu Black Friday a v posledních letech v něm Češi utrácí nejvíce z celého roku.

Vánoční výzkum byl pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) proveden prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 320 respondentů (1 051 po screenu).

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více