Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji hračky

11. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány.

Češi samozřejmě nakupují on-line celý rok. Proto není žádným překvapením, kolik z nich si objedná dárky v některém z e-shopů. Nás ale zajímalo také porovnání s plány na nákupy v kamenných obchodech a řada dalších detailů,“ okomentoval výzkum výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Jak se ukázalo, všechny dárky se na internetu chystá objednat pět procent spotřebitelů, většinu dárků pak dalších 41 %. „Celkem 46 % on-line zákazníků tedy nakoupí nadpoloviční většinu vánočních překvapení v e-shopech. To je mírný nárůst oproti loňsku o téměř tři procentní body,“ doplnil Vetyška.

Nejčastěji budeme objednávat hračky, knihy, kosmetiku a módu

V dotazování se APEK zajímal také o to, v jakých kategoriích budou zákazníci nakupovat nejčastěji. Tradičně vedou hračky, které si nechá z internetového obchodu doručit více než 45 % nakupujících. Jen o procento méně spotřebitelů plánuje objednat knihy, na kosmetiku a parfémy se chystá 38 % zákazníků, na módu 37 %. „Jde samozřejmě o tradiční kategorie. Zapomenout bychom neměli ani na vouchery a nákup různých služeb obecně. Z pohledu obratů budou důležité také další skupiny zboží, jako černá i bílá elektronika, mobilní telefony nebo notebooky a počítače. Náš aktuální odhad na celkovou vánoční útratu v e-shopech se pohybuje v rozmezí 65 až 70 miliard korun,“ poznamenal Vetyška.

Objednávky ve druhé polovině listopadu budou nejvyšší za celý rok

Blížící se vánoční nákupy potvrzuje také to, že největší skupina zákazníků plánuje objednat hlavní část dárků již takřka za „pár dní“ - ve druhé polovině listopadu. To je období, kdy e-shopy přichází s akčními nabídkami typu Black Friday a v posledních letech v něm Češi utrácí nejvíce z celého roku.

Vánoční výzkum byl pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) proveden prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 320 respondentů (1 051 po screenu).

Podobné články

Trendy v e-commerce: AI, rozvoj online to offline řešení, online tržiště a důraz na loajalitu

16. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Twisto)
Rok 2025 přinese do světa e-commerce změny poháněné technologiemi, které zásadně promění zážitek z nakupování. Mezi největší trendy a vlivy, kterým budou obchodníci čelit, patří podle společnosti Twisto například personalizace za pomoci AI, stírání hranic mezi online a offline světem, rozšiřování odložených plateb, rozvoj Open Bankingu, nebo zvyšování podílů online tržišť. Čtěte více

eCommerce Insider: Česká e-commerce loni vzrostla o pět procent. Co ji čeká letos?

13. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK a Heureka)
Česká e-commerce zakončila rok 2024 s celkovým obratem 194 miliard korun, což znamená nárůst o pět procent oproti předešlému roku. Celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál. Nejvýraznějšího růstu se vloni dočkaly kategorie spojené s udržitelností a volnočasovými aktivitami. Čtěte více

Češi utráceli. Tuzemská e-commerce v roce 2024 opět rostla

10. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Česká e-commerce má za sebou úspěšný rok 2024. V porovnání s tím předchozím vyrostly obraty o pět procent a e-shopy tak mohou být spokojené. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) lze očekávat obdobný pozitivní vývoj také letos. Čtěte více

Co čeká logistiku a e-commerce? Doručení v přesnou hodinu, dialog s městy i další předplatná

7. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DODO)
E-commerce se vloni po pár letech poklesů a stagnací opět naplno probudila a další léta budou znovu ve znamení růstu a s ním spojených vysokých nároků na obchodníky i poskytovatele návazných služeb, jako jsou hráči na poli logistiky. Na co se mohou zákazníci těšit, kam se standardy služeb v e-commerce posunou a s čím se budou muset popasovat kurýři na poslední míli? Čtěte více