Třetina Čechů nakoupí zboží, které viděli na sociálních sítích

23. 8. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Klarna)
Podle průzkumu Shopping Pulse společnosti Klarna, který se dotazoval na nákupní zvyklosti a preference respondentů během druhého čtvrtletí letošního roku, téměř třetina Čechů (28 %) nakupuje výrobky, které viděli na sociálních sítích. Nákup přímo z platformy přitom uskuteční 40 % dotázaných. Nejoblíbenější sociální sítí pro nakupování je v Česku Facebook.

Podle Průzkumu Klarna’s Shopping Pulse nakupuje více než čtvrtina oslovených Čechů (27 %) alespoň jednou týdně online, a to většinou na počítači (59 %). Na druhém místě jsou mobilní telefony se 35 %. Tím se lišíme od celkového průměru, ze kterého vyplývá, že mobilní telefony letos poprvé předstihly ostatní zařízení a se 47 % jsou nejpreferovanějším způsobem online nakupování. Jako největší výhody online nákupů čeští zákazníci uvádějí jednodušší možnost porovnání cen (87 %), úsporu času (87 %), větší výběr produktů (83 %) a nižší ceny (81 %).

Rostoucí vliv sociálních sítí

Více než polovina příslušníků generace Z (53 %) a téměř třetina mileniálů (32 %) si v posledním měsíci koupila zboží poté, co ho viděli na sociálních sítích. Pro generaci Z (62 %) a pro mileniály (64 %) jsou největší inspirací při nakupování samotné značky a generace X nejvíce reaguje na zprávy od prodejců (65 %). Stále větší vliv na mladé mají influenceři, kteří k nákupu inspirovali 39 % zákazníků generace Z a 30 % mileniálů. 

Nejoblíbenější sociální sítí Čechů pro nákupy je Facebook (64 %). Následuje Instagrame a YouTube (oba 32 %), přičemž Facebook preferují čeští mileniálové (68 %), příslušníci generace X (75 %) a Baby Boomers (73 %). Generace Z nakupuje nejvíce na Instagramu (59 %), Facebooku (37 %) a čím dál raději také na Tik Toku (35 %).

Udržitelnost

Význam ekologicky udržitelného chování značek a prodejců je považován za důležitý napříč generacemi. U mileniálů je však vyšší zastoupení, pokud jde o vše od zohlednění dopadu způsobu doručení na životní prostředí při online nákupu až po vyhledávání značek, které jsou ve větší míře etické a udržitelné. Nejdůležitějším aspektem udržitelnosti pro české spotřebitele (40 %) je, zda daná firma nabízí možnost opravy v záruční lhůtě. Dále 36 % zákazníků zajímá, jestli značka používá při výrobě recyklované nebo udržitelné materiály a 28 % Čechů označilo za nejdůležitější aspekt program zpětného odkoupení.

Více platebních možností a rozložení platby

Dalším důležitým faktorem při nákupu online je pro zákazníky větší výběr platebních možností než v kamenné prodejně. Téměř tři čtvrtiny respondentů to uvedlo jako jeden z hlavních benefitů v porovnání s kamennými obchody. Stále oblíbenější jsou tzv. odložené platby (BNPL), které umožňují zboží ihned koupit, ale zaplatit později, případně platbu rozložit na vícekrát. Průzkum ukázal, že zákazníci ve všech zúčastněných zemích, kromě USA, by tuto metodu preferovali před nákupem prostřednictvím kreditní karty. V Česká republice by tuto možnost využilo 40 % oslovených, oproti 19 % těch, kteří by si vybrali platbu kreditkou. Jako hlavní výhodu (60 %) BNPL uvádějí čeští zákazníci možnost zaplatit plnou cenu za objednané zboží až po doručení a rozhodnutí, zda si je ponechají. Pro 38 % respondentů je důležité, že nebudou mít aktuální nedostatek peněz v případě, kdy by s objednávkou nebylo něco v pořádku. 

Velký nárůst popularity zažívá podle Klarny možnost okamžitého nákupu oblíbených produktů s rozložením do tří bezúročných plateb hrazených každých 30 dní od nákupu.

V průzkumu Shopping Pulse Klarna ve spolupráci s výzkumnou agenturou Nepa zpovídala více než 19 tisíc zákazníků v 18 zemích včetně České republiky, přičemž v každé z nich byl osloven vzorek minimálně 1 000 nakupujících.

Podobné články

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více