Trendy v e-commerce: AI, rozvoj online to offline řešení, online tržiště a důraz na loajalitu

16. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Twisto)
Rok 2025 přinese do světa e-commerce změny poháněné technologiemi, které zásadně promění zážitek z nakupování. Mezi největší trendy a vlivy, kterým budou obchodníci čelit, patří podle společnosti Twisto například personalizace za pomoci AI, stírání hranic mezi online a offline světem, rozšiřování odložených plateb, rozvoj Open Bankingu, nebo zvyšování podílů online tržišť.

Česká národní banka očekává na letošní rok mírný hospodářský růst, vývoj e-commerce tak nebude tolik poháněn penězi spotřebitelů, ale vlastními inovacemi. Těch díky novým technologiím můžeme očekávat hodně. Experti prvního českého poskytovatele odložených plateb (BNPL platby), fintechu Twisto, popisují, co nás letos čeká.

Technologie jako prostředek ke snižování nákladů a zvyšování loajality

Umělá inteligence se v roce 2024 stala nezbytností a v roce 2025 se její vliv jenom posílí. Zákazníkům například pomůže vybírat produkty na základě jejich vkusu, historie nákupů a aktuálních potřeb. Virtuální asistenti pohánění AI budou schopni odpovídat na složitější dotazy, pomáhat s výběrem velikostí, řešit logistické problémy, a dokonce asistovat při návrhu, například v oblasti módy nebo interiérového designu. Umělá inteligence tak jednoduše přinese jinou úroveň personalizace.

„Díky tomu budou čelit zákazníci menšímu počtu zbytečných reklam a nabídkám produktů, které je vůbec nezajímají. Což pomůže zvýšit konverzi dokončených nákupů. Zároveň tím mohou e-shopy a obchody výrazně ušetřit na nákladech,” okomentoval větší zapojení AI do nákupního procesu Head of Sales Twista pro Českou republiku Martin Šťastný.

„V digitální éře, kdy je konkurence vzdálena jen na jedno kliknutí, se zákaznická loajalita stává klíčovým faktorem úspěchu. Umělá inteligence umožňuje lépe porozumět potřebám zákazníků a nabídnout jim personalizované služby, které přesně odpovídají jejich očekáváním. Firmy, které investují do AI nástrojů pro budování dlouhodobých vztahů se zákazníky, nejen posilují svou pozici na trhu, ale také vytvářejí zážitek, který si zákazníci budou chtít zopakovat,“ doplnil CEO Twista Nemika Menevse.

Dalším klíčovým trendem bude strategie online-to-offline (O2O), která propojuje výhody digitálního světa s fyzickým zážitkem. Umožňuje zákazníkům prohlédnout a rezervovat produkty online, které si následně mohou vyzkoušet nebo vyzvednout v kamenných obchodech. Tato integrace přináší jedinečný zákaznický zážitek, který kombinuje pohodlí online nakupování s okamžitou dostupností a smyslovým vjemem fyzického prostoru.

Klíčovou roli zde hraje rozšířená realita (AR), která například umožňuje virtuálně vyzkoušet nábytek přímo v interiéru nebo prozkoumat obchod pomocí virtuálních prohlídek. Tlak na efektivní propojení těchto dvou světů bude i nadále růst, protože zákazníci chtějí mít to nejlepší z obou – digitální pohodlí i možnost osobního kontaktu s produktem.

„Budoucnost e-commerce spočívá v propojení digitálního a fyzického světa. Strategie O2O je víc než jen technologická inovace – je to revoluce v zákaznickém zážitku, která odstraňuje hranice mezi online pohodlím a offline autentičností. Firmy, které tuto integraci zvládnou, budou mít nejen konkurenční výhodu, ale také získají loajalitu zákazníků hledajících jedinečné a bezproblémové nákupní cesty,“ řekl Head of Product Twista Milan Žáček.

Alternativní platební metody: BNPL a Open Banking

Flexibilita a transparentnost. Tak lze popsat platební trendy pro příští rok. Poskytovatelé odložených plateb (Buy Now Pay Later) se soustřeďují na další platební řešení, jako jsou splátky, které si zákazníci můžou pořídit přímo během nákupu. Takovou cestou se příští rok vydá i Twisto.

„Jednoduché, rychlé a spolehlivé platební metody jsou klíčem k lepší UX a následně vyšším prodejům. BNPL platby jsou extrémně jednoduché a pohodlné a do dnešní nabídky e-shopů už standardně patří. Proto chceme uživatelskou vstřícnost BNPL plateb, které lze pořídit na pár kliknutí, rozšířit i do poskytování flexibilnějších možností placení jako jsou například splátky,” uvedl Jan Fišar, který má v Twistu na starosti marketing.

Vedle odložených plateb se v roce 2025 bude nadále rozvíjet i takzvané Open Banking, což jsou přímé bankovní převody přes API bez potřeby zprostředkovatelů, jako jsou platební karty. Například Twisto ji svým zákazníkům poskytuje také, a to na splacení jejich útrat provedených Twisto kartou.

Online tržiště: velká konkurence

Trendyol a Temu, dříve Allegro. Česká e-commerce se začíná zahušťovat mezinárodními obřími tržišti, které poskytují miliony produktů za velmi příznivé ceny. Vedle tlaku na cenu ale zákazníci vyžadují od obchodníků stále víc i jiné hodnoty.

„Důraz na udržitelnost je rozhodně trend, se kterým musí obchodníci počítat, a to především ti, kteří chtějí zaujmout mladší generace. Pro ně je důležitá i uživatelská jednoduchost, která se s BNPL platbami skvěle doplňuje,” shrnul Martin Šťastný, Head of Sales Twista pro Českou republiku.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více