Sociální sítě pro přímé nákupy Čechy příliš nelákají

29. 7. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Sociální sítě hrají v našich životech stále významnější roli. A to nejen v oblasti zábavy nebo sdílení informací. Významně také ovlivňují to, co, jak a kde nakupujeme. Přestože v ČR objednávání přímo prostřednictvím tohoto zdroje příliš netáhne, jsou sítě významným dodavatelem zákazníků pro e-shopy. Jak prostřednictvím klasické reklamy, tak díky influencerům.

Nové nebo použité zboží či službu si prostřednictvím některé ze sociálních sítí pořídilo v uplynulých dvanácti měsících 30 % českých uživatelů internetu. Při tom jistě nikoho nepřekvapí, že nejběžnější je takové nakupování mezi mladými ve věku mezi 25 a 34 lety. „Otázka nákupů přímo prostřednictvím sociálních sítí je z našeho pohledu zajímavá. Víme, že v zahraničních oblastech, jako jsou například Asie nebo Afrika, hrají nákupy v tomto prostoru daleko významnější roli. Proto jsme chtěli podrobněji zjistit, jaká je zkušenost českých zákazníků a jak vůbec k sociálním sítím přistupují,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a doplnil: „Z výzkumu nám vyplynulo, že v ČR nejsou přímé nákupy masovou záležitostí a mají svá specifika. Například střední generace využívá spíše možností bazarového nákupu a prodeje než přímo nákupu nového zboží. Zajímavé ale bude, jak se budou měnit návyky nakupujících s dospíváním nové generace.

Jak totiž vyplynulo z výzkumu APEK, mladí lidé ve věku 15 až 24 let se pohybují v úplně jiném prostředí než ostatní. V kategoriích 25+ je nejčastěji využívanou platformou Facebook následovaný Instagramem, jehož počet uživatelů ale skokově padá s rostoucím věkem, jak ukazuje srovnání.

Mladí zatím stejně jako starší generace míří pro své nákupy ze sociálních sítí do tradičních e-shopů. Významnou roli v tomto směru kromě běžné reklamy hrají také influenceři. Jejich příspěvky nejčastěji sledují právě mladí uživatelé internetu. Za příklad můžeme použít populární Instagram, na kterém pravidelně sleduje 61 % mladých spotřebitelů alespoň jednoho influencera, který pravidelně propaguje nějaké zboží či službu. A jaký je dopad tohoto způsobu propagace? „Z výzkumu nám vyplynulo, že k nákupu v e-shopu alespoň jednou přivedla taková osobnost 51 % svých sledujících. Ti pak ve velké většině využili ke své objednávce slevový kód, který u příspěvku svého oblíbence dostali. Je tedy zjevné, že marketingový dopad tohoto typu propagace bude hrát v budoucnu stále větší roli,“ uzavřel Vetyška.

Panelový výzkum pro APEK zajistila odborná agentura Nielsen Admosphere na reprezentativním vzorku 1 018 respondentů.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více