Sociální sítě pro přímé nákupy Čechy příliš nelákají

29. 7. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Sociální sítě hrají v našich životech stále významnější roli. A to nejen v oblasti zábavy nebo sdílení informací. Významně také ovlivňují to, co, jak a kde nakupujeme. Přestože v ČR objednávání přímo prostřednictvím tohoto zdroje příliš netáhne, jsou sítě významným dodavatelem zákazníků pro e-shopy. Jak prostřednictvím klasické reklamy, tak díky influencerům.

Nové nebo použité zboží či službu si prostřednictvím některé ze sociálních sítí pořídilo v uplynulých dvanácti měsících 30 % českých uživatelů internetu. Při tom jistě nikoho nepřekvapí, že nejběžnější je takové nakupování mezi mladými ve věku mezi 25 a 34 lety. „Otázka nákupů přímo prostřednictvím sociálních sítí je z našeho pohledu zajímavá. Víme, že v zahraničních oblastech, jako jsou například Asie nebo Afrika, hrají nákupy v tomto prostoru daleko významnější roli. Proto jsme chtěli podrobněji zjistit, jaká je zkušenost českých zákazníků a jak vůbec k sociálním sítím přistupují,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a doplnil: „Z výzkumu nám vyplynulo, že v ČR nejsou přímé nákupy masovou záležitostí a mají svá specifika. Například střední generace využívá spíše možností bazarového nákupu a prodeje než přímo nákupu nového zboží. Zajímavé ale bude, jak se budou měnit návyky nakupujících s dospíváním nové generace.

Jak totiž vyplynulo z výzkumu APEK, mladí lidé ve věku 15 až 24 let se pohybují v úplně jiném prostředí než ostatní. V kategoriích 25+ je nejčastěji využívanou platformou Facebook následovaný Instagramem, jehož počet uživatelů ale skokově padá s rostoucím věkem, jak ukazuje srovnání.

Mladí zatím stejně jako starší generace míří pro své nákupy ze sociálních sítí do tradičních e-shopů. Významnou roli v tomto směru kromě běžné reklamy hrají také influenceři. Jejich příspěvky nejčastěji sledují právě mladí uživatelé internetu. Za příklad můžeme použít populární Instagram, na kterém pravidelně sleduje 61 % mladých spotřebitelů alespoň jednoho influencera, který pravidelně propaguje nějaké zboží či službu. A jaký je dopad tohoto způsobu propagace? „Z výzkumu nám vyplynulo, že k nákupu v e-shopu alespoň jednou přivedla taková osobnost 51 % svých sledujících. Ti pak ve velké většině využili ke své objednávce slevový kód, který u příspěvku svého oblíbence dostali. Je tedy zjevné, že marketingový dopad tohoto typu propagace bude hrát v budoucnu stále větší roli,“ uzavřel Vetyška.

Panelový výzkum pro APEK zajistila odborná agentura Nielsen Admosphere na reprezentativním vzorku 1 018 respondentů.

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více