Sociální sítě pro přímé nákupy Čechy příliš nelákají

29. 7. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Sociální sítě hrají v našich životech stále významnější roli. A to nejen v oblasti zábavy nebo sdílení informací. Významně také ovlivňují to, co, jak a kde nakupujeme. Přestože v ČR objednávání přímo prostřednictvím tohoto zdroje příliš netáhne, jsou sítě významným dodavatelem zákazníků pro e-shopy. Jak prostřednictvím klasické reklamy, tak díky influencerům.

Nové nebo použité zboží či službu si prostřednictvím některé ze sociálních sítí pořídilo v uplynulých dvanácti měsících 30 % českých uživatelů internetu. Při tom jistě nikoho nepřekvapí, že nejběžnější je takové nakupování mezi mladými ve věku mezi 25 a 34 lety. „Otázka nákupů přímo prostřednictvím sociálních sítí je z našeho pohledu zajímavá. Víme, že v zahraničních oblastech, jako jsou například Asie nebo Afrika, hrají nákupy v tomto prostoru daleko významnější roli. Proto jsme chtěli podrobněji zjistit, jaká je zkušenost českých zákazníků a jak vůbec k sociálním sítím přistupují,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a doplnil: „Z výzkumu nám vyplynulo, že v ČR nejsou přímé nákupy masovou záležitostí a mají svá specifika. Například střední generace využívá spíše možností bazarového nákupu a prodeje než přímo nákupu nového zboží. Zajímavé ale bude, jak se budou měnit návyky nakupujících s dospíváním nové generace.

Jak totiž vyplynulo z výzkumu APEK, mladí lidé ve věku 15 až 24 let se pohybují v úplně jiném prostředí než ostatní. V kategoriích 25+ je nejčastěji využívanou platformou Facebook následovaný Instagramem, jehož počet uživatelů ale skokově padá s rostoucím věkem, jak ukazuje srovnání.

Mladí zatím stejně jako starší generace míří pro své nákupy ze sociálních sítí do tradičních e-shopů. Významnou roli v tomto směru kromě běžné reklamy hrají také influenceři. Jejich příspěvky nejčastěji sledují právě mladí uživatelé internetu. Za příklad můžeme použít populární Instagram, na kterém pravidelně sleduje 61 % mladých spotřebitelů alespoň jednoho influencera, který pravidelně propaguje nějaké zboží či službu. A jaký je dopad tohoto způsobu propagace? „Z výzkumu nám vyplynulo, že k nákupu v e-shopu alespoň jednou přivedla taková osobnost 51 % svých sledujících. Ti pak ve velké většině využili ke své objednávce slevový kód, který u příspěvku svého oblíbence dostali. Je tedy zjevné, že marketingový dopad tohoto typu propagace bude hrát v budoucnu stále větší roli,“ uzavřel Vetyška.

Panelový výzkum pro APEK zajistila odborná agentura Nielsen Admosphere na reprezentativním vzorku 1 018 respondentů.

Podobné články

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více