Růst plateb přes mobil v českých e-shopech nepolevuje

30. 7. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Balikobot.cz)
Technologická služba Balikobot.cz, která firmám pomáhá s napojením na přepravní služby a zefektivněním expedičních procesů, provedla průzkum mezi dopravci a poskytovateli platebních bran, který zjišťoval zájem o doručování zásilek na dobírku, o platební brány a online platby kartou a mobilními telefony. Jaké trendy průzkum odhalil?

Na tomto e-shopu objednávám poprvé, ještě jim nedůvěřuji, nechám si to poslat na dobírku“ je častým argumentem při první zkušenosti s nákupem na internetu. Co se ale stane, pokud si zákazník zásilku nakonec nevyzvedne? Obchodník přichází o veškeré marketingové a expediční náklady na zásilku. Zákazník má totiž pocit, že pokud ještě nic oficiálně nekoupil, vyzvednutí a zaplacení si může ještě rozmyslet, a nakonec celou objednávku jednoduše ignorovat,“ popsal Martin Šauer, CEO, Balikobot.cz.

Takový problém řeší na straně obchodníka zavedení on-line platební brány. Zákazník pohodlně nakoupí na internetu, během pár minut objednávku zaplatí, a pak už se jen těší na doručení zásilky. Zvyšuje se tak motivace k vyzvednutí a riziko nedoručených či vrácených objednávek strmě klesá. „Pandemická krize tento trend ještě posílila, bezhotovostní a bezkontaktní prodej i platba byly upřednostňovány a zákazníci se tak rychle adaptovali, včetně platby kartou na internetu,“ doplnil Šauer. Podle studie Košík roku 2020 využívá 97 % obchodů platbu na dobírku, 90 % bankovní převod a 87 % platbu kartou. Mezi zákazníky je nejoblíbenější online platba kartou (36 %), platba na dobírku obhájila druhé místo s 28 %. „Mnoho e-shopů tedy tuto příležitost během pandemie využilo a platbu na dobírku, která byla dříve mezi zákazníky nejoblíbenější platební metodou, nadobro odstranilo ze způsobů platby,“ uzavřel Martin Šauer.

Mění se nějakým způsobem trend doručování na dobírku? Dokážete procentuálně porovnat jeho meziroční pokles/růst?

Daniel Mareš, CEO, WE|DO: Doručení na dobírku meziročně roste o 132 %. Zvyšuje se zastoupení platby kartou proti hotovosti.”

Milan Šmíd, ředitel marketingu, Zásilkovna: „Fenomén dobírky se obecně v e-commerce, v důsledku pandemie, utlumil. Velcí hráči dokonce možnost platby na dobírku během první vlny na jaře zablokovali, aby se co nejvíce omezil kontakt mezi zákazníkem a řidičem. Pozorujeme, že stále oblíbenější se stává platba online kartou, která je 36 %, kdežto dobírka jen 28 %, což je oproti období před pandemií obrovský rozdíl (dříve až 50 %).”

Milan Loidl, Business development & marketing director, PPL CZ: „Je to podobné jako u počtu zásilek. V době jednotlivých vln epidemie se podíl balíků s dobírkou snížil a nejvíce u těch placených hotově. Po rozvolnění se částečně vrátil, ale dlouhodobě klesá.” 

Pavel Včela, ředitel, GLS Česká republika: „Ihned po zavedení prvních epidemiologických opatření na jaře loňského roku procento dobírkových balíků kleslo v podstatě ze dne na den téměř o čtvrtinu. Každý, kdo mohl, volil nejbezpečnější variantu platby předem. Postupně, jak se epidemiologická situace začala zlepšovat, podíl dobírkových balíků opět vzrostl a nyní je pouhé tři procentní body pod předkovidovou úrovní.”

Jakub Tomšovský, obchodní ředitel, DHL Express: „Doručování na dobírku neposkytujeme, proto nedokážu porovnat meziroční pokles nebo nárůst.” 

Dokážete procentuálně porovnat meziroční nárůst zájmu u e-shopů o platební bránu? Odpovídá to také trendu nově vznikajících e-shopů?

Jan Vodička, marketingový manažer, GoPay: „V posledním roce jsme zaznamenali rekordní počet zájemců o platební bránu. Prakticky jsme v průběhu roku 2020, ale i v roce 2021 zažili dva vrcholy sezóny, kdy tradiční předvánoční poptávkovou vlnu doplnila obří vlna zájmu o bránu na jaře 2020 i na jaře 2021. Díky tomu jsme v nových poptávkách meziročně v roce 2020 poskočili o 76 % a v nově uzavřených smlouvách potom o 70 %.”

Daniel Havel, CEO, ThePay: „Trend nárůstu zájmu o platební bránu běžně kopíruje meziroční nárůsty nových e-shopů, tedy kolem 10 %. Během koronakrize jsme ale zaznamenali zvýšený zájem, neboť byli podnikatelé vyloženě donuceni využívat možnosti bezkontaktních plateb. Zejména pak došlo k značnému nárustu objemů plateb přes internet, což je logický důsledek zavřených kamenných obchodů.”

Karel Sasín, jednatel, Pays.cz: „V našem případě se tedy jednalo o meziroční nárůst ve výši 100 %.”

Jak se během pandemie změnila potřeba koncových zákazníků platit kartou, nikoli dobírkou?

Jan Vodička, marketingový manažer, GoPay: „Platbu kartou online začali využívat i lidé, kteří nikdy předtím na internetu neplatili, ani neměli zkušenost s online nákupy. Poprvé platby z mobilních zařízení předstihly platby realizované na stolním počítači. Navíc si lidé velmi oblíbili chytré platby pomocí Apple Pay a Google Pay a rostl také počet zákazníků, kteří platili pomocí karty uložené v platební bráně, aby tak nemuseli pokaždé opisovat číslo karty a další údaje. Protože lidé začali častěji nakupovat online, začali požadovat i maximálně jednoduché a pohodlné platby.”

Daniel Havel, CEO, ThePay: „Dobírku v ThePay považujeme za zastaralý produkt, který jednoho dne zcela zanikne. Dobírka je pomalá a ve svém výsledku nákladná pro všechny strany. Ani pro e-shop ani pro zákazníka nepředstavuje žádnou velkou výhodu, stejně vám přece vydají balík až po zaplacení a když se stanete obětí podvodníka, uvnitř najdete klidně i jedno velké nic. Platba kartou naopak představuje zcela bezpečný způsob platby a v případě, že by se zákazník stal obětí podvodu, což je samo o sobě výjimečně díky celému systému platebních karet, tak má nárok na vrácení peněz.”

Karel Sasín, jednatel, Pays.cz: „Někteří obchodníci dokonce v průběhu pandemie možnost dobírky úplně zrušili, a to se logicky projevilo ve zvýšení poštu karetních plateb koncových zákazníků.”

Máte představu, jak se tento trend bude vyvíjet? Připravujete nějaké inovace?

Jan Vodička, marketingový manažer, GoPay: „Trendem pro rok 2021 bude i nadále vzrůstající tendence plateb přes mobily. Poměr zařízení, přes která uživatelé zaplatí, se totiž mění ve prospěch mobilů. Do popředí zájmu se dostávají také PSD2 platby. V kontextu platební brány jde o možnosti, kdy zákazníci budou moct zadávat přes platební bránu platby z účtů, které mají u svých bank nebo prostřednictvím brány číst zůstatky na svých bankovních účtech. Více se mluví o silné autentizaci plateb, kterou banky naplno nasadily od letošního ledna. Jedná se o nové způsoby ověření plateb, kdy místo klasického SMS kódu uživatelé ověří platbu potvrzením v bankovní aplikaci nebo otiskem prstu (v závislosti na druhu zařízení a bance).”

Daniel Havel, CEO, ThePay: „Novinkou je integrace služby PlatímPak ve spolupráci s Equa bank. Jde o odloženou platbu, díky které může zákazník za zboží zaplatit až později, ale e-shop své peníze od banky obdrží okamžitě.”

Karel Sasín, jednatel, Pays.cz: „Představu máme a připravujeme několik nových služeb. K posledním novinkám patří služba „E-produkty“ a „Bezpečná platba kartou“, kdy umíme, na přání obchodníka, garantovat převod platby až ve chvíli, kdy zákazník potvrdí převzetí objednávky. Zákazník pak má 100% jistotu, že nebude podveden a obchodník tak získává mnohem vyšší důvěryhodnost. Brzy spustíme do ostrého provozu také nový systém, který v Pays eviduje platby prostřednictvím platební brány i platby na fyzických platebních terminálech. Obchodník pak vidí veškeré své transakce na jednom přehledném místě.”

Podobné články

Na internetu nakupuje 69 % Čechů, pravidelně nakupující objedná online více než čtyři balíky měsíčně

13. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD zveřejnila nejnovější e-commerce průzkum E-shopper barometer, který každoročně analyzuje nákupní chování zákazníků napříč Evropou. Průzkum ukázal, že lidé, kteří nakupují na e-shopech pravidelně, jsou zodpovědní za 88 % všech nákupů. Na jednoho nakupujícího pak připadá 4,1 balíku za měsíc. Čtěte více

Bezpečnostní rizika při online nákupech v éře (zahraničních) e-commerce gigantů

8. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zoe.ai)
Do české e-commerce dorazilo hned několik online prodejců gigantických rozměrů, a přestože jejich vstup na tuzemský trh může znamenat pro českého zákazníka nový, třeba i širší výběr velice dostupného zboží, v mnohých vzbuzuje také obavy ohledně bezpečnosti osobních údajů. Čtěte více

Česká e-commerce v lednu 2024? Na e-shopech nakoupilo 83 % on-line zákazníků

16. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Alespoň jednu objednávku zboží v lednu podle organizace APEK uskutečnilo 83 % on-line nakupujících. Tedy těch, kteří v e-shopech objednají balíček alespoň jednou ročně. Nejvíce zákazníků nakupujících zboží přitom bylo ve věku 35 až 44 let (nejméně jednou objednalo zboží 92 % spotřebitelů z této věkové kategorie). Čtěte více

Češi nakupují víc, ale tuzemská e-commerce se dál trápí. Jak mohou obchodníci získat zákazníky zpět?

8. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Vánoční sezona i následné výprodeje jsou za námi, zázrak však nepřišel. Dle očekávání skončila v roce 2023 česká e-commerce opět v propadu. A leden zatím nenaznačuje, že by došlo k nějaké výrazné změně. Češi přitom neutráceli méně, ba naopak, i po započtení inflace útrata mírně vzrostla. Kam se poděly peníze Čechů a co s tím mohou dělat obchodníci? Čtěte více