Odložené platby raketově mění chování zákazníků na českých e-shopech

28. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Reshoper)
Zhruba 60 - 70 % započatých objednávek zákazníků na českých e-shopech dnes končí opuštěním košíku. Při obratu necelých 160 miliard korun, kterého loni dosáhla česká e-commerce, hovoříme o potenciální „ztrátě“ až 240 miliard korun. Důvodem jsou podle analýzy společnosti MALL Pay špatně zvolené platební metody, nevhodně odkomunikovaná cena za dopravu nebo povinná registrace.

„Každý, kdo působí v e-commerce, dobře ví, že růst rozhodně není zadarmo. A to ani na trhu, který má tak dobrou pověst, jako je ten český,” řekla Eva Knirschová, ředitelka Reshoperu, a dodala: „Růst je možné hledat i nadále v optimalizaci aktuálních procesů a možná trochu paradoxně se zde často skrývá větší potenciál, než v případě boje za zvýšení podílu či počtu objednávek.”

Česká republika je specifická tím, že tuzemské e-shopy se často drží zažitých modelů, které nejen, že nemají přínos pro ně samotné, ale v podstatě už ani pro zákazníka. „Lpění na prověřené klasice platebních metod, jako například na hybridní platbě na dobírku, se přestává vyplácet. Stačí se podívat na oblibu jednotlivých plateb - u velkých úspěšných e-shopů dominuje platba v hotovosti nebo kartou při převzetí na pobočce (35 % transakcí) a platba online kartou (30 % transakcí), u malých naopak stále vede bankovní převod (34 % transakcí) nebo dobírka (34 % transakcí) - a právě bankovní převod nebo dobírku můžeme považovat za nejméně efektivní a v podstatě překonané způsoby,” poznamenal Adam Kolesa, CEO MALL Pay.

Přestože je problém efektivity a úspěšnosti e-shopu často komplexního charakteru, dílčí úpravy lze provést okamžitě. Stačí se zaměřit na bariéry, kvůli kterým uživatelé méně efektivní platební metody vyžadují. Často je to strach z platby kartou kvůli jejímu zneužití nebo obava z placení před doručením zboží.

Často skloňovaným důkazem, že nové cesty mají smysl, je například raketový růst zájmu o takzvanou „odloženku“ (aktuálně jde o tři procenta transakcí u e-shopů, které ji nabízí, a počet roste). Tedy platební metodu, která oddělí platbu zcela od nákupního procesu. Tento „úkrok stranou” dokáže skokově zvýšit procento dokončení nákupu. Zákazník si sám vybírá, jak a kdy zboží zaplatí, zároveň má ale jistotu, že nebude muset platit, pokud se rozhodne zboží vrátit. E-shop oproti tomu dostane své peníze ihned. Díky tomu dokáže udržet i toho nejopatrnějšího zákazníka a získat si jeho důvěru a loajalitu.

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více