Odložené platby raketově mění chování zákazníků na českých e-shopech

28. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Reshoper)
Zhruba 60 - 70 % započatých objednávek zákazníků na českých e-shopech dnes končí opuštěním košíku. Při obratu necelých 160 miliard korun, kterého loni dosáhla česká e-commerce, hovoříme o potenciální „ztrátě“ až 240 miliard korun. Důvodem jsou podle analýzy společnosti MALL Pay špatně zvolené platební metody, nevhodně odkomunikovaná cena za dopravu nebo povinná registrace.

„Každý, kdo působí v e-commerce, dobře ví, že růst rozhodně není zadarmo. A to ani na trhu, který má tak dobrou pověst, jako je ten český,” řekla Eva Knirschová, ředitelka Reshoperu, a dodala: „Růst je možné hledat i nadále v optimalizaci aktuálních procesů a možná trochu paradoxně se zde často skrývá větší potenciál, než v případě boje za zvýšení podílu či počtu objednávek.”

Česká republika je specifická tím, že tuzemské e-shopy se často drží zažitých modelů, které nejen, že nemají přínos pro ně samotné, ale v podstatě už ani pro zákazníka. „Lpění na prověřené klasice platebních metod, jako například na hybridní platbě na dobírku, se přestává vyplácet. Stačí se podívat na oblibu jednotlivých plateb - u velkých úspěšných e-shopů dominuje platba v hotovosti nebo kartou při převzetí na pobočce (35 % transakcí) a platba online kartou (30 % transakcí), u malých naopak stále vede bankovní převod (34 % transakcí) nebo dobírka (34 % transakcí) - a právě bankovní převod nebo dobírku můžeme považovat za nejméně efektivní a v podstatě překonané způsoby,” poznamenal Adam Kolesa, CEO MALL Pay.

Přestože je problém efektivity a úspěšnosti e-shopu často komplexního charakteru, dílčí úpravy lze provést okamžitě. Stačí se zaměřit na bariéry, kvůli kterým uživatelé méně efektivní platební metody vyžadují. Často je to strach z platby kartou kvůli jejímu zneužití nebo obava z placení před doručením zboží.

Často skloňovaným důkazem, že nové cesty mají smysl, je například raketový růst zájmu o takzvanou „odloženku“ (aktuálně jde o tři procenta transakcí u e-shopů, které ji nabízí, a počet roste). Tedy platební metodu, která oddělí platbu zcela od nákupního procesu. Tento „úkrok stranou” dokáže skokově zvýšit procento dokončení nákupu. Zákazník si sám vybírá, jak a kdy zboží zaplatí, zároveň má ale jistotu, že nebude muset platit, pokud se rozhodne zboží vrátit. E-shop oproti tomu dostane své peníze ihned. Díky tomu dokáže udržet i toho nejopatrnějšího zákazníka a získat si jeho důvěru a loajalitu.

Podobné články

Online nákupy šetří Čechům nejen čas a peníze, ale také snižují stres

24. 7. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Češi chtějí především šetřit své úspory a vyhýbat se stresu, online nakupování je pro ně proto čím dál atraktivnější volbou. Proces je mimo jiné časově méně náročný. Nejčastěji nakupují módu a beauty produkty, v případě zboží určeného pro volnočasové aktivity se dokonce pohybují nad evropským průměrem. Čtěte více

Češi v prvním pololetí 2020 utratili na internetu 74 miliard korun

22. 7. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Vlivem opatření souvisejících s koronakrizí, kdy se na čas celý retail přesunul téměř výhradně do onlinu, utratili Češi v e-shopech 74 miliard korun. Nejsilnějším měsícem byl prozatím březen s celkovým meziročním růstem o 40 %. Významně rostly segmenty jako je nábytek, dům a zahrada. Čtěte více

České e-commerce rostlo i v květnu. Meziročně skoro o čtvrtinu

16. 6. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK a Heureka)
Při pohledu na květnové statistiky je patrné, že online nákupy Čechů ovlivnila především rozhodnutí vlády o konání hromadných akcí – oproti předchozímu měsíci vyrostly kategorie spojené s pořádáním svateb (až o tisíce procent) a také další podobné kategorie jako jsou party doplňky, lampiony a podobně. Čtěte více

Zásilkovna doručuje do AlzaBoxů

6. 5. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Alza.cz)
Alza.cz Zásilkovně nově poskytne volné sloty tak, aby její zákazníci měli větší možnost vyzvednout své zásilky. Počet propůjčených schránek se bude zvyšovat, v průběhu dvou týdnů se plánuje rozšíření na více než sto AlzaBoxů napříč celou Českou republikou. Čtěte více