M-commerce v Česku roste, přes mobil nakupují nejčastěji mladí

31. 10. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Zkušenost s nakupováním po internetu má v ČR téměř každý. Dlouhou dobu byl takový nákup v e-shopu spojován s objednávkou přes počítač či notebook. V posledních letech však stále více stoupá počet objednávek z chytrých telefonů či tabletů. Jaká je budoucnost české m-commerce?

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém aktuálním výzkumu ptala spotřebitelů, jaká je jejich zkušenost s nakupováním prostřednictvím mobilních zařízení. „Alespoň jeden nákup pomocí smartphonu či tabletu provedlo 50 % respondentů. To je o 8 % víc než v roce 2017,“ zhodnotil vývoj výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Není asi velkým překvapením, že nejvíce populární je m-nakupování u nejmladších spotřebitelů. Ve věkové kategorii 15 – 24 let využilo chytrý telefon či tablet k objednávce zboží 74 % respondentů. Naopak mezi staršími 55 let má zkušenost s takovým způsobem nákupu pouze 21 % zákazníků e-shopů.

Nakupování prostřednictvím mobilních zařízení plynule roste. Je však třeba říct, že jeho popularita v České republice a Evropě vůbec je ve srovnání například s Asií stále velmi malá. Díky historickému vývoji, kdy obyvatelé asijských zemí často přeskočili vlastnictví počítače rovnou ke smartphonu, je naprostá většina objednávek v tomto významném regionu provedena pomocí mobilního zařízení,“ uvedl Vetyška. „U nás jsou mobily často používány spíše ke sběru či srovnání informací, samotné nákupy pak stále dominantně provádíme na počítači či notebooku.

Zákazníci využívají mobil například při nákupu v kamenných prodejnách. 39 % respondentů uvedlo, že alespoň občas využijí svůj chytrý telefon k porovnání internetových cen oproti obchodu, kde si výrobek právě prohlíží. Výjimečně se takto poradí se svým smartphonem dalších 25 % nakupujících.

„Zákazníci se ale podobně chovají i ve vztahu k e-shopům – 22 % dotázaných na to, jak mobilní zařízení změnilo jejich nákupní chování, odpovědělo, že zboží v internetových obchodech si vyhledávají a porovnávají v mobilu, ale pro vyřízení objednávky volí počítač,“ doplnil Vetyška. 29 % respondentů také na stejný dotaz uvedlo, že díky těmto chytrým zařízení častěji vyhledávají informace o zboží či službách, 23 % pak více vyhledává hodnocení a recenze jiných uživatelů oproti minulosti.

Jak je vidět z celosvětového trendu, prodej prostřednictvím mobilních zařízení bude nadále získávat na významu. Také proto e-shopy investují do rozvoje responzivních webů či vlastních prodejních aplikací. Přesto nelze v dohledné době u nás ani v Evropě očekávat takovou dominanci, jakou můžeme sledovat na východních trzích.

Štítky: 

Podobné články

Česká e-commerce byla opět rekordní, obraty přesáhly 155 miliard korun

6. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Velmi úspěšné druhé pololetí roku 2019 a především podařené Vánoce podpořily další růst prodejů českých internetových obchodů. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly obraty e-shopů více než 155 miliard korun, což znamená meziroční růst 15 %. Na celém českém maloobchodu už se e-commerce podílí téměř z 13 %. Čtěte více

Rekordní obraty – e-shopy dosáhly na 1,2 miliardy za den

23. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V pondělí 16. prosince vyvrcholily prodeje internetových obchodů, když obraty dosáhly přibližně 1,2 miliardy korun. Zákazníci mohou v e-shopech objednávat vánoční dárky prakticky až do Štědrého dne, garance doručení mimo prodejny či výdejny ale budou pomalu končit. Čtěte více

Češi za dárky přes internet nejčastěji utratí dva až pět tisíc korun

17. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Nejintenzivnější předvánoční období pro obchodníky i nakupující je v plném proudu. Téměř každý Čech využívající internet plánuje nakoupit alespoň část dárků on-line, a tak i v letošním roce dosáhnou podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) obraty e-shopů rekordních hodnot. Čtěte více

Black Friday odstartuje rekordní týdny, nejvíce Češi v e-shopech utratí v polovině prosince

25. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Štědrý den se nezadržitelně blíží a s ním i nejvytíženější období pro internetové obchody. České e-shopy čekají rekordní dny a týdny, které by měly vyvrcholit v pondělky 9. a 16. prosince. On-line obchody dokáží připravit k osobnímu odběru zboží prakticky do poslední možné chvíle, objednávku balíčků s doručením domů či do práce by ale neměli zákazníci odkládat. Čtěte více