M-commerce v Česku roste, přes mobil nakupují nejčastěji mladí

31. 10. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Zkušenost s nakupováním po internetu má v ČR téměř každý. Dlouhou dobu byl takový nákup v e-shopu spojován s objednávkou přes počítač či notebook. V posledních letech však stále více stoupá počet objednávek z chytrých telefonů či tabletů. Jaká je budoucnost české m-commerce?

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém aktuálním výzkumu ptala spotřebitelů, jaká je jejich zkušenost s nakupováním prostřednictvím mobilních zařízení. „Alespoň jeden nákup pomocí smartphonu či tabletu provedlo 50 % respondentů. To je o 8 % víc než v roce 2017,“ zhodnotil vývoj výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Není asi velkým překvapením, že nejvíce populární je m-nakupování u nejmladších spotřebitelů. Ve věkové kategorii 15 – 24 let využilo chytrý telefon či tablet k objednávce zboží 74 % respondentů. Naopak mezi staršími 55 let má zkušenost s takovým způsobem nákupu pouze 21 % zákazníků e-shopů.

Nakupování prostřednictvím mobilních zařízení plynule roste. Je však třeba říct, že jeho popularita v České republice a Evropě vůbec je ve srovnání například s Asií stále velmi malá. Díky historickému vývoji, kdy obyvatelé asijských zemí často přeskočili vlastnictví počítače rovnou ke smartphonu, je naprostá většina objednávek v tomto významném regionu provedena pomocí mobilního zařízení,“ uvedl Vetyška. „U nás jsou mobily často používány spíše ke sběru či srovnání informací, samotné nákupy pak stále dominantně provádíme na počítači či notebooku.

Zákazníci využívají mobil například při nákupu v kamenných prodejnách. 39 % respondentů uvedlo, že alespoň občas využijí svůj chytrý telefon k porovnání internetových cen oproti obchodu, kde si výrobek právě prohlíží. Výjimečně se takto poradí se svým smartphonem dalších 25 % nakupujících.

„Zákazníci se ale podobně chovají i ve vztahu k e-shopům – 22 % dotázaných na to, jak mobilní zařízení změnilo jejich nákupní chování, odpovědělo, že zboží v internetových obchodech si vyhledávají a porovnávají v mobilu, ale pro vyřízení objednávky volí počítač,“ doplnil Vetyška. 29 % respondentů také na stejný dotaz uvedlo, že díky těmto chytrým zařízení častěji vyhledávají informace o zboží či službách, 23 % pak více vyhledává hodnocení a recenze jiných uživatelů oproti minulosti.

Jak je vidět z celosvětového trendu, prodej prostřednictvím mobilních zařízení bude nadále získávat na významu. Také proto e-shopy investují do rozvoje responzivních webů či vlastních prodejních aplikací. Přesto nelze v dohledné době u nás ani v Evropě očekávat takovou dominanci, jakou můžeme sledovat na východních trzích.

Štítky: 

Podobné články

E-shopy jsou v plném provozu a dopravci minimalizují osobní kontakt se zákazníky

23. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Zatímco řada kamenných obchodů musela v současné době na základě vyhlášeného nouzového stavu svůj provoz přerušit, e-shopy dodávají zboží zákazníkům dál. A je na ně, stejně jako na dopravce, kladena nečekaná zátěž. V některých segmentech přesahují prodeje předvánoční úroveň, přitom musí on-line obchody i doručovatelé dbát na přísná hygienická pravidla. Čtěte více

E-commerce se na českém maloobchodě podílí již 13 %

27. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Rok 2019 byl pro české internetové obchody opět úspěšný. Z aktuálních údajů zveřejněných Českým statistickým úřadem (ČSÚ) na začátku února vyplývá, že celkový růst maloobchodních prodejů zůstal mírně za očekáváními. I díky tomu již dosáhla e-commerce podílu na českém maloobchodu ve výši 13 %. Čtěte více

Mobilní zařízení k nákupu v e-shopech použilo v roce 2019 již 55 % zákazníků

25. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Český internetový zákazník se pomalu mění. Nakupování prostřednictvím chytrých telefonů je stále populárnější. Jak vyplývá z výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), ještě v roce 2015 mělo zkušenost s objednávkou zboží přes mobilní zařízení jen 28 % uživatelů internetu. V roce 2019 to ale byla již více než polovina nakupujících. Čtěte více

E-shopy a dopravci o Vánocích zrychlily – balíčky byly u zákazníků za dva dny

29. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Rychlost a kvalita doručení objednávek je pro internetové obchody a jejich zákazníky jedním z klíčových bodů. Také Vánoce 2019 byly pro e-shopy a dopravce velkou výzvou. Jak ale ukazují data i ohlasy zákazníků, dodání vánočních dárků tentokrát proběhlo bez větších problémů a včas. Čtěte více