M-commerce v Česku roste, přes mobil nakupují nejčastěji mladí

31. 10. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Zkušenost s nakupováním po internetu má v ČR téměř každý. Dlouhou dobu byl takový nákup v e-shopu spojován s objednávkou přes počítač či notebook. V posledních letech však stále více stoupá počet objednávek z chytrých telefonů či tabletů. Jaká je budoucnost české m-commerce?

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém aktuálním výzkumu ptala spotřebitelů, jaká je jejich zkušenost s nakupováním prostřednictvím mobilních zařízení. „Alespoň jeden nákup pomocí smartphonu či tabletu provedlo 50 % respondentů. To je o 8 % víc než v roce 2017,“ zhodnotil vývoj výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Není asi velkým překvapením, že nejvíce populární je m-nakupování u nejmladších spotřebitelů. Ve věkové kategorii 15 – 24 let využilo chytrý telefon či tablet k objednávce zboží 74 % respondentů. Naopak mezi staršími 55 let má zkušenost s takovým způsobem nákupu pouze 21 % zákazníků e-shopů.

Nakupování prostřednictvím mobilních zařízení plynule roste. Je však třeba říct, že jeho popularita v České republice a Evropě vůbec je ve srovnání například s Asií stále velmi malá. Díky historickému vývoji, kdy obyvatelé asijských zemí často přeskočili vlastnictví počítače rovnou ke smartphonu, je naprostá většina objednávek v tomto významném regionu provedena pomocí mobilního zařízení,“ uvedl Vetyška. „U nás jsou mobily často používány spíše ke sběru či srovnání informací, samotné nákupy pak stále dominantně provádíme na počítači či notebooku.

Zákazníci využívají mobil například při nákupu v kamenných prodejnách. 39 % respondentů uvedlo, že alespoň občas využijí svůj chytrý telefon k porovnání internetových cen oproti obchodu, kde si výrobek právě prohlíží. Výjimečně se takto poradí se svým smartphonem dalších 25 % nakupujících.

„Zákazníci se ale podobně chovají i ve vztahu k e-shopům – 22 % dotázaných na to, jak mobilní zařízení změnilo jejich nákupní chování, odpovědělo, že zboží v internetových obchodech si vyhledávají a porovnávají v mobilu, ale pro vyřízení objednávky volí počítač,“ doplnil Vetyška. 29 % respondentů také na stejný dotaz uvedlo, že díky těmto chytrým zařízení častěji vyhledávají informace o zboží či službách, 23 % pak více vyhledává hodnocení a recenze jiných uživatelů oproti minulosti.

Jak je vidět z celosvětového trendu, prodej prostřednictvím mobilních zařízení bude nadále získávat na významu. Také proto e-shopy investují do rozvoje responzivních webů či vlastních prodejních aplikací. Přesto nelze v dohledné době u nás ani v Evropě očekávat takovou dominanci, jakou můžeme sledovat na východních trzích.

Štítky: 

Podobné články

Během prvního pololetí utratili Češi v e-shopech 58 miliard korun

19. 8. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka a APEK)
Češi v e-shopech nakupují rádi, každý rok o něco více. Potvrdil to obrat českých e-shopů v první polovině letošního roku, který meziročně vzrostl o 13 %. V uplynulém pololetí nechali Češi v e-shopech 58 miliard korun, tedy o 6,5 miliardy více než vloni. Čtěte více

Stížnosti na Českou poštu pokračují – podle e-shopů nerozváží balíky

12. 8. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Česká pošta při objednání služby „Balík do ruky“ slibuje dodání objednané zásilky až k adresátovi. V posledních měsících ale v některých případech uloží balíček pouze na nejbližší pobočce. Cena za dodání přitom zůstává stejná a nespokojenost zákazníků dopadá i na internetové obchody. Těm se přístup státního podniku vůbec nelíbí. Čtěte více

E-commerce v Evropě dosáhla v roce 2018 obratu 547 miliard eur

25. 6. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V loňském roce evropská e-commerce poprvé přesáhla magickou hranici půl miliardy eur obratů. Zatímco v roce 2017 činily dosažené obraty 489 miliard eur, vloni to bylo již 547. A letos můžeme čekat nárůst až k 620 miliardám. Z celých 66 % se na těchto obratech podílí západní Evropa, střední Evropa pak z šesti procent. Čtěte více

Češi si pro zboží z e-shopu rádi dojdou, dopravu zdarma by chtěli při nákupu nad 1 000 korun

10. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Dodání zboží zákazníkovi. Základní, ale zároveň jeden z nejnáročnějších úkolů pro e-shopy dneška. Rychlost i kvalita doručení balíčku hrají významnou roli v budoucím návratu nakupujícího do internetového obchodu. Nejen těmto tématům se věnuje právě vydaná Studie dopravních služeb, kterou připravila Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Čtěte více