Letošní platební trendy – tlak na bezpečnost, loajalitu i pohodlí

1. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Český zákazník se za poslední dva roky změnil k nepoznání. A spolu s ním se vyvíjí i ekosystém plateb, které mu obchodníci nabízí a které vyžaduje. Placení totiž nepřestává mít klíčovou roli během celého nákupního procesu – stále jde o moment, který v zákazníkovi nechává zásadní emoce, promítající se do dalšího potenciálního nákupu.

Trh se vydává směrem, který by měl udělat placení nejen pohodlné a bezpečné, ale kdy je zároveň vyžadováno ve vhodný moment – ideálně až ve chvíli, kdy je zákazník se zbožím spokojený.

Okamžité platby začnou měnit retail i gastro

Rok 2025 bude pravděpodobně rokem dalšího rychlého růstu A2A plateb – tedy plateb z účtu na účet, nejčastěji pomocí QR kódů či jiných platebních metod, které umožní přímou úhradu ze zákazníkova mobilu. Stále častěji se objevují zejména v menších samoobsluhách nebo gastru. Jejich výhodou je, že bez nutnosti terminálu umožňují platit digitálně. V Česku okamžité platby nabízí již naprostá většina bank.

„QR kódem se nebojí platit skoro polovina Čechů, elektronické bankovnictví používá skoro 80 % dospělých. Zkušenost s okamžitou platbou pomocí kódu loni vzrostla násobě, především kvůli tomu, že jde o stále rozšířenější alternativu například u regionálních gastro provozů. Očima fintechů i e-commerce projektů jde stále o nevytěženou oblast a možnost zaplatit QR kódem namísto platební bránou tak ve službách uvidíme stále častěji,“ uvedl Richard Kotrlík, CEO fintechu Skip Pay ze skupiny ČSOB.„O další krok blíž je pak provázání přímé platby s NFC modulem. Chytrý telefon stačí přiložit k zařízení obchodníka a následně potvrdit okamžitou platbu v mobilním bankovnictví.“

Platit dopředu přestává být normální

Míra obezřetnosti na konci roku stoupla o celou pětinu. Celkovou nedůvěru při nákupech podpořil nejen vstup nových hráčů v podobě zahraničních elektronických tržišť, ale i ne vždy transparentní slevová politika některých obchodníků. Z výhodné koupě se tak po rozbalení balíčku často stane jen velké zklamání a vracení zboží je mnohdy složité a neúměrně drahé. Chuť platit dopředu se tak postupně propadá.

„Český zákazník dává jasně najevo, že tak jako v kamenném obchodě neplatí dopředu za zboží, které si nemohl prohlédnout nebo vyzkoušet, nechce to dělat ani v e-commerce. Zejména u dražšího zboží v řádech vyšších tisíc nebo desítek tisíc je to logický požadavek, který se stále více promítá do platebních preferencí. Ve Skip Pay odhadujeme, že meziročně objem plateb, které zákazníkovi umožňují platit až po vyzkoušení, stoupl o dalších 30–40 %,“ prohlásil Richard Kotrlík.

Boxy nahrazují platbu na prodejně

Počet samoobslužných boxů se v Česku poprvé vyšvihl nad hodnotu deseti tisíc a nadále roste. Přes určité kontroverze spojené s jejich zvyšujícím se počtem se platba za zboží přímo při převzetí z boxu prosazuje stále častěji, především na úkor platby za zboží na prodejně nebo klasické dobírky. To opět vede k posouvání standardu bezhotovostních plateb a jejich zpřístupnění celé řadě nových zákazníků.

„Odhaduji, že z výdejních boxů se v jednotkách let stane pro e-commerce místo převzetí číslo jedna, jak je tomu již na trzích, kde mají vysokou penetraci. Pro některé obchodníky to může znamenat ztrátu značkového touchpointu, kterým jejich prodejny nebo showroomy bezpochyby byly, pro jiné příležitost k úsporám spojeným se snížením počtu poboček, které často slouží jako výdejní místa. O to více pak poroste komfort při převzetí zboží: tedy bezproblémové platby a případné jednoduché vrácení, pokud zákazník nakonec nebyl se zbožím spokojen,“ vysvětlil Richard Kotrlík.

Rozkládání plateb v kamenných prodejnách

Modernímu placení jdou však naproti také kamenní obchodníci. V letošním roce se tak budou stále více prosazovat hybridní modely, které v sobě kombinují flexibilitu internetových platebních služeb a prostředí pobočky. Klasickým příkladem může být nákup zboží s pohodlným rozložením platby na několik dílů bez navýšení, to vše v plně digitálním prostředí přímo na pobočce. Etalonem se v loňském roce stal například Datart.

„Pro obchodníky se otevírají zcela nové možnosti práce s cenotvorbou. Vznikla alternativa k často drahým splátkovým prodejům. Nově tak mohou obchodníci například pračku za 12 tisíc jednoduše prodat za čtyři tisíce. Zákazník následně doplatí zbytek ceny v následujících dvou měsících bez jakéhokoli navýšení. Co bylo možné jen online, se začíná prosazovat v kamenných prodejnách,“ dodal Richard Kotrlík.

Bezpečnost v zájmu obchodníků

Rok 2024 přinesl rekordní množství phisingových útoků. V některých měsících se dokonce aktivity hackerů zvyšovaly meziročně o stovky procent. Velká část z nich navíc začala využívat identitu českých obchodníků. Na značky i jejich lídry se zaměřily také manipulativní kampaně. Jejich úspěšnost posílilo větší zapojení AI do jejich generování a pro laika tak byly ještě hůře rozeznatelné. Z toho důvodu výrazným způsobem roste zájem obchodníků o posílení bezpečnosti celé transakce.

„Na straně spotřebitelů vidíme růst zájmu o to, zda je jejich platební transakce dostatečně autorizovaná. Vděčíme za to především snaze bank a poskytovatelů finančních služeb o edukaci v oblasti bezpečnosti. U obchodníků je naopak patrná snaha o nabídnout co největší palety plateb, kterým by nakupující zákazníci mohli důvěřovat – od běžné platby pomocí elektronického bankovnictví klienta právě až po odložené platby, které umožňují zákazníkům uhradit zboží z vlastních peněz až poté, co si ho rozbalí a vyzkouší,“ uvedl Richard Kotrlík.

Za platby výhoda

Loajalita v loňském roce dostala za vyučenou. Stejně i takzvaný index „radosti z nakupování“, který monitoruje motivaci domácností utrácet. Stále více retailerů proto investuje prostředky do podpory věrnostních programů nebo například cashbacků. Ty jdou zároveň na ruku dalšímu z trendů – větší motivaci vyhledávat nákupy ve slevě nebo s výhodami.

„Placení je pro každého obchodníka dvousečný moment. Na jednu stranu je pro zákazníka zdrojem radosti z toho, co si právě pořídil, na stranu druhou ale mnohdy také výčitek a pochybností, které z útraty vyplývají. Nástup cashbackových programů dokáže pro některé zákazníky možné výčitky z utrácení spojit s radostí z úspory, byť i drobné,“ zmínil Richard Kotrlík.

Mobilní platby rostou, plastová karta často neopustí obálku

Placení virtuálními kartami je na vzestupu. Nepřítomnost Apple Pay a Google Pay mezi platebními metodami na e-shopu je už nyní spolehlivý způsob, jak přimět podstatnou část zákazníků opustit košík a hledat zboží jinde. Stále více lidí nevytahuje z peněženky kartu, ale z kapsy mobil, pokud už na něm dokonce rovnou nenakupuje.

„Roste dopad provozovatelů elektronických peněženek a platebních bran na tom, zda bude nákup dokončen. Jsou si toho vědomi a snaží se zákazníkům nákup co nejvíc usnadnit. Dokonce i Apple, který si zakládá na striktní uzavřenosti svého ekosystému, pozastavil svůj projekt vlastní odložené platby a nyní chce do Apple Pay pustit regionální poskytovatele odložených plateb – ví, že na tom získá firma i zákazníci,“ zakončil Richard Kotrlík.

Autor: Richard Kotrlík, CEO fintechu Skip Pay ze skupiny ČSOB

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více