Kartou v e-shopech platí téměř polovina Čechů. Zájem o dobírku dlouhodobě klesá

18. 8. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Při nákupu zboží v e-shopech volí platbu kartou online již téměř každý druhý Čech (44 %). Nejčastěji kartou na internetu platí mladí lidé ve věku 18 až 26 let (58 %), obliba však rok od roku roste také u starší generace (z 27 % v roce 2019 na letošních 29 %). Dobírku naopak využívá dvakrát méně lidí než před pěti lety, kdy tento způsob platby preferovalo 34 % lidí.

Kartou v e-shopech platí již 44 % Čechů. Podle každoročních průzkumů balíkového přepravce GLS toto číslo od roku 2016 nepřetržitě stoupá (25 % - 31 % - 35 % - 40 % - 44 %). Za pět let o 19 procentních bodů. Každý týden přitom platí kartou na internetu pětina lidí (20 %), zároveň však 8 % respondentů uvádí, že tuto formu placení zásadně nevyužívá. Mezi nimi převažují starší lidé ve věku 54 až 65 let a lidé s nižším vzděláním.   

Na placení kartou si zvykají i starší

Platba kartou online je doménou především mladších generací. Nejvíce takto platí lidé ve věku 18 až 26 let (58 %), naopak starší generace si na tuto metodu teprve zvyká. „Ve věkové skupině 54 až 65 let tento způsob platby volí 29 % lidí. Oproti předchozím rokům se ale situace postupně zlepšuje a přibývá seniorů, kteří jdou s dobou a s přehledem zvládají online nakupování i placení kartou. Částečně tomu přispěla také pandemie koronaviru, ale i skutečnost, že platba kartou bývá obecně levnější,“ uvedl Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika. V roce 2016 využívalo platby online kartou 17 % v tomto věkovém rozmezí, 2017 18 %, předloni 25 % a v loňském roce již 27 %.

Zájem o dobírku klesá nehledě na pandemii

Z průzkumu vyplývá, že zájem o dobírku v hotovosti i kartou v České republice dlouhodobě klesá. Aktuálně využívá tuto formu placení 18 %, ještě v loňském roce to však bylo 22 %, předloni ještě o 7 % více. Platbu na dobírku v hotovosti dnes využívá přibližně jeden z deseti Čechů (11 %), platbu kartou při přebírání balíku pouze 7 % lidí. Jedná se zejména o seniory a lidi žijící v menších obcích do 5 000 obyvatel. „Každý čtvrtý člověk (42 %) ve věku 54 až 65 let buďto vůbec nebo pouze zřídka využívá placení kartou na internetu. Tohle jsme měli na paměti během pandemie, kdy řada našich konkurentů zcela rušila možnosti platby na dobírku v hotovosti. My jsme tuto možnost po celou dobu ponechali, abychom našim seniorům umožnili bezproblémové nákupy na internetu,“ řekl Pavel Včela.

Údaje vyplývají z průzkumu společnosti GLS provedeného agenturou Ipsos na vzorku 1 050 respondentů.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více