Kartou v e-shopech platí téměř polovina Čechů. Zájem o dobírku dlouhodobě klesá

18. 8. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Při nákupu zboží v e-shopech volí platbu kartou online již téměř každý druhý Čech (44 %). Nejčastěji kartou na internetu platí mladí lidé ve věku 18 až 26 let (58 %), obliba však rok od roku roste také u starší generace (z 27 % v roce 2019 na letošních 29 %). Dobírku naopak využívá dvakrát méně lidí než před pěti lety, kdy tento způsob platby preferovalo 34 % lidí.

Kartou v e-shopech platí již 44 % Čechů. Podle každoročních průzkumů balíkového přepravce GLS toto číslo od roku 2016 nepřetržitě stoupá (25 % - 31 % - 35 % - 40 % - 44 %). Za pět let o 19 procentních bodů. Každý týden přitom platí kartou na internetu pětina lidí (20 %), zároveň však 8 % respondentů uvádí, že tuto formu placení zásadně nevyužívá. Mezi nimi převažují starší lidé ve věku 54 až 65 let a lidé s nižším vzděláním.   

Na placení kartou si zvykají i starší

Platba kartou online je doménou především mladších generací. Nejvíce takto platí lidé ve věku 18 až 26 let (58 %), naopak starší generace si na tuto metodu teprve zvyká. „Ve věkové skupině 54 až 65 let tento způsob platby volí 29 % lidí. Oproti předchozím rokům se ale situace postupně zlepšuje a přibývá seniorů, kteří jdou s dobou a s přehledem zvládají online nakupování i placení kartou. Částečně tomu přispěla také pandemie koronaviru, ale i skutečnost, že platba kartou bývá obecně levnější,“ uvedl Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika. V roce 2016 využívalo platby online kartou 17 % v tomto věkovém rozmezí, 2017 18 %, předloni 25 % a v loňském roce již 27 %.

Zájem o dobírku klesá nehledě na pandemii

Z průzkumu vyplývá, že zájem o dobírku v hotovosti i kartou v České republice dlouhodobě klesá. Aktuálně využívá tuto formu placení 18 %, ještě v loňském roce to však bylo 22 %, předloni ještě o 7 % více. Platbu na dobírku v hotovosti dnes využívá přibližně jeden z deseti Čechů (11 %), platbu kartou při přebírání balíku pouze 7 % lidí. Jedná se zejména o seniory a lidi žijící v menších obcích do 5 000 obyvatel. „Každý čtvrtý člověk (42 %) ve věku 54 až 65 let buďto vůbec nebo pouze zřídka využívá placení kartou na internetu. Tohle jsme měli na paměti během pandemie, kdy řada našich konkurentů zcela rušila možnosti platby na dobírku v hotovosti. My jsme tuto možnost po celou dobu ponechali, abychom našim seniorům umožnili bezproblémové nákupy na internetu,“ řekl Pavel Včela.

Údaje vyplývají z průzkumu společnosti GLS provedeného agenturou Ipsos na vzorku 1 050 respondentů.

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více