Z 50 % na 70 %. Češi začali výrazně častěji používat AI nástroje

22. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Visa a KB)
Češi si na umělou inteligenci rychle zvykají. Podle aktuálního průzkumu provedeného agenturou Ipsos pro společnost Visa a Komerční banku dnes pravidelně využívá AI nástroje sedm z deseti lidí. Loni to přitom byla jen polovina populace. Zásadně roste i frekvence – zatímco před rokem s AI denně pracovalo jen 16 % uživatelů, letos je to 24 %.

Češi podle průzkumu, na kterém se podílelo také konzultační oddělení Visa Consulting & Analytics, nejčastěji AI využívají k osobním činnostem (88 %), práci (48 %) nebo škole (14 %). Nejotevřenější přístup k AI vykazují mladší uživatelé ve věku 18–26 let, kde využití dosahuje 86 %. Právě tato skupina přináší impuls pro nové typy služeb, které kombinují jednoduchost, digitální přístup a přehlednost.

„V Komerční bance vnímáme důvěru klientů jako naprostý základ při zavádění nových technologií. Umělou inteligenci proto využíváme pouze v přísně zabezpečeném prostředí s využitím vlastních modelů a přísnými  pravidly pro práci s klientskými daty, která nikdy neopouštějí banku,“ vysvětlila Jitka Haubová, členka představenstva a provozní ředitelka Komerční banky, a dodala: „AI pro nás není náhradou lidského kontaktu, ale nástrojem, který rozšiřuje možnosti našich bankéřů a bankéřek – ať už jde o rychlejší a osobnější poradenství, nebo o ochranu klientů před podvody.“

V oblasti bankovnictví lidé stále u většiny činností preferují kontakt s lidským pracovníkem. Nejvíce by lidé svěřili umělé inteligenci sledování účtu kvůli neobvyklým aktivitám a prevenci podvodů (42 %). Naopak nejméně by s ní chtěli řešit konfliktní situace – až 80 % dotázaných dává v těchto případech přednost kontaktu s člověkem.

„Vlastní umělou inteligenci ve Visa vyvíjíme již více než 30 let pro zabezpečení digitálních plateb – pomáhá nám analyzovat data z více než 4,8 miliardy platebních karet k tomu, abychom dokázali detekovat podezřelé chování v reálném čase a chránit všechny naše klienty včetně klientů Komeční banky před podvody,“ vysvětlil Petr Polák, country manager, Visa.

Visa věří, že budoucnost umělé inteligence spočívá mimo jiné v nákupních agentech. Letos představila službu Visa Intelligent Commerce, která umožňuje AI agentům nejen vyhledávat a vybírat zboží, ale také ho přímo nakupovat. V blízké budoucnosti se lidé budou na umělou inteligenci obracet nejen při hledání ideálního svetru, plánování dovolené nebo sestavování nákupního seznamu, ale i při samotném placení. Visa chce tyto transakce zjednodušit, a zároveň zajistit jejich bezpečnost a důvěryhodnost.

Podle Komerční banky bude klíčovou oblastí rozvoje umělé inteligence v bankovnictví především kybernetická bezpečnost. Chytré systémy dokáží v reálném čase odhalit neobvyklé chování a zabránit podvodům ještě dříve, než by mohly ohrozit klienta. Právě spojení inovací a maximální ochrany dat považuje banka za základ důvěryhodného digitálního bankovnictví budoucnosti.

Zdroj průzkumu: Kvantitativní průzkum agentury Ipsos pro společnost Visa, realizovaný v letech 2024 a 2025 na reprezentativním vzorku dospělé populace v ČR (N=522 v roce 2024, N=517 v roce 2025). Doplňující poznatky vycházejí z kvalitativních zjištění ze studie „AI in Banking“ z prosince 2024.

Podobné články

Globální výdaje koncových uživatelů na modely GenAI letos dosáhnou 14,2 miliardy USD

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětové výdaje koncových uživatelů na generativní modely AI (GenAI) v roce 2025 podle Gartneru letos vyšplhají na 14,2 miliardy dolarů. Výdaje na specializované modely GenAI, specifické pro konkrétní oblasti, letos dosáhnou 1,1 miliardy dolarů. Čtěte více
Martina Vlčková, CCO v SWS

Martina Vlčková (ALSO/SWS): Naše nabídka se výrazně rozšířila

2. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a ALSO/SWS)
S Martinou Vlčkovou, CCO v SWS, jsme při příležitosti letošního ALSO Cloud Summitu v Hradci Králové hovořili o aktuálním dění v této společnosti. Z rozhovoru se třeba dozvíte, jak se firmě aktuálně daří, jaké má plány do budoucna, kam by se chtěla posouvat a jak by se chtěla profilovat směrem k resellerům. Čtěte více
Ředitel společnosti Konecta pro Českou republiku Jan Nedělník

Konecta: Globální hráč s technologickým přesahem

4. 6. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Konecta )
Jak dnes vypadá moderní outsourcing zákaznické péče? O proměnách oboru, přínosech automatizace i výzvách více uvedl ředitel společnosti Konecta pro Českou republiku Jan Nedělník. Čtěte více

Celosvětové výdaje na GenAI letos dosáhnou 644 miliard dolarů

7. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
IT ředitelé musí v roce 2025 počítat s rostoucími výdaji na GenAI, které budou podpořeny lepšími základními modely i všeobecně rostoucí poptávkou po produktech AI. Čtěte více