Pětina Čechů se stala v posledních třech letech obětí kyberútoku

11. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: UniCredit Bank)
Pětina Čechů v posledních třech letech zaznamenala pokus o kyberútok na svou osobu, ukázal nejnovější průzkum UniCredit Bank. Škoda, kterou kyberútočníci napáchají, se neustále zvyšuje spolu s tím, že kyberútoky jsou čím dál častější. Loni celková škoda na klientech všech bank přesáhla miliardu korun a přesáhne ji i letos, uvádí Česká bankovní asociace.

Počet kyberútoků roste a s tím roste také částka, kterou se podaří kyberútočníkům ukrást. Podle průzkumu UniCredit Bank se v posledních třech letech setkala pětina (20,7 %) Čechů s pokusem o kyberútok. Častěji pokus zaznamenali mladší respondenti ve věku 18 až 35 let. Dalších 18,2 % lidí si nebylo jistých, zda útok na svou osobu zaznamenalo, a zbývajících 61,1 % respondentů se v posledních třech letech s kyberútokem nestřetla.

Nejčastějšími formami útoků byly phishing (krádež osobních údajů, většinou skrze podvodný e-mail) a smishing (krádež skrze SMS nebo chatovací služby jako je o WhatsApp, Messenger anebo Telegram). 

Ačkoliv velká část lidí už umí správně na podvodné taktiky reagovat, např. tedy zavěsí podezřelý telefonát nebo smaže podezřelé SMS či zprávy v chatu, málokdo udělá druhý krok – pokus o podvod nahlásit. Podle dat České bankovní asociace (ČBA) třetina lidí, kteří zažili hackerský útok nebo pokus o něj, informovala své blízké a/nebo svou banku (33 %, respektive 32 %). Nicméně čtvrtina respondentů situaci dále nijak neřešila. Přitom pokud by situaci eskalovali na banku nebo kontaktovali také policii, ztížili by tím práci útočníkům do budoucna a pomohli ochránit další případné oběti. Bankovní poradci i policie jsou na tyto situace připraveni a ocení pomoc veřejnosti.

Vlastní chybou přichází lidé ročně o desítky milionů korun

Vloni přišli klienti banky vlastní chybou o vyšší desítky milionů korun, nicméně se podařilo zachránit většinu financí klientů díky včasnému rozpoznání původu a pomoci odborníků UniCredit Bank.

V Česku se ozve každý den, a to včetně víkendů a svátků, průměrně dvanáct klientů, kteří mají podezření na podvod. Jsme připraveni jim pomoct, počet útoků ale neustále narůstá a je potřeba, abychom byli všichni při pohybu v online světě obezřetní stejně, jako jsme při manipulaci s fyzickou peněženkou či doklady,“ řekl Vojtěch Hájek, manažer bezpečnosti UniCredit Bank.

Kyberzločinci se strategicky zaměřují na svátky, kdy jsou lidé na dovolených a bývají méně ostražití. Platí to převážně o Vánocích a během oslav nového roku,“ zmínil Petr Kocmich, global cyber security delivery manager společnosti Soitron. Vánoční shon zvyšuje u lidí riziko chyby z nepozornosti či únavy, navíc je počet online transakcí v období listopadu a prosince větší.

Nachytat se může každý

Nový průzkum UniCredit Bank kromě toho, zda se respondent s útokem setkal, zjišťoval také to, jak útok na danou osobu dopadl. Většina respondentů (76,9 %), která útok zaznamenala, ho úspěšně rozpoznala jako pokus o krádež a nenechala se napálit. Zbývajících 23 % respondentů bylo okradeno, nejčastěji přišli o peníze. Druhým nejčastějším důsledkem bylo odcizení platebních údajů, avšak bez ztráty peněz.

Nachytat se může kdokoliv, jak ukázal průzkum – okradeni byli lidé různých věkových skupin, výše dokončeného vzdělání i z různých koutů republiky. Pozorní musí být tedy všichni. V kyberbezpečnosti je potřeba se neustále vzdělávat a také číst upozornění od banky na nové typy útoků. Podle ČBA upozornění bank, která dávají na své weby, posílají do internetového bankovnictví nebo mobilní aplikace, čte pravidelně pouze polovina klientů.

V průzkumu se ukázalo, že oběti se lišily věkem, vzděláním, místem bydliště i pohlavím a útoky je zastihly všechny bez rozdílu – ať už šlo o osmnáctiletého muže z Prahy nebo ženu ve věku 65 let z Jihočeského kraje. Mezi oběťmi kyberútoku se našli lidé jak se základním vzděláním, tak magisterským vzděláním. Cílem tedy může být opravdu kdokoliv a nedá se spolehnout na to, že zrovna vy útočníka zajímat nebudete,“ upřesnil Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.

Podobné články

Sophos Experience Roadshow 2025: Transformace budoucnosti kybernetické bezpečnosti

19. 5. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Sophos)
Sophos přiváží do Prahy svou výroční Sophos Experience roadshow – své dveře otevře partnerům 5. června 2025 v pražském hotelu Vienna House by Wyndham Andel's Čtěte více

Výdaje na kybernetickou bezpečnost letos v Evropě vzrostou o 11,8%

9. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Společnost IDC předpokládá, že výdaje na bezpečnost v Evropě v roce 2025 meziročně vzrostou o 11,8 %. Geopolitický vývoj, zintenzivnění kybernetické kriminality a zpřísňující se regulační prostředí nutí evropské organizace přijímat stále sofistikovanější obranná opatření. Očekává se, že výdaje na bezpečnost zůstanou po celé období 2023-2028 vysoké a do roku 2028 dosáhnou téměř 97 miliard USD. Čtěte více

Celosvětové výdaje na kybernetickou bezpečnost letos vzrostou o 12,2 %

27. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
IDC očekává, že celosvětové výdaje na bezpečnost vzrostou v roce 2025 meziročně o 12,2 %. Rostoucí složitost a četnost kybernetických hrozeb - urychlená umělou inteligencí - nutí organizace přijímat pokročilejší obranná opatření. V důsledku toho se předpokládá, že výdaje na bezpečnost budou po období mezi lety 2023 až 2028 trvale růst až na 377 miliard dolarů. Čtěte více

Stabilní a odolný: Takový byl podle IDC vloni trh s bezpečnostními zařízeními

12. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle společnosti IDC byly celkové tržby na trhu s bezpečnostními zařízeními stabilní. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 trh vykázal 1,5% růst v tržbách a dosáhly 5,1 miliardy dolarů (meziroční nárůst 77 milionů dolarů). Z hlediska tržeb si vloni nejlépe vedl region EMEA s meziročním nárůstem o 12,4 %. Dodávky činily 1,2 milionu kusů (2,7% nárůst ve srovnání se stejným obdobím roku 2023). Čtěte více