Infografika: Koronavirus a nákupy on-line? 51 % Čechů nakoupilo zboží navíc

5. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Rok 2020 byl ve znamení on-line nákupů. Češi rekordně utráceli a e-commerce se na celém maloobchodě podílela z 16 %. Změny v běžném životě, které přinesl koronovirus a související omezení, ale znamenaly také potřebu pořídit si nové zboží, ať již šlo o více času stráveného doma, home office, distanční výuku či sportování.

V posledním čtvrtletí roku 2020 nás zajímalo, co znamenal COVID-19 a související opatření z pohledu spotřebitelů nakupujících na internetu. Proto jsme se jich zeptali, zda nakoupili nějaké zboží, které potřebovali s ohledem na nový životní styl, navíc. Více než polovina respondentů našeho výzkumu mezi uživateli internetu nám potvrdila, že v uplynulých třech měsících takovou objednávku v e-shopu provedla,“ uvedl výsledky výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Mezi hlavní důvody, které spotřebitele vedli k neplánovaným nákupům v on-line obchodech, patřily nezbytnosti jako doplnění vybavení domácnosti (45,8 %) či nákupy chybějícího zboží denní spotřeby (36,4 %). Češi se ale také chtějí doma zabavit, a proto měli zájem o domácí zábavu (TV programy, hry apod.) v 19,9 % či sportovní vybavení (16,7 %). Naopak povinnosti motivovaly respondenty výzkumu k neplánované objednávce v případě práce z domova (16,5 %) a on-line školní výuky dětí (14,2 %).

Nákupy před Vánoci v e-shopech souvisely také s přímými obavami zákazníků z nákazy COVID-19 v kamenných prodejnách. „Internetový prodej nabídl spotřebitelům významně nižší rizika. To bylo dalším přínosem pro 32 % Čechů, kteří vnímali zvýšené nebezpečí přenosu při osobním nákupu jako jednu za bariér,“ doplnil Jan Vetyška.

Celkem Češi v předvánočním období, které začíná současně s měsícem říjnem, utratily v internetových obchodech 66 miliard korun. Celoročně to pak bylo 196 miliard korun, jak ukazují údaje Asociace pro elektronickou komerci a nákupního rádce Heureka.cz.

Podobné články

COVID přinesl zvýšený zájem o dodání zboží domů a na výdejní místa

27. 7. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Pandemie COVID-19 zasáhla do řady odvětví a změnila zažité zvyky. Česká e-commerce patří mezi ty skupiny, které během loňského a letošního roku uspěly. Jedním z hlavních faktorů tohoto úspěchu byla schopnost pružně reagovat na možnosti, jak dodat zboží zákazníkům, kteří přirozeně měnili své preference v požadavcích na doručení balíků. Čtěte více

E-commerce kopíruje křivky pandemie, květen byl meziročně o 4 % slabší

8. 6. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Česká e-commerce v květnu oproti loňskému roku stagnovala, respektive mírně klesla (o čtyři procenta). Navzdory tomu, že e-commerce mírně poklesla, šlo o silný měsíc – nesmíme zapomenout, že srovnáváme první v offlinu otevřený měsíc s extrémně silným loňským rokem. Čtěte více

Česká e-commerce? 196 miliard korun, 16,2 % českého maloobchodu a 75 tisíc zaměstnanců

27. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sdružuje subjekty ze všech kategorií českého on-line prostředí, představila vybraná data z komplexní Studie přínosů e-commerce v ČR. Nejdůležitější výstupy zveřejnila na svých webových stránkách a umožnila tak veřejnosti zjistit více o tomto dynamicky rostoucím odvětví maloobchodu. Čtěte více

E-shopy přechod na „přísnější“ online platby zvládají úspěšně

1. 4. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Od ledna letošního roku platí upravená pravidla pro platby, které zákazníci provádí prostřednictvím internetu. Silné ověření klienta, které bylo do české legislativy transponováno ze směrnice známé pod zkratkou PSD2. Tím, jak se e-shopy s novou situací vypořádaly, se zabýval průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Čtěte více