Infografika: Česká e-commerce loni utržila 115 miliard korun

8. 1. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka a APEK)
Tuzemská e-commerce vloni zaznamenala další rekordní růst. Češi na internetu utratili meziročně o 18 % více a celkem na účty českých e-shopů poslali 115 miliard korun.
Foto: Pixabay.com

„Pololetní analýza ukazovala nižší meziroční nárůst, ale první polovina roku bývá vždy slabší. Lidé si nákupy nechávají až na poslední měsíce roku. Letos byla hlavní sezóna opět silná a vánoční čísla konečnou útratu vytáhla na 115 miliard korun,“ vysvětlil Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz, a doplnil: „Meziročně zůstalo tempo růstu podobné, nárůst obratu e-commerce oproti loňsku je 18 %.

Stírají se rozdíly mezi offline a online světem

Jedním z velkých trendů uplynulého roku bylo stírání rozdílů mezi online a offline světem. „Do světa e-commerce vstoupili letos velcí offlinoví hráči. Svůj e-shop otevřel napríklad Lidl nebo Humanic. Hranice mezi offlinem a onlinem se tak stírají víc a víc, a to hlavně ve prospěch samotného zákazníka,“ řekl Braverman. Tento trend potvrzují také čísla počtu kamenných výdejen, kterých meziročně také přibylo. Na českém trhu jich je aktuálně 9 300, ještě vloni jich bylo 9 000.

Meziročně vzrostl také počet e-shopů na českém trhu. „Desetiprocentní meziroční nárůst počtu e-shopů na českém trhu je známkou toho, že česká ekonomika rostla obecně. Lidé měli větší chuť podnikat a zakládat nové e-shopy. Přidali se také klasičtí kamenní prodejci, a to nejen velcí, kteří si otevřeli e-shop jako další kanál prodeje,“ vysvětlil rostoucí čísla Tomáš Braverman. Aktuálně je na českém trhu 40 100 e-shopů.

Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci k tomu dodal: „Rok 2017 přinesl pro e-commerce další výrazný růst prodejů, který bude znamenat kromě jiného dosažení 10,5% podílu na celém českém maloobchodě. Překonání 10% hranice považujeme za velice výrazný milník ve vývoji internetového obchodování. Dlouhodobě sledujeme zvyšující se zájem o zboží denní spotřeby, což je podpořeno stále lepší logistikou stejně jako důvěrou v české e-shopy. Věříme, že i nadále on-line prodeje porostou, k čemuž jistě přispěje také sílící prolínání internetových obchodů s klasickými kamennými prodejnami. Splývání prodejních kanálů bude v roce 2018 jedním z nejvýznamnějších trendů v maloobchodě vůbec.

Pytel se roztrhl s jídlem, oblečením i kosmetikou

Největší růst zaznamenaly meziročně kategorie jídla a nápojů, oblečení a módy nebo třeba kosmetiky a drogerie. „Jídlo je fenoménem posledních let, a trend neustále roste. E-shopy s potravinami rozšiřují svoji působnost a nákup potravin na internetu už není vnímán jako známka přepychu,“podotkl Braverman. Totéž platí o nákupu oblečení nebo třeba kosmetiky a drogerie. „Příkladně kosmetika a obecně drogerie je ten druh sortimentu, který je pro online nákup jako dělaný. Nechcete se tahat s velkými kusy zboží, a víte, co přesně chcete – a tak jednoduše a rychle nakoupíte online,“řekl Braverman.

Stále nejsilnější je z hlediska podílu segment elektroniky nebo bíleho zboží. „Sortiment, který do onlinu velmi brzy už také promluví je však třeba kategorie Auto-moto,“ dodal Braverman.

Rychle rychle

Patrná je v tomto roce snaha o zrychlování – a to nejen v nákupním procesu, ale i mimo něj. Někteří významní hráči už nabízí same day delivery, tedy doručení v ten samý den. „Stejně jako obliba kamenných výdejen, je i same day delivery trend, který celý proces zrychluje a nabízí tak českému zákazníkovi komfort, který nemají teméř nikde na světě. Dokazuje to, jakou jsme e-commercovou velmocí, a to nejen z pohledu podílu na e-commerce, ale i dalších služeb a péče o zákazníka,“doplnil Braverman.

Mobil

Důležitým tématem je také mobil, který stále roste, i když tempo růstu zpomaluje. „M-commerce pomalu bude dosahovat svého vrcholu. Na české Heurece přístupy překročily 40% hranici, na Slovensku je to 48 %,“ řekl Tomáš Braverman a pokračoval: „Klasické počítače však zůstanou pro českou e-commerce stále důležitou součástí – lidé jsou zvyklí běžně u počítačů pracovat, a proto tam často probíhají i nákupy. Neznamená to však, že mobily stále nebudou hrát důležitou roli,“uzavřel Tomáš Braverman z Heureky.

Podobné články

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více