Infografika: Česká e-commerce loni utržila 115 miliard korun

8. 1. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka a APEK)
Tuzemská e-commerce vloni zaznamenala další rekordní růst. Češi na internetu utratili meziročně o 18 % více a celkem na účty českých e-shopů poslali 115 miliard korun.
Foto: Pixabay.com

„Pololetní analýza ukazovala nižší meziroční nárůst, ale první polovina roku bývá vždy slabší. Lidé si nákupy nechávají až na poslední měsíce roku. Letos byla hlavní sezóna opět silná a vánoční čísla konečnou útratu vytáhla na 115 miliard korun,“ vysvětlil Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz, a doplnil: „Meziročně zůstalo tempo růstu podobné, nárůst obratu e-commerce oproti loňsku je 18 %.

Stírají se rozdíly mezi offline a online světem

Jedním z velkých trendů uplynulého roku bylo stírání rozdílů mezi online a offline světem. „Do světa e-commerce vstoupili letos velcí offlinoví hráči. Svůj e-shop otevřel napríklad Lidl nebo Humanic. Hranice mezi offlinem a onlinem se tak stírají víc a víc, a to hlavně ve prospěch samotného zákazníka,“ řekl Braverman. Tento trend potvrzují také čísla počtu kamenných výdejen, kterých meziročně také přibylo. Na českém trhu jich je aktuálně 9 300, ještě vloni jich bylo 9 000.

Meziročně vzrostl také počet e-shopů na českém trhu. „Desetiprocentní meziroční nárůst počtu e-shopů na českém trhu je známkou toho, že česká ekonomika rostla obecně. Lidé měli větší chuť podnikat a zakládat nové e-shopy. Přidali se také klasičtí kamenní prodejci, a to nejen velcí, kteří si otevřeli e-shop jako další kanál prodeje,“ vysvětlil rostoucí čísla Tomáš Braverman. Aktuálně je na českém trhu 40 100 e-shopů.

Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci k tomu dodal: „Rok 2017 přinesl pro e-commerce další výrazný růst prodejů, který bude znamenat kromě jiného dosažení 10,5% podílu na celém českém maloobchodě. Překonání 10% hranice považujeme za velice výrazný milník ve vývoji internetového obchodování. Dlouhodobě sledujeme zvyšující se zájem o zboží denní spotřeby, což je podpořeno stále lepší logistikou stejně jako důvěrou v české e-shopy. Věříme, že i nadále on-line prodeje porostou, k čemuž jistě přispěje také sílící prolínání internetových obchodů s klasickými kamennými prodejnami. Splývání prodejních kanálů bude v roce 2018 jedním z nejvýznamnějších trendů v maloobchodě vůbec.

Pytel se roztrhl s jídlem, oblečením i kosmetikou

Největší růst zaznamenaly meziročně kategorie jídla a nápojů, oblečení a módy nebo třeba kosmetiky a drogerie. „Jídlo je fenoménem posledních let, a trend neustále roste. E-shopy s potravinami rozšiřují svoji působnost a nákup potravin na internetu už není vnímán jako známka přepychu,“podotkl Braverman. Totéž platí o nákupu oblečení nebo třeba kosmetiky a drogerie. „Příkladně kosmetika a obecně drogerie je ten druh sortimentu, který je pro online nákup jako dělaný. Nechcete se tahat s velkými kusy zboží, a víte, co přesně chcete – a tak jednoduše a rychle nakoupíte online,“řekl Braverman.

Stále nejsilnější je z hlediska podílu segment elektroniky nebo bíleho zboží. „Sortiment, který do onlinu velmi brzy už také promluví je však třeba kategorie Auto-moto,“ dodal Braverman.

Rychle rychle

Patrná je v tomto roce snaha o zrychlování – a to nejen v nákupním procesu, ale i mimo něj. Někteří významní hráči už nabízí same day delivery, tedy doručení v ten samý den. „Stejně jako obliba kamenných výdejen, je i same day delivery trend, který celý proces zrychluje a nabízí tak českému zákazníkovi komfort, který nemají teméř nikde na světě. Dokazuje to, jakou jsme e-commercovou velmocí, a to nejen z pohledu podílu na e-commerce, ale i dalších služeb a péče o zákazníka,“doplnil Braverman.

Mobil

Důležitým tématem je také mobil, který stále roste, i když tempo růstu zpomaluje. „M-commerce pomalu bude dosahovat svého vrcholu. Na české Heurece přístupy překročily 40% hranici, na Slovensku je to 48 %,“ řekl Tomáš Braverman a pokračoval: „Klasické počítače však zůstanou pro českou e-commerce stále důležitou součástí – lidé jsou zvyklí běžně u počítačů pracovat, a proto tam často probíhají i nákupy. Neznamená to však, že mobily stále nebudou hrát důležitou roli,“uzavřel Tomáš Braverman z Heureky.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více