IDC: Prodeje počítačů ve 4. čtvrtletí 2012 v oblasti EMEA

29. 1. 2013. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Prodeje počítačů v regionu Evropa, Blízký východ a Afrika (EMEA) ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 klesly o 10,7 %. Propad byl způsoben slabou poptávkou ve spotřebním i komerčním segmentu.

Reálné výsledky odpovídají očekáváním, která byla výhledově stanovena. Za současné výsledky může nejen pokles prodejů ve spotřebitelském segmentu, ale také omezení výdajů ve firemním segmentu. Během celého roku 2012 se v oblasti EMEA prodalo 105,6 milionu počítačů, což je o 1,6 % méně, než v roce 2011. Stolní počítače se během sledovaného období prodávaly méně o 2,9 %, prodeje přenosných počítačů se téměř nezměnily, ve srovnání s rokem 2011 se snížily o 0,8 %.

„Prodeje počítačů ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 zůstaly v oblasti EMEA podle očekávání na nízké úrovni. Lidé se začali více zajímat o tablety a výraznější změnu navíc neznamenal ani příchod nových produktů se systémem Windows 8,“ řekl Maciej Gornicki, analytik IDC.

V západní Evropě činil ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 propad prodejů v porovnání se čtvrtým čtvrtletí roku 2011 12,5 %. Lepší výsledky byly podle očekávání zaznamenány ve Velké Británii a severských zemích, naopak nejvíce se se špatnou ekonomickou situací potýkají na jihu Evropy, kde je zřetelný odklon od počítačů k levnějším zařízením, zejména tabletům a chytrým telefonům.

Prodeje ve střední a východní Evropě (CEE) klesly i kvůli problémům s předzásobením zboží v Rusku o 13,6 %. Oblast blízkého východu a Afriky si podle očekávání nevedla špatně a ztratila pouze 0,6 %.

Na poklesu prodejů počítačů ve spotřebitelské i firemní sféře se v nemalé míře podílely tablety, svůj nepopiratelný vliv zde však měla i nepříznivá ekonomická situace, která vedla k omezování výdajů. Nepříznivou situaci nepodpořily ani další plánovaná omezení a škrty ve veřejném sektoru.

„Prodejci a distributoři napříč regionem zůstávají kvůli nejistotě na trhu opatrní při přijímání větších zakázek a objednávek, aby se nedostali do situace, kdy naskladní větší množství zásob, kterých se později budou špatně zbavovat. Podíl na současné situaci měly také obavy ze slabších vánočních prodejů a očekávání nových zařízení s Windows 8,“ řekla Chrystelle Labesque, výzkumná manažerka.

Windows 8 spolu s novými produkty zatím nepřinesly tolik očekávaný růst, protože zájem zákazníků se ubíral zejména k tabletům a chytrým telefonům. Tento posun byl ovšem očekávaný a obchodníci i výrobci se stačili připravit, takže nedošlo k žádným výraznějším výpadkům dodávek koncovým uživatelům.

Za pomalý start prodejů zařízení s Windows 8 může zejména nejistota uživatelů, kteří nevědí, co mají od těchto zařízení očekávat a s nákupem tak raději prozatím čekají. Některé uživatele navíc může odradit vyšší pořizovací cena těchto zařízení. Celkově se však uživatelé o tato zařízení, zejména pak modely s různými typy hybridních konstrukcí, živě zajímají.

Počítačový trh v regionu střední a východní Evropy, Středního východu a Afriky (CEMA) zaznamenal ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 propad o 8 %. Na výsledcích sledovaných trhů se kromě slabých ekonomik daných zemí podílela také nejistá politická situace v některých zemích Afriky a Středního východu nebo nahromaděné zásoby z předchozích období.

„Region CEE vykázal meziroční pokles o 14 %, který byl zapříčiněn zejména poklesem objednávek z Ruska, kde byly v předchozích dvou čtvrtletích naskladněny velké zásoby. Lépe na tom byla oblast Afriky a Středního východu, kde meziroční pokles činil 1 %. Poptávka po noteboocích v oblasti MEA byla slabá, opět zejména kvůli nárůstu popularity tabletů, a vylepšit ji nedokázaly ani nové přístroje s Windows 8,“ řekla Stefania Lorenz, ředitelka výzkumu IDC CEMA.

Informace o výrobcích

V oblasti EMEA si vedoucí pozici upevnilo HP, které dokázalo zejména na trzích v zemích Středního východu získat výrazné tržní podíly. Menší nárůsty prodejů společnost zaznamenala v západní Evropě a regionu CEE, což bylo dáno zejména horším ekonomickým prostředím a pomalým startem Windows 8. Za dobré výsledky společnost vděčí i prodejně úspěšnému konci roku a zajímavým produktovým novinkám.

Celkové druhé místo v oblasti EMEA získalo Lenovo, jehož tržní podíl za čtvrté čtvrtletí roku 2012 činil 11,1 %. Lenovo zaznamenalo silný růst ve všech regionech oblasti EMEA, což podpořila zákaznická expanze na klíčových trzích i silné zaměření na komerční trhy. Kromě konzistentní a trpělivě dodržované firemní strategie mohou za dobré umístění také nové produkty a inovativnost.

Na třetí příčku se propadl Acer, pro který bylo čtvrté čtvrtletí dle očekávání spíše slabší, za což mohl zejména pokles nákupů ve spotřebitelském segmentu. Společnost Acer však jako jedna z mála dokázala těžit i z nástupu Windows 8, protože dokázala na trh včasně dodat dotykové ultrabooky.

I přes výrazný propad prodejů se na čtvrtém místě dokázal udržet Asus, který zaznamenal v porovnání s předchozími obdobími výrazně menší odbyt notebooků a netbooků. Zájem o netbooky ze strany zákazníků neustále slábne, což se nejvíce projevilo na výsledcích v meziročním porovnání výrobce. Výrazný nárůst prodejů však Asus zaznamenal v prodeji stolních počítačů, kde se dařilo zejména na trzích v západní Evropě.

Páté místo si udržel Dell, přestože pro společnost bylo čtvrté čtvrtletí roku 2012 celkově velmi slabé. Výsledky společnosti Dell byly přímo ovlivněny omezením firemních inovací a celkově opatrnými investicemi. Dell si zachovává silné postavení ve firemním segmentu, celkové výsledky jsou však výrazně ovlivněny i děním v segmentu spotřebitelském.

Mimo první pětici se dále umístily šestý Samsung (dařilo se zejména v západní Evropě a Středním východě a pak také v segmentu stolních a All-In-One počítačů), sedmá Toshiba (která své umístění podpořila dobrou nabídkou produktů, osmý Apple (trpěl nedostatkem komponent pro své All-In-One modely, což se projevilo v celkových prodejích stolních počítačů, zatímco prodeje notebooků rostly), deváté Sony (které zaznamenalo pokles o 15,5 % zejména kvůli slabým prodejům ve spotřebitelské sféře) a desáté Fujitsu (meziroční pokles o 15,1 %).

Prodej počítačů ve čtvrtém čtvrtletí 2012 (v kusech)
VýrobceProdané kusy 4Q 12Tržní podíl 4Q 12Prodané kusy 4Q 11Tržní podíl 4Q 12Změna 4Q 11 - 4Q 12
HP 5 605 00019,5% 6 021 00020,3%-6,9%
Lenovo 3 069 0007,9% 2 444 00011,1%25,5%
Acer 2 756 00011,5% 3 547 00010%-22,3%
Asus 2 706 00010,6% 3 276 0009,8%-17,4%
Dell 2 472 00010,7% 3 299 0008,9%-25,1%
Ostatní11 024 00039,8%12 362 00039,9%-10,8%
Celkem27 632 000100%30 949 000100%-10,7%
Štítky: 

Podobné články

Prodej tiskáren a multifunkcí v prvním čtvrtletí vzrostl o 2,7 %

18. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej tiskáren a multifunkcí během prvního letošního kvartálu podle údajů společnosti IDC meziročně vzrostl o 2,7 % na 19,4 milionu zařízení. V tržbách na druhou stranu trh ve stejném období klesl o 3,2 % na devět miliard dolarů. Čtěte více

IDC snížilo prognózu prodeje chytrých telefonů pro letošní rok

12. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Analytická agentura IDC snížila kvůli vysoké nejistotě na trzích, volatilitě celních tarifů a dalším makroekonomickým problémům včetně vysoké inflace a nezaměstnanosti v některých regionech odhad počtu prodaných chytrých mobilních telefonů. Zatímco ještě v únoru agentura očekávala meziroční růst trhu o 2,3 %, nyní své odhady snížila na 0,6 %. Čtěte více

IDC navzdory americkým clům vylepšilo prognózu prodeje PC

9. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Na základě výsledků z prvního čtvrtletí letošního roku zvýšila společnost IDC prognózu prodeje osobních počítačů v letošním roce. Celosvětově by se tak mělo podle nejnovějších odhadů v roce 2025 prodat 274 milionů PC, což představuje meziroční nárůst o 4,1 %. Čtěte více

Výdaje na AR/VR v regionu EMEA do roku 2029 dosáhnou 8,4 miliardy dolarů

29. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Výdaje na rozšířenou a virtuální realitu v regionu EMEA podle IDC do roku 2029 dosáhnou 8,4 miliardy dolarů, což představuje 16% pětiletou složenou roční míru růstu (CAGR). Očekává se, že po celé sledované období budou dominantní tržní silou spotřebitelé. Díky rostoucí poptávce po náhlavních soupravách by však mělo růst také využívání AR/VR řešení v podnicích. Čtěte více