Genderová vyváženost na e-shopech neplatí

4. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Česko je e-shopovou velmocí, na internetu nakoupí alespoň jednou ročně 90 % jeho uživatelů. Obrat prodejů za rok 2018 přesáhl 135 miliard korun a posunul tak opět rekordní hranici. Kdo ale zboží vybírá a objednává? Je rozdíl mezi muži a ženami? A existuje zboží, které se typicky objednává spíše on-line?

Téma rozdílů mezi muži a ženami je velmi ožehavé. Přesto je v podnikání si třeba uvědomit, že zatím stále platí odlišná pravidla a počty, co se týká jednotlivých kategorií zboží a jejich obliby u obou pohlaví. Zajímalo nás, které e-shopy by se měly při své prodejní strategii věnovat více ženskému faktoru a které mužskému,“ poznamenal výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Jak potvrdil výzkum mezi 1 500 respondenty připravený ve spolupráci s agenturou NielsenAdmosphere, Češi alespoň jednou za dvanáct měsíců nejčastěji objednají zboží z kategorie oblečení (57 %), produkty pro zdraví a krásu včetně parfémů (43 %) či sportovního oblečení a vybavení (37 %). Nejvyšší obraty pak vytváří prodej elektroniky a bílého zboží včetně mobilních telefonů či počítačů, notebooků a příslušenství.

Tyto nejpopulárnější druhy jsou z velké části oblíbené u všech kupujících. Ve vybraných kategoriích už jsou však rozdíly znatelné,“ uvedl Jan Vetyška. Největší rozdíl v popularitě panuje u nákupu softwaru – počítačových programů a her. Objednávky totiž tvoří v 78 % muži, jen v 22 % ženy. Nejvíce „ženskou“ kategorií zboží na internetu je dětské oblečení a výrobky péče o děti. U této skupiny výrobků je poměr 69 % žen a 31 % mužů.

A jaké jsou další druhy typicky mužských či ženských kategorií? Muži dominují nákupům auto-moto doplňků (70 %), počítačů, notebooků a hardwaru (68 %) či fotoaparátům a videokamerám (65 %). Ženy výrazně častěji objednávají produkty pro zdraví a krásu (64 %), květiny a dárkové předměty (64 %) či chovatelské potřeby (61 %) stejně jako doplňky a šperky (61 %).

Náš výzkum zachycuje dostatečně reprezentativní vzorek. Můžeme tedy s jistotou říct, že nákupní zvyky jsou nejen podle pohlaví rozdílné. Svoji roli samozřejmě hraje také věk či vzdělání, případně místo, odkud zákazník nakupuje. Podnikatelé by měly tyto rozdíly jednoznačně vnímat a přizpůsobit jim jak svojí nabídku, tak i styl prezentace a komunikace,“ uzavřel Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více