Genderová vyváženost na e-shopech neplatí

4. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Česko je e-shopovou velmocí, na internetu nakoupí alespoň jednou ročně 90 % jeho uživatelů. Obrat prodejů za rok 2018 přesáhl 135 miliard korun a posunul tak opět rekordní hranici. Kdo ale zboží vybírá a objednává? Je rozdíl mezi muži a ženami? A existuje zboží, které se typicky objednává spíše on-line?

Téma rozdílů mezi muži a ženami je velmi ožehavé. Přesto je v podnikání si třeba uvědomit, že zatím stále platí odlišná pravidla a počty, co se týká jednotlivých kategorií zboží a jejich obliby u obou pohlaví. Zajímalo nás, které e-shopy by se měly při své prodejní strategii věnovat více ženskému faktoru a které mužskému,“ poznamenal výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Jak potvrdil výzkum mezi 1 500 respondenty připravený ve spolupráci s agenturou NielsenAdmosphere, Češi alespoň jednou za dvanáct měsíců nejčastěji objednají zboží z kategorie oblečení (57 %), produkty pro zdraví a krásu včetně parfémů (43 %) či sportovního oblečení a vybavení (37 %). Nejvyšší obraty pak vytváří prodej elektroniky a bílého zboží včetně mobilních telefonů či počítačů, notebooků a příslušenství.

Tyto nejpopulárnější druhy jsou z velké části oblíbené u všech kupujících. Ve vybraných kategoriích už jsou však rozdíly znatelné,“ uvedl Jan Vetyška. Největší rozdíl v popularitě panuje u nákupu softwaru – počítačových programů a her. Objednávky totiž tvoří v 78 % muži, jen v 22 % ženy. Nejvíce „ženskou“ kategorií zboží na internetu je dětské oblečení a výrobky péče o děti. U této skupiny výrobků je poměr 69 % žen a 31 % mužů.

A jaké jsou další druhy typicky mužských či ženských kategorií? Muži dominují nákupům auto-moto doplňků (70 %), počítačů, notebooků a hardwaru (68 %) či fotoaparátům a videokamerám (65 %). Ženy výrazně častěji objednávají produkty pro zdraví a krásu (64 %), květiny a dárkové předměty (64 %) či chovatelské potřeby (61 %) stejně jako doplňky a šperky (61 %).

Náš výzkum zachycuje dostatečně reprezentativní vzorek. Můžeme tedy s jistotou říct, že nákupní zvyky jsou nejen podle pohlaví rozdílné. Svoji roli samozřejmě hraje také věk či vzdělání, případně místo, odkud zákazník nakupuje. Podnikatelé by měly tyto rozdíly jednoznačně vnímat a přizpůsobit jim jak svojí nabídku, tak i styl prezentace a komunikace,“ uzavřel Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více