Genderová vyváženost na e-shopech neplatí

4. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Česko je e-shopovou velmocí, na internetu nakoupí alespoň jednou ročně 90 % jeho uživatelů. Obrat prodejů za rok 2018 přesáhl 135 miliard korun a posunul tak opět rekordní hranici. Kdo ale zboží vybírá a objednává? Je rozdíl mezi muži a ženami? A existuje zboží, které se typicky objednává spíše on-line?

Téma rozdílů mezi muži a ženami je velmi ožehavé. Přesto je v podnikání si třeba uvědomit, že zatím stále platí odlišná pravidla a počty, co se týká jednotlivých kategorií zboží a jejich obliby u obou pohlaví. Zajímalo nás, které e-shopy by se měly při své prodejní strategii věnovat více ženskému faktoru a které mužskému,“ poznamenal výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Jak potvrdil výzkum mezi 1 500 respondenty připravený ve spolupráci s agenturou NielsenAdmosphere, Češi alespoň jednou za dvanáct měsíců nejčastěji objednají zboží z kategorie oblečení (57 %), produkty pro zdraví a krásu včetně parfémů (43 %) či sportovního oblečení a vybavení (37 %). Nejvyšší obraty pak vytváří prodej elektroniky a bílého zboží včetně mobilních telefonů či počítačů, notebooků a příslušenství.

Tyto nejpopulárnější druhy jsou z velké části oblíbené u všech kupujících. Ve vybraných kategoriích už jsou však rozdíly znatelné,“ uvedl Jan Vetyška. Největší rozdíl v popularitě panuje u nákupu softwaru – počítačových programů a her. Objednávky totiž tvoří v 78 % muži, jen v 22 % ženy. Nejvíce „ženskou“ kategorií zboží na internetu je dětské oblečení a výrobky péče o děti. U této skupiny výrobků je poměr 69 % žen a 31 % mužů.

A jaké jsou další druhy typicky mužských či ženských kategorií? Muži dominují nákupům auto-moto doplňků (70 %), počítačů, notebooků a hardwaru (68 %) či fotoaparátům a videokamerám (65 %). Ženy výrazně častěji objednávají produkty pro zdraví a krásu (64 %), květiny a dárkové předměty (64 %) či chovatelské potřeby (61 %) stejně jako doplňky a šperky (61 %).

Náš výzkum zachycuje dostatečně reprezentativní vzorek. Můžeme tedy s jistotou říct, že nákupní zvyky jsou nejen podle pohlaví rozdílné. Svoji roli samozřejmě hraje také věk či vzdělání, případně místo, odkud zákazník nakupuje. Podnikatelé by měly tyto rozdíly jednoznačně vnímat a přizpůsobit jim jak svojí nabídku, tak i styl prezentace a komunikace,“ uzavřel Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

ShopRoku 2018: Bodovaly stálice i úplní nováčci. A jak si vedli zástupci IT?

15. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Už podesáté vyhlásil nákupní rádce Heureka.cz nejpopulárnější a nejkvalitnější e-shopy na českém trhu. Kromě již osvědčených e-shopů bodovalo o i několik nováčků, z nichž někteří vás možná překvapí. Čtěte více

Kamenné obchody ustály rozmach e-shopů

8. 2. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: DXC Technology)
Ani síla internetu není dost velká na to, aby srazila na kolena kamenné prodejny. Nejnovější průzkum společností IDC pro dodavatele IT služeb DXC Technology ukázal, že téměř tři čtvrtiny zákazníků i nadále raději nakupují spotřební zboží tam, kde si ho mohou vyzkoušet a poradit se s personálem. Čtěte více

Češi předhánějí zbytek Evropy v nákupech na zahraničních e-shopech

7. 2. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPDgroup)
Stále více Čechů si nechává dovážet zboží ze zahraničních e-shopů. Loni nakoupilo na zahraničních e-shopech 62 % Čechů, což je o 11 % více než v roce 2017. Evropský průměr je přitom 58 %. Čtěte více

Alza.cz v roce 2018 dosáhla obratu 25 miliard korun

31. 1. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Alza.cz)
Podle předběžných výsledků dosáhla společnost Alza.cz v roce 2018 obratu ve výši 25 miliard korun bez DPH (972 milionů eur). Meziroční nárůst činí zhruba 19,3 %. Rekordní rok přinesl 10,3 milionu objednávek (meziroční nárůst o 30 %), báze unikátních zákazníků vzrostla na 3,7 milionu. Čtěte více