Genderová vyváženost na e-shopech neplatí

4. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Česko je e-shopovou velmocí, na internetu nakoupí alespoň jednou ročně 90 % jeho uživatelů. Obrat prodejů za rok 2018 přesáhl 135 miliard korun a posunul tak opět rekordní hranici. Kdo ale zboží vybírá a objednává? Je rozdíl mezi muži a ženami? A existuje zboží, které se typicky objednává spíše on-line?

Téma rozdílů mezi muži a ženami je velmi ožehavé. Přesto je v podnikání si třeba uvědomit, že zatím stále platí odlišná pravidla a počty, co se týká jednotlivých kategorií zboží a jejich obliby u obou pohlaví. Zajímalo nás, které e-shopy by se měly při své prodejní strategii věnovat více ženskému faktoru a které mužskému,“ poznamenal výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Jak potvrdil výzkum mezi 1 500 respondenty připravený ve spolupráci s agenturou NielsenAdmosphere, Češi alespoň jednou za dvanáct měsíců nejčastěji objednají zboží z kategorie oblečení (57 %), produkty pro zdraví a krásu včetně parfémů (43 %) či sportovního oblečení a vybavení (37 %). Nejvyšší obraty pak vytváří prodej elektroniky a bílého zboží včetně mobilních telefonů či počítačů, notebooků a příslušenství.

Tyto nejpopulárnější druhy jsou z velké části oblíbené u všech kupujících. Ve vybraných kategoriích už jsou však rozdíly znatelné,“ uvedl Jan Vetyška. Největší rozdíl v popularitě panuje u nákupu softwaru – počítačových programů a her. Objednávky totiž tvoří v 78 % muži, jen v 22 % ženy. Nejvíce „ženskou“ kategorií zboží na internetu je dětské oblečení a výrobky péče o děti. U této skupiny výrobků je poměr 69 % žen a 31 % mužů.

A jaké jsou další druhy typicky mužských či ženských kategorií? Muži dominují nákupům auto-moto doplňků (70 %), počítačů, notebooků a hardwaru (68 %) či fotoaparátům a videokamerám (65 %). Ženy výrazně častěji objednávají produkty pro zdraví a krásu (64 %), květiny a dárkové předměty (64 %) či chovatelské potřeby (61 %) stejně jako doplňky a šperky (61 %).

Náš výzkum zachycuje dostatečně reprezentativní vzorek. Můžeme tedy s jistotou říct, že nákupní zvyky jsou nejen podle pohlaví rozdílné. Svoji roli samozřejmě hraje také věk či vzdělání, případně místo, odkud zákazník nakupuje. Podnikatelé by měly tyto rozdíly jednoznačně vnímat a přizpůsobit jim jak svojí nabídku, tak i styl prezentace a komunikace,“ uzavřel Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více