Evropská B2C e-komerce letos překročí 500 miliard eur

20. 6. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Za rok 2015 skončila evropská e-komerce s výsledkem 455,3 miliardy eur, což představuje nárůst o 13,3 %. Podle odhadů nadnárodní asociace Ecommerce Europe by letos měl online prodej dosáhnout magické hranice 500 miliard eur.
Foto: Freeimages.com

V roce 2015 utratilo přibližně 296 milionů e-zákazníků po celé Evropě v průměru 1 540 eur. Na tom se velkou měrou podílely tři největší on-line ekonomiky – Velké Británie, Francie a Německa. Velká Británie evropské e-komerci dlouhodobě kraluje – v uplynulém roce dosáhla na B2C obraty ve výši 157,1 miliardy eur při průměrné roční útratě 3 625 eur na e-zákazníka. Těch je ale paradoxně víc v Německu, kde on-line nakupování využívá 51,6 milionů oproti britským 43,4 milionům zákazníků. Ani jeden z evropských lídrů ale nepatří mezi ty státy, kde e-komerce dosáhla největšího růstu – těm kraluje Ukrajina, která dosáhla o 35 % vyšších e-obratů oproti roku 2014.

To ale neznamená, že by e-komerce dosáhla v Evropě svého maxima. I nadále má velký potenciál k růstu. „V současné době nakupuje pravidelně on-line pouze 43 % Evropanů a z nich pouze 16 % si objedná zboží ze zahraničí. Navíc pouze 16 % středních a malých podniků prodává po internetu, proto se domníváme, že potenciál evropské e-komerce nebyl ještě zdaleka naplněn,” řekla Marlene ten Ham z Ecommerce Europe.

A jak je na tom Česká republika? „V roce 2015 přesáhly obraty z prodeje zboží a služeb 117 miliard korun, o což se postaralo více než šest milionů nakupujících. Také v našich podmínkách vidíme další potenciál růstu – a to jak na domácím trhu, tak při prodeji do zahraničí,” uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Evropská B2C e-komerce úspěšně rostla již v uplynulých letech a i nadále lze očekávat, že tento trend bude pokračovat. Předpoklady, jakých obratů lze dostáhnout, jsou velké – pro rok 2016 se odhaduje 510 miliard eur, na rok 2017 již 598 miliard eur a pro rok 2018 dokonce 660 miliard eur. Je však třeba zdůraznit, že celkem 60 % těchto hodnot dosahují již zmíněné Velké Británie, Francie a Německo.

V porovnání s těmito velkými ekonomikami Česká republika dosahuje samozřejmě nižších hodnot. Na druhou stranu je třeba porovnávat srovnatelné – například v českém maloobchodu význam e-komerce v uplynulém roce opět vzrostl – podíl na celkových obratech se zvýšil o jeden procentní bod na celkově 8,1 %. Konstantně pak rostou obraty, jen v roce 2015 to bylo o více než 20 % a také rok 2016 zatím působí velmi slibně a očekáváme další vzestup o minimálně 15 %. Česká e-komerce je obecně na velmi dobré úrovni, a to nás opravdu těší,“ doplil Jan Vetyška.

A jaké bariéry nadále musí evropští internetoví prodejci překonávat? V první řadě to jsou rozdíly v platné legislativě v jednotlivých státech EU, dále odlišné sazby a obecně náročná administrativa související s DPH a samozřejmě také logistika. „Uvedené překážky brzdí především střední a malé podnikatele, pro které je přeshraniční prodej nadále náročný. Velcí hráči si s rozdíly v legislativě či při jednáních s dopravci vedou lépe. Přesto věřím, že právě v prodeji do zahraničí by mohly v budoucnu uspět další české e-shopy, které mají nepochybně celkově vysokou kvalitu,“ uzavřel Jan Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

E-shopy opět čekají o Vánocích rekordní tržby. Měly by přesáhnout 50 miliard korun

12. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoce se nezadržitelně blíží a s nimi i nejvýznamnější sezona pro provozovatele internetových obchodů. Češi nakupují v e-shopech pravidelně a již prakticky veškeré myslitelné zboží, nákupy dárků pod stromeček však stále tvoří nejvýznamnější část celoročních obratů. Letos by celkové předvánoční on-line prodeje dle očekávání Asociace pro elektronickou komerci (APEK) měly přesáhnout 50 miliard korun. Čtěte více

Češi na internetu pravidelně nakupují a roste jejich loajalita k oblíbeným e-shopům

30. 10. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEk)
Nakupování na internetu je již běžnou součástí každodenního života. Češi si v e-shopech pořizují zboží pravidelně a jejich zájem o pohodlný nákup neklesá. Jak ukázal aktuální výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), polovina uživatelů internetu starších patnácti let objedná zboží on-line alespoň desetkrát ročně. Stále častěji se pak při svých nákupech vrací do vyzkoušených obchodů. Čtěte více

Obliba nákupů přes internet nepřetržitě roste

10. 10. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSÚ)
Tržby internetových a zásilkových obchodů rostou od roku 2000 a neovlivnila je ani hospodářská krize. Tempo růstu internetového prodeje dle Českého statistického úřadu v posledních letech navíc zrychluje. Čtěte více

Jídlo na e-shopech nakupuje každý třetí Čech a doménou e-shopů je erotické zboží

18. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware )
Více než třetina Čechů nakupuje na internetu potraviny, z toho 16 % alespoň jednou měsíčně. Zájem o internetové nákupy však sílí bez ohledu na druh zboží – již 21 % Čechů přiznává, že nakupuje převážně v e-shopech. Nejvíce je lidé preferují u erotického zboží. Čtěte více