Evropská B2C e-komerce letos překročí 500 miliard eur

20. 6. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Za rok 2015 skončila evropská e-komerce s výsledkem 455,3 miliardy eur, což představuje nárůst o 13,3 %. Podle odhadů nadnárodní asociace Ecommerce Europe by letos měl online prodej dosáhnout magické hranice 500 miliard eur.
Foto: Freeimages.com

V roce 2015 utratilo přibližně 296 milionů e-zákazníků po celé Evropě v průměru 1 540 eur. Na tom se velkou měrou podílely tři největší on-line ekonomiky – Velké Británie, Francie a Německa. Velká Británie evropské e-komerci dlouhodobě kraluje – v uplynulém roce dosáhla na B2C obraty ve výši 157,1 miliardy eur při průměrné roční útratě 3 625 eur na e-zákazníka. Těch je ale paradoxně víc v Německu, kde on-line nakupování využívá 51,6 milionů oproti britským 43,4 milionům zákazníků. Ani jeden z evropských lídrů ale nepatří mezi ty státy, kde e-komerce dosáhla největšího růstu – těm kraluje Ukrajina, která dosáhla o 35 % vyšších e-obratů oproti roku 2014.

To ale neznamená, že by e-komerce dosáhla v Evropě svého maxima. I nadále má velký potenciál k růstu. „V současné době nakupuje pravidelně on-line pouze 43 % Evropanů a z nich pouze 16 % si objedná zboží ze zahraničí. Navíc pouze 16 % středních a malých podniků prodává po internetu, proto se domníváme, že potenciál evropské e-komerce nebyl ještě zdaleka naplněn,” řekla Marlene ten Ham z Ecommerce Europe.

A jak je na tom Česká republika? „V roce 2015 přesáhly obraty z prodeje zboží a služeb 117 miliard korun, o což se postaralo více než šest milionů nakupujících. Také v našich podmínkách vidíme další potenciál růstu – a to jak na domácím trhu, tak při prodeji do zahraničí,” uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Evropská B2C e-komerce úspěšně rostla již v uplynulých letech a i nadále lze očekávat, že tento trend bude pokračovat. Předpoklady, jakých obratů lze dostáhnout, jsou velké – pro rok 2016 se odhaduje 510 miliard eur, na rok 2017 již 598 miliard eur a pro rok 2018 dokonce 660 miliard eur. Je však třeba zdůraznit, že celkem 60 % těchto hodnot dosahují již zmíněné Velké Británie, Francie a Německo.

V porovnání s těmito velkými ekonomikami Česká republika dosahuje samozřejmě nižších hodnot. Na druhou stranu je třeba porovnávat srovnatelné – například v českém maloobchodu význam e-komerce v uplynulém roce opět vzrostl – podíl na celkových obratech se zvýšil o jeden procentní bod na celkově 8,1 %. Konstantně pak rostou obraty, jen v roce 2015 to bylo o více než 20 % a také rok 2016 zatím působí velmi slibně a očekáváme další vzestup o minimálně 15 %. Česká e-komerce je obecně na velmi dobré úrovni, a to nás opravdu těší,“ doplil Jan Vetyška.

A jaké bariéry nadále musí evropští internetoví prodejci překonávat? V první řadě to jsou rozdíly v platné legislativě v jednotlivých státech EU, dále odlišné sazby a obecně náročná administrativa související s DPH a samozřejmě také logistika. „Uvedené překážky brzdí především střední a malé podnikatele, pro které je přeshraniční prodej nadále náročný. Velcí hráči si s rozdíly v legislativě či při jednáních s dopravci vedou lépe. Přesto věřím, že právě v prodeji do zahraničí by mohly v budoucnu uspět další české e-shopy, které mají nepochybně celkově vysokou kvalitu,“ uzavřel Jan Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více