Evropská B2C e-komerce letos překročí 500 miliard eur

20. 6. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Za rok 2015 skončila evropská e-komerce s výsledkem 455,3 miliardy eur, což představuje nárůst o 13,3 %. Podle odhadů nadnárodní asociace Ecommerce Europe by letos měl online prodej dosáhnout magické hranice 500 miliard eur.
Foto: Freeimages.com

V roce 2015 utratilo přibližně 296 milionů e-zákazníků po celé Evropě v průměru 1 540 eur. Na tom se velkou měrou podílely tři největší on-line ekonomiky – Velké Británie, Francie a Německa. Velká Británie evropské e-komerci dlouhodobě kraluje – v uplynulém roce dosáhla na B2C obraty ve výši 157,1 miliardy eur při průměrné roční útratě 3 625 eur na e-zákazníka. Těch je ale paradoxně víc v Německu, kde on-line nakupování využívá 51,6 milionů oproti britským 43,4 milionům zákazníků. Ani jeden z evropských lídrů ale nepatří mezi ty státy, kde e-komerce dosáhla největšího růstu – těm kraluje Ukrajina, která dosáhla o 35 % vyšších e-obratů oproti roku 2014.

To ale neznamená, že by e-komerce dosáhla v Evropě svého maxima. I nadále má velký potenciál k růstu. „V současné době nakupuje pravidelně on-line pouze 43 % Evropanů a z nich pouze 16 % si objedná zboží ze zahraničí. Navíc pouze 16 % středních a malých podniků prodává po internetu, proto se domníváme, že potenciál evropské e-komerce nebyl ještě zdaleka naplněn,” řekla Marlene ten Ham z Ecommerce Europe.

A jak je na tom Česká republika? „V roce 2015 přesáhly obraty z prodeje zboží a služeb 117 miliard korun, o což se postaralo více než šest milionů nakupujících. Také v našich podmínkách vidíme další potenciál růstu – a to jak na domácím trhu, tak při prodeji do zahraničí,” uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Evropská B2C e-komerce úspěšně rostla již v uplynulých letech a i nadále lze očekávat, že tento trend bude pokračovat. Předpoklady, jakých obratů lze dostáhnout, jsou velké – pro rok 2016 se odhaduje 510 miliard eur, na rok 2017 již 598 miliard eur a pro rok 2018 dokonce 660 miliard eur. Je však třeba zdůraznit, že celkem 60 % těchto hodnot dosahují již zmíněné Velké Británie, Francie a Německo.

V porovnání s těmito velkými ekonomikami Česká republika dosahuje samozřejmě nižších hodnot. Na druhou stranu je třeba porovnávat srovnatelné – například v českém maloobchodu význam e-komerce v uplynulém roce opět vzrostl – podíl na celkových obratech se zvýšil o jeden procentní bod na celkově 8,1 %. Konstantně pak rostou obraty, jen v roce 2015 to bylo o více než 20 % a také rok 2016 zatím působí velmi slibně a očekáváme další vzestup o minimálně 15 %. Česká e-komerce je obecně na velmi dobré úrovni, a to nás opravdu těší,“ doplil Jan Vetyška.

A jaké bariéry nadále musí evropští internetoví prodejci překonávat? V první řadě to jsou rozdíly v platné legislativě v jednotlivých státech EU, dále odlišné sazby a obecně náročná administrativa související s DPH a samozřejmě také logistika. „Uvedené překážky brzdí především střední a malé podnikatele, pro které je přeshraniční prodej nadále náročný. Velcí hráči si s rozdíly v legislativě či při jednáních s dopravci vedou lépe. Přesto věřím, že právě v prodeji do zahraničí by mohly v budoucnu uspět další české e-shopy, které mají nepochybně celkově vysokou kvalitu,“ uzavřel Jan Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více