eCommerce Insider: Česká e-commerce loni vzrostla o pět procent. Co ji čeká letos?

13. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK a Heureka)
Česká e-commerce zakončila rok 2024 s celkovým obratem 194 miliard korun, což znamená nárůst o pět procent oproti předešlému roku. Celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál. Nejvýraznějšího růstu se vloni dočkaly kategorie spojené s udržitelností a volnočasovými aktivitami.

Rok 2024 byl charakterizován vyváženým růstem napříč všemi kvartály. Zatímco první a třetí čtvrtletí vykázala zajímavé růsty (v prvním kvartálu o čtyři procenta, ve třetím dokonce o pět procent), druhý kvartál znamenal udržení růstu na úrovni tří procent. Poslední čtvrtletí se šestiprocentním meziročním růstem potvrdilo, že tradičně bývá nejsilnější. Tato čísla ukazují, že i když zákazníci opět začínají nakupovat, jsou ve výdajích i nadále opatrní. Jen pro srovnání, v roce 2023 byl obrat české e-commerce šest procent pod předcházejícím rokem.

Průměrná hodnota objednávky se v posledním loňském kvartálu mírně snížila na 1 333 Kč, což naznačuje, že lidé na internetu nakupovali nejen dárky, ale i zboží denní potřeby za nižší ceny. Spokojenost s online shopy naopak vzrostla na 96,3 %.

„Rok 2024 byl pro české e-shopy obdobím pozvolného růstu. Z našich dat je jasně vidět, že česká ekonomika ožívá. Částečně se zmírnily obavy z inflace a z rostoucích cen energií, a Češi pokračovali v online nákupech, které dosud odkládali a nakupovali i zboží, které dříve nebylo online tolik dostupné,” uvedl David Chmelař, generální ředitel Heureka Group, a dodal: „Zajímavý je také pohled na nejsilnější měsíce. Oproti minulým letům vánočním online nákupů kraloval prosinec. Jindy dominantní říjen a listopad loni patřily ke slabším měsícům, kdy zákazníci, i vzhledem k počasí, nechali nákupy dárků z velké části až na prosinec. E-shopy se s tím ale dokázaly skvěle vypořádat, což ukazuje nárůst spokojenosti zákazníků.”

Mezi e-shopy pokračovala mírná konsolidace

Většina e-shopů zvládla náročným obdobím projít, přesto však pokračovala mírná konsolidace a počet internetových obchodů se mírně snížil. Loňský rok znovu ovlivnila vysoká inflace, která pro obchodníky znamenala rostoucí náklady, a to současně s menší ochotou spotřebitelů utrácet. I proto došlo k drobnému poklesu počtu e-shopů na českém trhu z 49 900 na 49 700. Na druhou stranu se opět potvrdila schopnost adaptace většiny českých internetových obchodů, které se dokázaly vyrovnat s náročnou situací a vstupem zahraničních marketplaců mimo EU. Do roku 2025 tak budou vstupovat s optimismem.

V podstatě od prvních měsíců jsme vloni sledovali, že se e-commerce po dvou letech turbulencí vrací k růstu. Ten přitom očekáváme také v roce 2025, a to na podobné úrovni,“ okomentoval situaci českých online obchodníků Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. „Při zpětném pohledu vidíme, že po extrémně úspěšných letech souvisejících s pandemií covidu došlo následně k jistému narovnání do normálu. Při běžném vývoji bychom velmi pravděpodobně byli na obdobných hodnotách obratů, jaké jsme nyní zaznamenali. Věřím, že česká e-commerce má před sebou nadále pozitivní budoucnost.

Vývoj jednotlivých kategorií

Během roku 2024 se na českém online trhu nejvýraznějšího růstu dočkaly kategorie spojené s udržitelností a volnočasovými aktivitami. Největšími „skokany“ roku se staly:

  • Solární příslušenství: S neuvěřitelným nárůstem o 835 % tato kategorie odráží rostoucí zájem o ekologická řešení a alternativní zdroje energie.
  • Cyklistické kraťasy: Zvýšení o 694 % ukazuje, že outdoorové aktivity a zdravý životní styl jsou nadále populární.
  • Solární sestavy: Nárůst o 604 % naznačuje trend výběru komplexních řešení pro solární energetiku.
  • Dětský zahradní nábytek: Zvýšení o 562 % potvrzuje, že rodiče investují do zábavy a pohodlí svých dětí na zahradě.
  • Kávoviny a náhražky kávy: Růst o 474 % reflektuje rostoucí zájem o alternativy k tradiční kávě.

Naopak propad zaznamenaly kategorie, které byly v minulých letech na vrcholu, jako například:

  • Příslušenství pro výrobníky sodovky: Pokles o 86 % ukazuje na nasycený trh a snižující se zájem o domácí přípravu perlivých nápojů.
  • Svatební šaty: Propad o 79 % naznačuje méně okázalé svatby nebo pokles online poptávky v této kategorii.
  • Dětské bundy: S poklesem o 75 % lze předpokládat menší sezónnost a konkurenci tradičního retailu.
  • Operační systémy: Pokles o 73 % ukazuje, že tato kategorie dosáhla nasycení a kupující často volí dlouhodobě využitelné licence.

Tyto poklesy naznačují nasycení trhu a změny v prioritách zákazníků, kteří se orientují na aktuální trendy a praktické výrobky.

Shrnutí a výhled

Český online trh nadále vykazuje vysokou dynamiku. Různorodost nabízených produktů a zlepšená zákaznická zkušenost ukazují, že e-shopy dokáží efektivně reagovat na měnící se potřeby spotřebitelů. Nadcházející rok 2025 bude pro obchodníky příležitostí k dalšímu posilování pozice na trhu.

„Věříme, že s nárůstem digitalizace, implementací umělé inteligence a příchodem dalších zahraničních hráčů se bude česká e-commerce nadále rozvíjet. Důležité bude zachovat vysoký standard služeb a zaměřit se na individuální potřeby zákazníků,“ shrnul David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

„Česká e-commerce má za sebou úspěšný rok. Naše e-shopy opět potvrdily, že se dokáží rychle adaptovat na nové trendy a požadavky zákazníků. V roce 2025 na ně čekají další výzvy a tvrdá konkurence. Jsem v každém případě přesvědčený, že se s nimi opět vyrovnají a česká e-commerce bude dále růst a rozvíjet se,“ uzavřel Jan Vetyška.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více