E-shopy se špatnou optimalizací vyhledávání připravují až o 40 % zisků

26. 11. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Luigi’s Box)
České internetové obchody se připravují na předvánoční nákupy. Vedle marketingových kampaní a plných skladových zásob však často zapomínají na optimalizaci vyhledávání zboží.

Podle Gejzy Nagye, CEO startupu Luigi’s Box, se tak připravují o 20 až 40 % potenciálních zisků. Zákazníci nakupující skrze vyhledávání totiž mají až pětkrát vyšší konverzi než ti, kteří produkt na e-shopu najdou jinými způsoby. Např. během černého pátku přitom lidé používající vyhledávání nakupují až o 14 % více než v jiné dny.

„Závěr roku představuje pro e-commerce významné období. A to zejména letos, kdy se kvůli protipandemickým opatřením přesouvají nákupy z kamenných prodejen na internet,“ uvedl Gejza Nagy, CEO slovenského startupu Luigi’s Box, který poskytuje e-shopům inteligentní vyhledávání a doporučení produktů. Jen v roce 2019 dosáhly podle Asociace pro elektronickou komunikaci (APEK) obraty českých internetových obchodů více než 155 miliard korun. Zhruba pětinu přitom tvořily nákupy v předvánočním období. Spadá sem i Black Friday, který letos připadá na 27. listopadu. E-shopy přitom často opomíjí jeden z hlavních zdrojů zisků, a totiž správně nastavené vyhledávání.

Funkce, která prodává pětkrát více

Návštěvníci e-shopů, kteří na Black Friday při nákupu použijí funkci vyhledávání, nakupují o 14 % více než v jiné dny. Současně nakoupí o 12 % častěji položky, které jsou umístěné výše v seznamech či výsledcích vyhledávání. Vyplývá to z dat startupu Luigi’s Box, která nasbíral od více než 500 e-shopů. V průměru v e-shopech využívá funkci vyhledávání 15 % zákazníků, což se může zdát málo. Podle statistik startupu však v mnoha případech právě těchto 15 % tvoří víc než polovinu obratu e-shopu. Na rozdíl od nakupujících, kteří se k produktu dostanou například přes menu, totiž nakoupí pětkrát častěji.

Vyhledávání produktů tak představuje pro e-shopy stěžejní součást nákupního procesu. Důležité je se přitom zaměřit na jeho optimalizaci, aby zákazníci vůbec hledaný produkt našli. „Zákazníci nakupující o černém pátku přesně vědí, co chtějí. Jejich cesta k produktu vede přirozeně přes vyhledávání. Pokud ale vyhledávání nefunguje správně, může se jednoduše stát, že nenakoupí u vás, ale u konkurence,“ upozorňuje Gejza Nagy. Při správném nastavení skončí pouhá dvě až pět procenta vyhledávání bez výsledků. Naopak u většiny webů, které optimalizaci neřeší, je to v průměru 20 až 40 %.

Jak se (ne)připravit o zisky

Příčin bránících zákazníkům v dokončení nákupu skrze vyhledávání je několik. V prvé řadě jde o nenalezení hledaného produktu například kvůli překlepu, použití cizojazyčného slova či zadání synonyma, které k němu e-shop nemá přiřazeno. Zákazníci totiž ne vždy hledají produkt přesně tak, jak ho má obchod uvedený na stránkách. Třeba místo slova „reproduktor“ zadají pojem „reprák“ nebo „bedna“, případně název produktu hledají v množném čísle. Databáze by proto měla počítat i s takovými alternativami.

Roli však hraje i rychlost vyhledávání či to, když se zboží nezobrazí hned na první stránce výsledků. Tři čtvrtiny zákazníků totiž obvykle stránku opouští, pokud produkt nenaleznou na první stránce výsledků hledání. E-shop by proto měl nejčastěji vyhledávané a nakupované produkty umisťovat na přední příčky vyhledávače. „Efektivní našeptávač by měl výsledky zobrazit do dvou vteřin, usnadnit hledání díky našeptávači a umět si poradit i s překlepy. Důležité je poučit se také z předchozího nákupního chování zákazníků a výsledky hledání neustále optimalizovat,“ vysvětlil CEO startupu Luigi’s Box. Jeho nástroje dokážou díky strojovému učení a umělé inteligenci tyto problémy vyřešit a jsou dostupné pro všechny e-shopy běžící na libovolné platformě. Např. pro platformu Shoptet dokonce na jediné kliknutí.

Podobné články

Digitalizace B2B je masový trend: 80 % firem inovuje e-shop a snaží se oslovit koncové zákazníky

27. 7. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: BOOTIQ )
Poptávka roste po konfigurátorech produktů, zjednodušení komunikace zákaznického centra i rozšíření možností marketingu. Změny se odehrávají rovněž mezi výrobci, dodavateli a obchodníky, kdy dochází k rozšiřování partnerských sítí a vzájemné integrace portálů a skladů. Ve výsledku to znamená zkrácení zákaznické cesty i rozšíření prodejních kanálů velkoobchodů. Čtěte více

COVID přinesl zvýšený zájem o dodání zboží domů a na výdejní místa

27. 7. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Pandemie COVID-19 zasáhla do řady odvětví a změnila zažité zvyky. Česká e-commerce patří mezi ty skupiny, které během loňského a letošního roku uspěly. Jedním z hlavních faktorů tohoto úspěchu byla schopnost pružně reagovat na možnosti, jak dodat zboží zákazníkům, kteří přirozeně měnili své preference v požadavcích na doručení balíků. Čtěte více

Množství vratek se vlivem pandemie a rekordního růstu české e-commerce zdvojnásobilo

12. 7. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Balikobot.cz)
Vloni dosáhly obraty českých e-shopů rekordních 196 miliard korun, což představovalo meziroční růst o 26 %. Když ovšem roste v e-commerce skokově objem zásilek, dá se očekávat i výrazný růst počtu vratek a k tomu také došlo. Ze standardních a konzistentních 7 % vratek před pandemií se jejich množství během pandemie zdvojnásobilo na 15 % všech zásilek. Čtěte více

Vylepšete svůj e-mailový marketing automatizovanými kampaněmi

9. 7. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Webkomplet)
Šetří čas, peníze i nervy. Řeč je o automatizacích, které dnes neodlučitelně patří k modernímu e-mailingu. Kromě tří již zmíněných faktorů jsou automatické kampaně oproti klasickým rozesílkám výhodnější i díky větší doručitelnosti či vyšší míře proklikovosti. Dokáží rovněž citlivěji reagovat na chování zákazníka. Čtěte více