E-shopy se špatnou optimalizací vyhledávání připravují až o 40 % zisků

26. 11. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Luigi’s Box)
České internetové obchody se připravují na předvánoční nákupy. Vedle marketingových kampaní a plných skladových zásob však často zapomínají na optimalizaci vyhledávání zboží.

Podle Gejzy Nagye, CEO startupu Luigi’s Box, se tak připravují o 20 až 40 % potenciálních zisků. Zákazníci nakupující skrze vyhledávání totiž mají až pětkrát vyšší konverzi než ti, kteří produkt na e-shopu najdou jinými způsoby. Např. během černého pátku přitom lidé používající vyhledávání nakupují až o 14 % více než v jiné dny.

„Závěr roku představuje pro e-commerce významné období. A to zejména letos, kdy se kvůli protipandemickým opatřením přesouvají nákupy z kamenných prodejen na internet,“ uvedl Gejza Nagy, CEO slovenského startupu Luigi’s Box, který poskytuje e-shopům inteligentní vyhledávání a doporučení produktů. Jen v roce 2019 dosáhly podle Asociace pro elektronickou komunikaci (APEK) obraty českých internetových obchodů více než 155 miliard korun. Zhruba pětinu přitom tvořily nákupy v předvánočním období. Spadá sem i Black Friday, který letos připadá na 27. listopadu. E-shopy přitom často opomíjí jeden z hlavních zdrojů zisků, a totiž správně nastavené vyhledávání.

Funkce, která prodává pětkrát více

Návštěvníci e-shopů, kteří na Black Friday při nákupu použijí funkci vyhledávání, nakupují o 14 % více než v jiné dny. Současně nakoupí o 12 % častěji položky, které jsou umístěné výše v seznamech či výsledcích vyhledávání. Vyplývá to z dat startupu Luigi’s Box, která nasbíral od více než 500 e-shopů. V průměru v e-shopech využívá funkci vyhledávání 15 % zákazníků, což se může zdát málo. Podle statistik startupu však v mnoha případech právě těchto 15 % tvoří víc než polovinu obratu e-shopu. Na rozdíl od nakupujících, kteří se k produktu dostanou například přes menu, totiž nakoupí pětkrát častěji.

Vyhledávání produktů tak představuje pro e-shopy stěžejní součást nákupního procesu. Důležité je se přitom zaměřit na jeho optimalizaci, aby zákazníci vůbec hledaný produkt našli. „Zákazníci nakupující o černém pátku přesně vědí, co chtějí. Jejich cesta k produktu vede přirozeně přes vyhledávání. Pokud ale vyhledávání nefunguje správně, může se jednoduše stát, že nenakoupí u vás, ale u konkurence,“ upozorňuje Gejza Nagy. Při správném nastavení skončí pouhá dvě až pět procenta vyhledávání bez výsledků. Naopak u většiny webů, které optimalizaci neřeší, je to v průměru 20 až 40 %.

Jak se (ne)připravit o zisky

Příčin bránících zákazníkům v dokončení nákupu skrze vyhledávání je několik. V prvé řadě jde o nenalezení hledaného produktu například kvůli překlepu, použití cizojazyčného slova či zadání synonyma, které k němu e-shop nemá přiřazeno. Zákazníci totiž ne vždy hledají produkt přesně tak, jak ho má obchod uvedený na stránkách. Třeba místo slova „reproduktor“ zadají pojem „reprák“ nebo „bedna“, případně název produktu hledají v množném čísle. Databáze by proto měla počítat i s takovými alternativami.

Roli však hraje i rychlost vyhledávání či to, když se zboží nezobrazí hned na první stránce výsledků. Tři čtvrtiny zákazníků totiž obvykle stránku opouští, pokud produkt nenaleznou na první stránce výsledků hledání. E-shop by proto měl nejčastěji vyhledávané a nakupované produkty umisťovat na přední příčky vyhledávače. „Efektivní našeptávač by měl výsledky zobrazit do dvou vteřin, usnadnit hledání díky našeptávači a umět si poradit i s překlepy. Důležité je poučit se také z předchozího nákupního chování zákazníků a výsledky hledání neustále optimalizovat,“ vysvětlil CEO startupu Luigi’s Box. Jeho nástroje dokážou díky strojovému učení a umělé inteligenci tyto problémy vyřešit a jsou dostupné pro všechny e-shopy běžící na libovolné platformě. Např. pro platformu Shoptet dokonce na jediné kliknutí.

Podobné články

Alza dosáhla za rok 2020 obratu 37 miliard korun

18. 2. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Alza.cz)
Díky 28% meziročnímu nárůstu tržeb Alza vloni zaznamenala nejrychlejší růst za posledních 10 let. Za rok 2020 e-shop zpracoval 15,8 milionů objednávek a počet unikátních zákazníků vzrostl na téměř pět milionů. Čtěte více

Zákazníci chyby neodpouštějí

12. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: SAS Institute)
Mezinárodní průzkum společnosti SAS na vzorku 10 tisíc zákazníků odhalil některé zajímavosti v chování při nákupu produktů a služeb během současné epidemie covid-19. Klíčová je při nárůstu digitálního nakupování zejména zákaznická zkušenost. Například třetina zákazníků (34 %) „skončí“ se svým obchodníkem hned po první negativní zkušenosti. Čtěte více

Vloni se v Česku na internetu prodalo zboží a služby za 196 miliard korun

8. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Internetové obchody zažily v roce 2020 podle očekávání rekordní rok. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly obraty e-shopů 196 miliard korun, což znamená meziroční růst 26 %. Podíl české e-commerce na maloobchodu v ČR přesáhl 16 %, což znamená skokový růst o přibližně tři procentní body. Čtěte více

Infografika: Koronavirus a nákupy on-line? 51 % Čechů nakoupilo zboží navíc

5. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Rok 2020 byl ve znamení on-line nákupů. Češi rekordně utráceli a e-commerce se na celém maloobchodě podílela z 16 %. Změny v běžném životě, které přinesl koronovirus a související omezení, ale znamenaly také potřebu pořídit si nové zboží, ať již šlo o více času stráveného doma, home office, distanční výuku či sportování. Čtěte více