E-shopy prožívají rekordní rok, výrazný růst očekávají i ve druhém pololetí

13. 8. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Rok 2020 je kvůli koronaviru ve všech směrech zcela jiný. To platí také pro internetové obchody, které v průběhu krize táhly český maloobchod a dosáhly razantního meziročního nárůstu prodejů. Rozdíl přesahoval výjimečných 40 % v dubnu a postupně se ustálil až na 25 % v červnu.

Boom e-commerce navíc bude podle odborníků pokračovat i ve druhém pololetí. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) bude celoroční růst dosahovat přibližně 25 %, což, vyjádřeno v obratech, znamená přibližně o 15 miliard korun víc, než se původně předpokládalo.

E-shopy a e-commerce jako celek zažily a zažívají velmi úspěšný rok, přestože v kontextu, který nikterak pozitivní není. Nejen české on-line obchody ale potvrdily svou kvalitu a flexibilitu a v uplynulých měsících zvládly bravurně zásobovat domácnosti i společnosti veškerým poptávaným zbožím. Češi si tak během nouzového stavu našli ještě pevnější vztah k nakupování přes internet,“ zhodnotil dosavadní průběh roku výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Jeho slova potvrzují statistická data, která ukazují na meziroční růst přesahující 25 %. A to je o více než deset procentních bodů více, než byly původní předpoklady.

Také ve druhé polovině roku lze totiž důvodně očekávat, že e-commerce dosáhne velmi dobrých výsledků. I když ekonomové předpovídají na podzim propad ekonomiky jako celku, Češi využívají on-line nákupů ještě víc než v minulosti a dávají jim přednost před návštěvou kamenných obchodů. „E-shopy nabízí rychlý, pohodlný a bezpečný přístup k veškerému zboží. Během nouzového stavu zjistili i ti, kteří se nákupů na internetu obávali, že se jedná o velmi spolehlivý způsob pořízení výrobků. A to včetně těch nejzákladnějších, jako jsou potraviny či drogistické zboží. Krize navíc popohnala i váhající obchodníky, kteří dosud upřednostňovali jen tradiční prodej v kamenných obchodech. Další velcí hráči tak využívají či brzy budou využívat internet jako jeden z kanálů prodeje,“ upřesnil Jan Vetyška.

Růst on-line prodeje zboží nezpomalí, meziročně bude atakovat až 25 %

V případě nových omezení v důsledku druhé vlny koronaviru může dojít i k další netradiční situaci. Obvykle nejvýraznější vánoční sezona by mohla být do jisté míry nahrazena či prodloužena do všech podzimních měsíců. V závislosti na dalším vývoji ekonomiky jako takové se tedy můžeme dočkat meziročního růstu okolo 25 % po celý zbytek roku 2020. „Extrémní výsledky, kterých e-commerce retail dosáhl především v dubnu, se zřejmě opakovat nebudou. Je ale zřejmé, že e-shopy prožívají a v příštích měsících budou prožívat další velký skok v dosažených obratech a počtu objednávek,“ doplnil Jan Vetyška.

Na druhou stranu ovšem toto neobvyklé období přináší velkou výzvu v oblasti plánování a přípravě zásob na následující měsíce. „Prodejci musí kalkulovat s rizikem, že ještě může opět dojít k narušení výroby či části dodavatelského řetězce. Proto se nyní musí velmi dobře připravit, aby dokázali nabídnout svým zákazníkům dostatek zboží a současně se vyvarovali dalších rizik. Jarní zkušenosti nicméně potvrdily, že právě flexibilita a efektivita české e-commerce je na vysoké úrovni. Právě díky tomu mohly internetové obchody dosáhnout takového růstu,“ uzavřel Jan Vetyška.

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více