E-shopy prožívají rekordní rok, výrazný růst očekávají i ve druhém pololetí

13. 8. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Rok 2020 je kvůli koronaviru ve všech směrech zcela jiný. To platí také pro internetové obchody, které v průběhu krize táhly český maloobchod a dosáhly razantního meziročního nárůstu prodejů. Rozdíl přesahoval výjimečných 40 % v dubnu a postupně se ustálil až na 25 % v červnu.

Boom e-commerce navíc bude podle odborníků pokračovat i ve druhém pololetí. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) bude celoroční růst dosahovat přibližně 25 %, což, vyjádřeno v obratech, znamená přibližně o 15 miliard korun víc, než se původně předpokládalo.

E-shopy a e-commerce jako celek zažily a zažívají velmi úspěšný rok, přestože v kontextu, který nikterak pozitivní není. Nejen české on-line obchody ale potvrdily svou kvalitu a flexibilitu a v uplynulých měsících zvládly bravurně zásobovat domácnosti i společnosti veškerým poptávaným zbožím. Češi si tak během nouzového stavu našli ještě pevnější vztah k nakupování přes internet,“ zhodnotil dosavadní průběh roku výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Jeho slova potvrzují statistická data, která ukazují na meziroční růst přesahující 25 %. A to je o více než deset procentních bodů více, než byly původní předpoklady.

Také ve druhé polovině roku lze totiž důvodně očekávat, že e-commerce dosáhne velmi dobrých výsledků. I když ekonomové předpovídají na podzim propad ekonomiky jako celku, Češi využívají on-line nákupů ještě víc než v minulosti a dávají jim přednost před návštěvou kamenných obchodů. „E-shopy nabízí rychlý, pohodlný a bezpečný přístup k veškerému zboží. Během nouzového stavu zjistili i ti, kteří se nákupů na internetu obávali, že se jedná o velmi spolehlivý způsob pořízení výrobků. A to včetně těch nejzákladnějších, jako jsou potraviny či drogistické zboží. Krize navíc popohnala i váhající obchodníky, kteří dosud upřednostňovali jen tradiční prodej v kamenných obchodech. Další velcí hráči tak využívají či brzy budou využívat internet jako jeden z kanálů prodeje,“ upřesnil Jan Vetyška.

Růst on-line prodeje zboží nezpomalí, meziročně bude atakovat až 25 %

V případě nových omezení v důsledku druhé vlny koronaviru může dojít i k další netradiční situaci. Obvykle nejvýraznější vánoční sezona by mohla být do jisté míry nahrazena či prodloužena do všech podzimních měsíců. V závislosti na dalším vývoji ekonomiky jako takové se tedy můžeme dočkat meziročního růstu okolo 25 % po celý zbytek roku 2020. „Extrémní výsledky, kterých e-commerce retail dosáhl především v dubnu, se zřejmě opakovat nebudou. Je ale zřejmé, že e-shopy prožívají a v příštích měsících budou prožívat další velký skok v dosažených obratech a počtu objednávek,“ doplnil Jan Vetyška.

Na druhou stranu ovšem toto neobvyklé období přináší velkou výzvu v oblasti plánování a přípravě zásob na následující měsíce. „Prodejci musí kalkulovat s rizikem, že ještě může opět dojít k narušení výroby či části dodavatelského řetězce. Proto se nyní musí velmi dobře připravit, aby dokázali nabídnout svým zákazníkům dostatek zboží a současně se vyvarovali dalších rizik. Jarní zkušenosti nicméně potvrdily, že právě flexibilita a efektivita české e-commerce je na vysoké úrovni. Právě díky tomu mohly internetové obchody dosáhnout takového růstu,“ uzavřel Jan Vetyška.

Podobné články

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více