E-shopy očekávají meziroční růst nejpozději ve druhém pololetí

16. 3. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Internetové obchody dokáží tradičně připravit svým zákazníkům nejvýhodnější nabídky. S ohledem na přetrvávající inflaci a drahé energie proto lze podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) očekávat, že nejpozději ve druhém pololetí roku 2023 se e-shopy vrátí k tradičnímu meziročnímu růstu obratů.

V loňském roce došlo k prvnímu útlumu on-line prodejů v historii. Důvodů pro to bylo několik. V první řadě šlo o předchozí covidová období, která podpořila raketový růst e-commerce v ČR i ve světě. Po návratu do normálu se tak srovnaly i objemy nákupů v e-shopech na míru, jakou jsme v APEK dlouhodobě předpovídali. A tak obraty odpovídaly průměrnému meziročnímu růstu okolo 8 % oproti roku 2019,“ popsal Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Z výzkumu, který APEK provedl vloni, vyplynulo, že alespoň jednou měsíčně nakupuje na internetu 55 % on-line uživatelů. To je v zásadě stejná hodnota, jako v roce 2019. Přitom v roce 2020 to bylo 57 % a v 2021 dokonce 59 %. „Naopak v roce 2017 takto pravidelně nakupovala přibližně polovina internetových spotřebitelů. Je tedy zjevné, že se nyní pohybujeme na hodnotách, které odpovídají přirozenému vývoji české e-commerce,“ dodal Vetyška.

I nadále platí, že nakupování po síti je pro uživatele internetu pohodlnější než návštěva tradičních kamenných obchodů. Jako dvě hlavní výhody objednání zboží z e-shopu vidí zákazníci v úspoře času i peněz. A právě to, že v on-line prostředí lze najít výrobky za lepší ceny, je příslibem pro e-commerce do budoucna. „20 % našich respondentů vnímá výhodnější ceny v internetových obchodech jako hlavní výhodu oproti kamenným obchodům. V současné době hrají cenovky díky inflaci opět velkou roli. Zboží na internetu je navíc v řadě případů, například v kategorii elektroniky, levnější nebo stejně drahé jako vloni. Jsem přesvědčen, že v kombinaci se špičkovými službami českých e-shopů nás čeká ve druhém pololetí meziroční růst obratů. I když je situace stále náročná, dovolím si být mírný optimista,“ uzavřel Vetyška.

Česká e-commerce dosáhla v roce 2022 celkových obratů ve výši 197 miliard korun (dle Heureka.cz a APEK).

Štítky: 

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více