E-shopy očekávají meziroční růst nejpozději ve druhém pololetí

16. 3. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Internetové obchody dokáží tradičně připravit svým zákazníkům nejvýhodnější nabídky. S ohledem na přetrvávající inflaci a drahé energie proto lze podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) očekávat, že nejpozději ve druhém pololetí roku 2023 se e-shopy vrátí k tradičnímu meziročnímu růstu obratů.

V loňském roce došlo k prvnímu útlumu on-line prodejů v historii. Důvodů pro to bylo několik. V první řadě šlo o předchozí covidová období, která podpořila raketový růst e-commerce v ČR i ve světě. Po návratu do normálu se tak srovnaly i objemy nákupů v e-shopech na míru, jakou jsme v APEK dlouhodobě předpovídali. A tak obraty odpovídaly průměrnému meziročnímu růstu okolo 8 % oproti roku 2019,“ popsal Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Z výzkumu, který APEK provedl vloni, vyplynulo, že alespoň jednou měsíčně nakupuje na internetu 55 % on-line uživatelů. To je v zásadě stejná hodnota, jako v roce 2019. Přitom v roce 2020 to bylo 57 % a v 2021 dokonce 59 %. „Naopak v roce 2017 takto pravidelně nakupovala přibližně polovina internetových spotřebitelů. Je tedy zjevné, že se nyní pohybujeme na hodnotách, které odpovídají přirozenému vývoji české e-commerce,“ dodal Vetyška.

I nadále platí, že nakupování po síti je pro uživatele internetu pohodlnější než návštěva tradičních kamenných obchodů. Jako dvě hlavní výhody objednání zboží z e-shopu vidí zákazníci v úspoře času i peněz. A právě to, že v on-line prostředí lze najít výrobky za lepší ceny, je příslibem pro e-commerce do budoucna. „20 % našich respondentů vnímá výhodnější ceny v internetových obchodech jako hlavní výhodu oproti kamenným obchodům. V současné době hrají cenovky díky inflaci opět velkou roli. Zboží na internetu je navíc v řadě případů, například v kategorii elektroniky, levnější nebo stejně drahé jako vloni. Jsem přesvědčen, že v kombinaci se špičkovými službami českých e-shopů nás čeká ve druhém pololetí meziroční růst obratů. I když je situace stále náročná, dovolím si být mírný optimista,“ uzavřel Vetyška.

Česká e-commerce dosáhla v roce 2022 celkových obratů ve výši 197 miliard korun (dle Heureka.cz a APEK).

Štítky: 

Podobné články

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více

Skip Pay zavádí možnost rozesplátkovat vyúčtování

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech od ČSOB, rozšiřuje možnosti svých odložených plateb. Přibyla nabídka rozložit si vyúčtování na splátky po dobu 4–⁠⁠⁠⁠⁠⁠37 měsíců. Je určena především pro nečekané výdaje, které nejdou jednoduše pokrýt z běžného rozpočtu – například stěhování nebo nákladné opravy. Na rozdíl od klasických splátkových produktů na e-shopech zákazník získává větší volnost. Čtěte více