E-commerce v roce 2020: Umělá inteligence, personalizace, mobilní platby i nové způsoby doručování

17. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Reshoper)
Česko je e-shopovou velmocí s nejvyšším podílem on-line obchodů na počet obyvatel v Evropě. Některé zdroje předpokládají, že do dvou let jich bude přes 50 000 a Česko se tak stane nejrychleji rostoucím trhem v celé Evropě. Signalizují tato data přibližující se nástup marketplace ekonomiky a konsolidace e-shopové scény?

Rok 2019 přinesl v oblasti e-commerce v České republice mnoho významných změn. „Kromě dalšího nárůstu objemů prodejů přes e-shopy byly loni velkým tématem majetkové změny velkých hráčů, vzkříšení Zootu i větší objem prodaného zboží on-line u oblastí, které byly donedávna téměř výhradním hájemstvím tradičních kamenných obchodů, například drogistického zboží či potravin a potřeb pro naše domácí mazlíčky,” prohlásila Eva Knirschová, CEO Reshoperu, a dodala: „Významným způsobem také zasáhl do stále oblíbenější prodejní akce Black Friday projekt Hlídač shopů, který kontroloval pravost slev u velkých e-shopů a nesmím ani zapomenout na letošní velmi dobré zvládnutí každoroční logistiky objednaného zboží z eshopů přepravními firmami, včetně České pošty ve zběsilé předvánoční době”.

Dalším rysem loňského roku byly expanze některých provozovatelů e-shopů do okolních států, změny informační systémů či konsolidace. Ledy se pohnuly také v oblasti přepravních služeb – začalo se využívat volných kapacit alternativních taxislužeb, doručovat do samoobslužných výdejních zařízení nebo přímo do kufru auta a spuštěna byla i platforma pro sdílení kapacit přepravců. Doručování zásilek prostřednictvím dronů už brání v podstatě jen legislativa.

Objemy prodejů rostou, počty e-shopů klesají

Růst objemu prodejů prostřednictvím e-shopů za celý loňský rok českým e-shopům rozhodně ostudu neudělal. Trh elektronického obchodování za tuto dobu podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) meziročně vyrostl o 14 %. Jen pro představu, v roce 2018 dělal obrat české e-commerce 135 miliard. Jako již tradičně se stala nejsilnějším obdobím letošního roku druhá polovina adventu, kdy lidé v českých e-shopech podle APEK nakoupili během jediného týdne zboží za 5,5 miliardy Kč. Na celém českém maloobchodu se tak e-commerce podílí již téměř 13 %. „Češi našim e-shopům důvěřují stále více. Souvisí to se stále se zlepšujícími službami, rozšiřováním sortimentu, možností větší personalizace zboží, ale také s větší dostupností zboží z kategorií, kterým ještě nedávno zcela dominovaly kamenné obchody, tedy potravin či drogerie,” uvedla Eva Knirschová. Pozorujeme také, že lidé se méně bojí platit online (10 % kartou a 34 % bankovním převodem dle portálu Česká e-commerce) a více volí doručování objednaného zboží až domů.

Budoucnost ve znamení konsolidace a nástupu marketplaces

Přestože také v roce 2020 očekává Asociace pro elektronickou komerci růst obratu z prodejů na internetu mezi 10 až 15 %, již v roce 2019 jsme začali pozorovat také negativní trendy s tím související. „Za rok 2019 zaniklo 4 300 českých e-shopů a pozorujeme tak první větší příklady konsolidace e-shopové scény v ČR,” řekla Eva Knirschová a dodala: „V našem projektu Reshoper Datablog jsme ve spolupráci s Marketing Minerem již před zhruba rokem a půl začali zkoumat 39 756 českých e-shopů (údaj z prosince 2018), přičemž v prosinci 2019 jich bylo aktivních již jen 35 440, tedy o 4 316 (11 %) obchodů méně.“

Mění se také nákupní chování zákazníků e-shopů. Českému on-line obchodu začínají dominovat velcí hráči, a je otázka, zda se časem přerodí v tzv. marketplaces, tedy portály sdružující více značek od určitého druhu na jednom místě, nebo se udrží jako standardní e-shopy, nebo na jiných marketplaces začnou prodávat. „Některé české e-shopy už na svých marketplaces pracují a jsem zvědavá, jak bude tato proměna výrazná v následujících dvou, třech letech. Trend je jasný – Amazon roste, ve střední Evropě se daří i Alibabě, kdy 68 % jejího obratu tvoří prodej reklamy a služeb. Významnou roli hrají také Allegro v Polsku či eMag v Rumunsku,” uvedla Knirschová. V zahraničí už jsou v tomto marketplaces mnohem dále, umožňují prodejcům pracovat s tzv. sponsored product ads – s reklamou, která produkty na webu prodejce zviditelní nebo posune na lepší místo ve vyhledávání. Z velkých eshopů se tak přeměnou na marketplace stávají platformy, které generují stále větší zisk právě z reklamy.

Kam kráčí e-commerce svět

Dramatický rozvoj on-line světa a e-commerce pozorujeme v celosvětovém měřítku již několik let. Jen pro roky 2020 a 2021 se dle německého portálu Statista očekává, že celosvětový objem prodejů přes e-commerce vzroste na 4,5 trilionu amerických dolarů (v roce 2014 to bylo 1,4 trilionu USD). Portál Oberlo na přelomu roku sestavil žebříček trendů, které budou e-commerce oblast ovlivňovat v následujících letech. Kromě předpokladu dalšího výrazného růstu objemu i hodnoty prodaného zboží prostřednictvím e-shopů začínají stále větší roli i v této oblasti hrát témata jako udržitelnost a ekologie a již nyní ovlivňují nákupní chování v on-line světě. Do konce roku 2021 bude podle odhadů 73 % všech e-commerce transakcí provedeno prostřednictvím mobilního telefonu a dramaticky naroste i počet nakupujících prostřednictvím sociálních sítí – tlačítek Buy na Facebooku nebo Checkout na Instagramu. Dramaticky již nyní rostou ve světě mobilní platby, i když v ČR stále raději platíme na dobírku. Prosazovat se také stále více budou moderní technologie – globální hráči masivně investují do umělé inteligence a očekává se, že do roku 2022 bude přes 120 000 online obchodů používat rozšířenou realitu na představení zboží pro zvýšení nákupního zážitku. Více než polovina nakupujících v průzkumech říká, že je pro ně personalizace v online nákupním procesu důležitá a 74 % marketérů proto věří, že má personalizace silný nebo extrémně silný dopad na zákaznické vztahy. V neposlední řadě tak stále více poroste podíl počtu nákupů uskutečněných až po registraci. Dle Oberlo se za posledních pět let tento počet zvýšil o více než 100 %.

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více