E-commerce v ČR pokulhává a její podíl na maloobchodu činí 17 %

11. 11. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys)
Poprvé v historii česká e-commerce klesá. Žně a rekordní tržby, které si e-shopy „užívaly“ v době koronaviru, skončily. Někteří internetoví prodejci procházejí nepříjemným vystřízlivěním. Elektronickým obchodům klesají prodeje meziročně již devět měsíců, což je pro některé z nich otázkou přežití. Za první tři kvartály 2022 e-commerce meziročně klesla o 12 % až 13 %.

E-commerce se v České republice vždy dobře dařilo, což umocnil příchod dva roky trvající pandemie covidu. V době pandemie C-19 existovaly prakticky ideální podmínky k tomu, aby trh s e-commerce raketově rostl. To se také dělo a mnoho elektronických obchodů dosahovalo rekordních růstů i zisků,“ uvedl Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys, a dodal: „S koncem pandemie a nástupem krize v důsledku války na Ukrajině letos v únoru ale e-commerce po dvaceti letech růstu začala upadat a nyní se víceméně nachází v krizi. Nicméně ale zřejmě jen dočasně.“ I tak ale podle služby Skip Pay téměř 3/4 e-shopů očekávají výrazně horší Vánoce než loni a přes 60 % prodejců se bojí o svou existenci.

V prvním čtvrtletí roku 2022 prodeje na internetu meziročně klesly o 25 %, ve druhém pak o 9 % a ve třetím o 5 %. Meziroční srovnání ovšem poněkud zkresluje fakt, že rok 2021 byl covidový, svou podstatou specifický. První polovina loňského roku byla ve znamení velmi silných meziročních růstů, druhá přinesla stagnaci a mírný pokles. Jak ukázala analýza společnosti Shopsys, první kvartál roku 2021 se na celoročních online tržbách velkých kamenných hráčů podílel z více než 35 %, před pandemií však první kvartál pro tyto e-shopy znamenal běžně pouze necelých 20 % celoročních tržeb. A naopak, poslední kvartál roku, který v roce 2019 i 2020 znamenal pro e-shopy zhruba třetinu ročního obratu, loni k celoročním tržbám přispěl pouze z 22 %.

Podle dat Českého statistického úřadu se tržby v maloobchodě v srpnu meziročně snížily reálně o 8,8 %, v tom za nepotravinářské zboží klesly o 10,3 %, za pohonné hmoty o 9,2 % a za potraviny o 6,6 %. Hlavní příčiny jsou zjevné. Válka na Ukrajině a další prvky nastupující recese zvýšily nejistotu mezi spotřebiteli, kteří začali nakupovat méně zboží. Inflace a související energetická krize pak lidi nutí více utrácet za nezbytné zboží jako potraviny.

A jaký vývoj bude mít trh v následujících letech?

Dnešní podíl e-commerce na maloobchodu je podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) 17 %. To může budit dojem, že maximum činí 100 % a že maloobchod má ještě hodně kam růst. Pokud si ale rozdělíme celkové retailové tržby, zjistíme, že 40 % z toho jsou potraviny, 10 % benzín atd.„Pokud se podíváme na jednotlivé prodejní kategorie a to, jaký je očekávaný maximální podíl e-commerce v každé z nich, lze přibližně predikovat, kam až e-commerce může vyrůst. Jestliže nenastane nestandardní situace či transformační změna, ve výhledu deseti a více let bude maximum tržeb e-commerce v podílu z celkového maloobchodu činit 34-38 %,” okomentoval Kapošváry výsledky analýzy společnosti Shopsys, založené i na expertních odhadech Alzy a APEKu.

To znamená, že aktuální podíl e-commerce na maloobchodu v podobě 17 % je vlastně v polovině maxima. V příštích letech bude e-commerce dál růst. Prostředí bude ovšem více konkurenční a bude náročnější se prosadit. Růst už nebude automatický.

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více