COVID přinesl zvýšený zájem o dodání zboží domů a na výdejní místa

27. 7. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Pandemie COVID-19 zasáhla do řady odvětví a změnila zažité zvyky. Česká e-commerce patří mezi ty skupiny, které během loňského a letošního roku uspěly. Jedním z hlavních faktorů tohoto úspěchu byla schopnost pružně reagovat na možnosti, jak dodat zboží zákazníkům, kteří přirozeně měnili své preference v požadavcích na doručení balíků.

Výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli ukázal, že nejoblíbenější místem dodání zůstává nadále domov. V součtu ale Češi nejraději zboží vyzvedávají na některém z různých typů výdejních míst.

Náš výzkum jsme zaměřili v oblasti doručení zboží na dva body. Tím prvním je, kam si spotřebitelé nechávají zaslat zboží z e-shopů nejčastěji. Druhým, zda svůj přístup během pandemie změnili,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Panelového výzkumu, který APEK připravil ve spolupráci s agenturou Nielsen Admosphere, se zúčastnilo přes 1 000 respondentů. „Porovnáme-li letošní výsledky s rokem 2018, vidíme, že se chování nakupujících výrazně změnilo. Zatímco před třemi lety si nejčastěji nechalo zaslat balíčky domů 66 % zákazníků, letos už je to jen 45 %,“ doplnil Vetyška.

Velký růst naopak zaznamenalo dodání do některého z výdejních míst. Externí výdejny (jako například pobočka České pošty či výdejní místo Zásilkovny) využívá nyní nejčastěji 27 % on-line nakupujících oproti 19 % v roce 2018. Prodejnu samotného e-shopu označilo jako nejoblíbenější 15 % respondentů (2018 4 %), výdejní boxy se v popularitě posunuly z nuly na 6 %. „Celkem tedy upřednostňuje některou z variant osobního odběru 48 % zákazníků. Před třemi lety to přitom bylo jen 23 %. Rychle pak roste zájem o výdejní boxy, které poskytují nakupujícím velkou časovou flexibilitu. Očekáváme, že tento trend bude pokračovat i nadále,“ dodal Jan Vetyška.

Další otázka, na kterou se výzkum APEK zaměřil, se věnovala změně výběru způsobu dodání zboží během pandemie a po ní. 22 % respondentů uvedlo, že využívá více než před krizí dodání balíků domů. „To je samozřejmě logické, zákazníci trávili více času doma a mohli zásilky v klidu přebírat,“ poznamenal Jan Vetyška. 14 % nakupujících zvýšilo svůj zájem o externí výdejní místa, 11 % o vlastní prodejny e-shopů a 10 % o výdejní boxy. „Naopak jedenáct procent respondentů uvedlo, že využívá méně vlastních výdejen e-shopů. 61 % dále zmínilo, že si nikdy nenechávají doručit zboží do zaměstnání,“ uzavřel Vetyška.

Změny v logistice doručování zboží a očekávání zákazníků se rychle vyvíjí. V ČR funguje špičkový systém dodání objednaných balíků včetně vysoké rychlosti. Z výsledků výzkumu je v každém případě zjevné, že popularita osobních odběrů v Česku nadále roste.

Podobné články

APEK vyzývá k jednání – nekalá konkurence v e-commerce sílí

12. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prodejci z třetích zemí, především z Číny, představují významný problém pro český e-commerce trh. Nekontrolovaný příliv zboží roste tempem přesahujícím sto procent ročně a čínští prodejci, kteří zasílají své zboží přes platformy jako Temu nebo Aliexpress, už podle APEK vloni tvořili přes desetinu českého trhu. Čtěte více

eCommerce Insider: Česká e-commerce loni vzrostla o pět procent. Co ji čeká letos?

13. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK a Heureka)
Česká e-commerce zakončila rok 2024 s celkovým obratem 194 miliard korun, což znamená nárůst o pět procent oproti předešlému roku. Celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál. Nejvýraznějšího růstu se vloni dočkaly kategorie spojené s udržitelností a volnočasovými aktivitami. Čtěte více

Češi utráceli. Tuzemská e-commerce v roce 2024 opět rostla

10. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Česká e-commerce má za sebou úspěšný rok 2024. V porovnání s tím předchozím vyrostly obraty o pět procent a e-shopy tak mohou být spokojené. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) lze očekávat obdobný pozitivní vývoj také letos. Čtěte více

E-shopy jedou naplno, vánoční prodeje potvrzují meziroční růst české e-commerce

18. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoční sezona má pro e-shopy dva vrcholy – Black Friday a období po 10. prosinci. A obě tato období potvrzují, že česká e-commerce letos zaznamená meziroční růst prodejů. Ten by měl podle dosavadních výsledků být vyšší než pět. Celkem se vánoční obraty můžou podle Asociace pro elektronickou komerci blížit až k 70 miliardám korun. Čtěte více