Česká e-komerce rekordně rostla, 100 miliard zatím nepřekonala

5. 1. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loňská bilance české e-commerce sféry bude nejspíš ještě lepší, než se očekávalo. Celkový obrat nakonec přesáhl 98 miliard korun, a to i díky velmi úspěšnému předvánočnímu období. Meziroční růst tedy činil 21 %. Podíl e-komerce na maloobchodu v ČR pak vystoupal již na 9,5 %. Co dalšího přinesl loňský rok a co můžeme očekávat letos?
Foto: Freeimages.com

Legislativa přinesla mimosoudní řešení spotřebitelských sporů i EET
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů (ADR a ODR) v únoru a diskuze okolo EET v listopadu a prosinci orámovaly uplynulý rok v oblasti zákonných novinek. Zatímco s ADR a ODR se internetové obchody vypořádaly bez problémů, téma EET a on-line plateb zůstává nadále ožehavé. Největší část internetových prodejců bude patřit do druhé fáze spuštění EET, která odstartuje 1. března 2017. V průběhu uplynulého podzimu se sešel výkonný ředitel APEK Jan Vetyška s ministrem financí Andrejem Babišem, aby spolu prodiskutovali možnost vyjmutí on-line plateb z evidence tržeb. „Hlasování o úpravě příslušného zákona proběhne v polovině ledna. Pan ministr naše argumenty přijal za své, nicméně z tématu vyjmutí on-line plateb se stal bohužel nástroj politického boje. Stále věříme, že zákonodárci bez ohledu na stranickou příslušnost a emoce pochopí, jak je zařazení internetových plateb do EET zbytečné a současně složité, v některých případech prakticky nemožné. Především u menších obchodníků hrozí, že pokud nedojde k úpravě zákona, budou nuceni zrušit nabídku on-line plateb. V takovém případě by byli poškozeni nejen obchodníci, ale především zákazníci, kteří si v souladu s celosvětovými trendy zvykli na pohodlný nákup pomocí elektronických plateb. Situaci budeme nadále pozorně sledovat a provozovatele e-shopů co nejdříve informovat,“ okomentoval Jan Vetyška.

V roce 2016 také pokračovaly přípravy legislativních řešení pro nastolení jednotného digitálního trhu v EU. Naposledy šlo o úpravy v oblastech přeshraničního doručování zboží a geo-blockingu. „O jednotlivých návrzích komunikujeme s reprezentanty české státní správy. Jestliže se podaří zohlednit připomínky obchodníků, může být jednotný digitální trh další příležitostí pro naše střední a malé e-shopy,“ řekl Jan Vetyška.

Prodeje rostly nad očekávání
Realita uplynulého roku v on-line prodeji předčila veškerá očekávání. Podle dosavadních výsledků dosáhly obraty až na 98 miliard korun v oblasti prodeje zboží, což znamená meziroční růst 21 %. V roce 2017 se tak dá očekávat prolomení magické hranice 100 miliard. Velmi povedené bylo především předvánoční období, které mělo překvapivě dva vrcholy. „Opravdu hodně úspěšný byl letos týden slev v období Black Friday. Během něj dosáhly celkové obraty téměř hodnot nejexponovanějšího předvánočního týdne. V oblasti prodeje elektroniky bylo období Black Friday vůbec nejúspěšnějším v celém roce 2016.

A jaké zboží bylo letos mezi nakupujícími nejoblíbenější? „O Vánocích se dařilo prodejům hraček, sportovního vybavení či oblečení. Dále můžeme zmínit elektroniku, hobby zboží, knihy, kosmetiku a produkty pro zdraví a krásu obecně. Celoročně nejvíce rostly on-line prodeje potravin,“ doplnil Jan Vetyška a řekl: „Na internetu už jde koupit opravdu prakticky cokoli. Českým e-shopům se daří, potvrzují dlouhodobě vysoký standard služeb. Proto předpokládáme, že výrazný růst bude pokračovat také v roce 2017.

Trendem jsou kamenné pobočky a osobní odběr, dopravci musí zabrat
Trend prolínání internetového a kamenného prodeje pokračoval také v roce 2016 a dá se očekávat, že na něj naváže další rozvoj i letos. E-shopy otevírají další výdejny či prodejny a současně s tím zákazníci osobní odběr zboží stále častěji vyžadují. „Osobní odběr je z pohledu zákazníka levnější a často také rychlejší a pohodlnější než napjaté čekání na dodání zboží dopravcem. E-shopům se nadále daří vylepšovat interní logistiku a požadavkům nakupujících tak vycházet vstříc,“ poznamenal Jan Vetyška.

Zatímco internetové obchody průběžně navyšují skladové kapacity a vylepšují své technické zázemí, s růstem e-komerce se hůře vyrovnávají dopravci. Těm se v období Vánoc často nedařilo plnit avizované termíny, prakticky od období Black Friday se dostávali někteří z nich do prodlení. „Společnosti doručující balíky narazily na nedostatek řidičů a musely řešit velké problémy při dodání objednaného zboží. Věříme, že je to pro ně výzva pro rok 2017 a že letošní Vánoce dopadnou o dost lépe. Během Vánoc 2016, bohužel, panovala se službami některých dopravců nespokojenost jak mezi obchodníky, tak i zákazníky,“ hodnotí Vetyška.

České e-shopy mohou být s rokem 2016 spokojené. Daří se jim stále více přiblížit svým zákazníkům, zrychluje a vylepšuje se logistika. Díky řadě kamenných poboček mají navíc nakupující možnost přímého kontaktu s obchodníky. Češi už nakupují on-line prakticky veškeré druhy zboží. Myslím, že důvěra v prodej po internetu opět stoupla a čeká nás další úspěšný rok,“ uzavřel výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více