Česká e-commerce v roce 2021 vzrostla o 14 %

5. 1. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Jízda na horské dráze, příměr, který perfektně vystihuje meziroční vývoj české e-commerce za uplynulý rok. Období až dvojnásobných meziročních tržeb vystřídalo na konci roku vystřízlivění v podobě mírného meziročního poklesu. I přesto se nakonec vyšplhal meziroční obrat e-shopů ve srovnání s rokem 2020 o 14 % na 223 miliard korun.

Na internetu prorazily kategorie, které dříve patřily téměř výhradně do kamenných obchodů. O 75 % vyrostly zahradní skleníky, dokonce o 90 % rostly kotle. Meziročně naopak mírně klesl segment bílé elektroniky.

Jednotlivé kvartály roku 2021 jsou při porovnávání s předchozím rokem diametrálně odlišné, významně ovlivněné covidovou situací, a tak by lakonické shrnutí letošního roku pouze do jednoho meziročního čísla mohlo být trochu zavádějící. „Meziročně nejsilnější byl první kvartál roku 2021, protože srovnáváme letošní ‘zavřené’ a ještě otevřené Česko před první vlnou. Většina e-shopů rostla v 1. kvartálu v desítkách procent, výjimkou nebyly ani růsty nad hranicí 100 %. Šlo především o prodejce elektra, knihkupectví nebo hobby markety, tedy prodejce, kteří se před covidem z větší části zaměřovaly na prodeje v kamenných prodejnách,“ vysvětlil Tomáš Braverman, CEO Heureka Group. Na druhou stranu, ve třetím kvartále už mluvíme o růstu jen několik jednotek procent, a konec roku znamenal dokonce meziroční pokles. „Protože v předvánoční sezóně předchozího roku (2020) došlo k uzavření obchodů mezi koncem října a začátkem prosince, tak se drtivá většina vánočních nákupů roku 2020 odehrála na internetu. Oproti tomu tato vánoční sezóna byla jiná, po celou dobu byly otevřené kamenné prodejny, řada hitů Vánoc nebyla dostupná skladem (namátkou třeba PS5, iPhone 13 mini, atd.), rostla inflace a lidé očekávali zdražení energií. To hrálo v útratách lidí v onlinu významnou roli a ovlivnilo to i celkový meziroční vývoj e-commerce.

Obrat české e-commerce v roce 2021 (v miliardách korun)
Rok2018201920202021
Obrat135155195223
Meziroční změna17 %15 %26 %14 %

Uplynulý rok zhodnotil také výkonný ředitel APEK Jan Vetyška: „Rok 2021 byl z pohledu meziročních srovnání naprosto výjimečný. Do prodejů opět významně vstupovala covidová situace a související opatření. Ta z pohledu on-line prodejů ovlivnila pozitivně především úvodní část roku. Průběžně jsme porovnávali předpandemické období s obdobím lockdownu a naopak. To hrálo samozřejmě důležitou roli a dopady protipandemických opatření z obou let 2020 i 2021 se na vyhodnocování projevovaly celoročně. Po předloňském skokovém růstu považujeme v každém případě dosažené výsledky české e-commerce za další velký úspěch. Poprvé se podařilo prolomit magickou hranici dvou set miliard korun obratů za prodané zboží a s meziročním růstem o 14 % můžeme být spokojeni.“

Bílá elektronika meziročně mírně poklesla, vysoko zůstal segment dům a zahrada, nebo nábytek

Pandemie významně změnila chování lidí, a to i během nakupování na internetu. „V roce 2021 se sortiment, který lidé kupovali online, proměnil. Mírný (3%) pokles zaznamenala kategorie bílé elektroniky, protože tu měla spoustu zákazníků zakoupenou už během první vlny v roce 2020. Tradičním tahounem onlinu bylo samozřejmě jídlo, meziročně rostl také silný segment dům a zahrada (20 %) nebo nábytek (17 %),” řekl Tomáš Braverman.

Meziroční růst kategorií na internetu v roce 2021 
Erotické zboží30 %
Jídlo a nápoje28 %
Stavebnictví22 %
Móda a oblečení22 %
Dům a zahrada20 %
Auto moto17 %
Nábytek17 %
Hobby16 %
Filmy, knihy, hry12 %
Dětské zboží11 %
Sport11 %
Elektronika4 %
Bílé zboží-3 %

Vlivem covidu došlo k zajímavým změnám i v některých konkrétních kategoriích. Extrémně například rostly zahradní skleníky, téměř o 75 %, oproti předchozím letům se ale vrchol jejich prodejů posunul z tradičního dubna na březen. Významný růst je patrný také u kotlů, dříve téměř výhradně offline kategorie rostla tento rok rovnoměrně, o 90 % oproti předchozímu roku. A za zmínku rozhodně stojí vybavení na sport. „Boby a sáňky, běžky, skialpy, to vše je sortiment, který vyskočil o stovky procent. Lidé už vloni na internetu pořizovali veškeré vybavení na venkovní aktivity. E-shopy se tomuto trendu přizpůsobili, lidé i letos už automaticky zamířili na internetu,“ přiblížil Braverman a doplnil: „A neplatí to jen pro zimní sporty, enormní zájem byl také o kola a elektrokola.“Zajímavým skokanem onlinu je také investiční zlato.

E-shopy si drží špičkovou kvalitu, spokojenost zákazníků s nákupem se drží na 96 %

Zákazníci vloni udělili jen ve službě Ověřeno zákazníky přes 6,5 miliónu recenzí a hodnocení, zhruba o desetinu více než v předchozím roce. „Celková spokojenost zákazníků s nákupem v e-shopu se nijak významně nezměnila, dlouhodobě se drží mezi 95 a 96 %,“ řekl Tomáš Braverman. Nejméně spokojení byli uživatelé s nákupy v e-shopech v březnu 2021, kdy jejich spokojenost klesla na 94,6 % a naopak nejsilnější byla v srpnu 2021, kdy dosáhla 96,3 %.

Počet e-shopů během druhého „pandemického“ roku vzrostl o tři procenta, celkem jich na českém trhu bylo 50 985. „Vedle nových e-shopů jich v roce 2021 mnoho také zaniklo. Šlo především o ty, které se chtěly svézt na vlně covidu a využít toho, že se do online prostoru přesunuli i méně zkušení zákazníci,“uvedl Tomáš Braverman a dodal: „V první vlně (2020) jsme na Heurece zablokovali až stovky neprověřených e-shopů, v průběhu roku 2021 šlo maximálně o desítky.

Ustálila se platba kartou i dobírka

Významné změny nenastaly ani na poli nejvyužívanějších platebních metod. „Předminulý rok se vlivem krátkodobých opatření museli lidé naučit důvěřovat platbám kartou. U některých zákazníků nedůvěra ale přetrvala, a tak se podíl platebních metod vrátil na podobná čísla jako před pandemií. Dobírku tak, stejně jako platbu na výdejních místech, využívá necelá třetina zákazníků, hned vzápětí na třetím místě je to platba kartou s 27 %,“ vysvětlil Tomáš Braverman.

Podíl platebních metod na českých e-shopech v roce 2021
Dobírka29 %
Platba kartou online27 %
Platba bankovním převodem8 %
Platební tlačítko3 %
Paypal, splátky a jiné4 %
Platba při převzetí29 %

Rok 2022: Krize v dodavatelsko-odběratelských řetězcích i posilování marketplacu

Jednou z možných překážek letošního roku bude podle šéfa Heureka Group nastávající krize v dodavatelsko-odběratelském řetězci. Část e-shopů bude vlivem růstu výdajů v online prostoru bojovat o přežití. „Na druhou stranu, e-shopy s unikátním sortimentem a ty, které krize dodavatelů nezasáhne, se budou naopak porozhlížet po tom, jak vyrazit do zahraničí. Po Slovensku a Maďarsku to budou další země střední a východní Evropy jako Rumunsko nebo Slovinsko,“ uzavřel Braverman. Nezastavitelným trendem je také rostoucí popularita marketplaců, která podle Bravermana významně vzroste, a to ze strany zákazníků i prodejců.

Podobné články

Nová podoba odložených plateb: Skip Pay zavádí balíčky služeb, zvyšuje limity i úroveň zabezpečení

26. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nízká loajalita zákazníků, aktuální odliv zhruba šesti procent obratů od českých zákazníků do zahraničí, ale také rostoucí tlak na bezpečnost a nechuť platit předem za zboží v zabalené krabici. Česká e-commerce se probírá do „nové reality“, v níž by mohla výrazně větší roli hrát i tzv. odložená platba. Čtěte více

Allegro přichází na Slovensko

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Po úspěšném spuštění tržiště allegro.cz přichází největší nákupní platforma evropského původu také na Slovensko. Nabízí přitom i zboží od tisíců českých obchodníků, kteří tak získávají přístup na nový trh s dosahem na téměř 5,5 milionu potenciálních zákazníků. Čtěte více

Češi v únoru nakupovali v e-shopech obdobně jako v lednu, šetřili ale na on-line službách

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
V únoru nakoupilo na internetu zboží více než 80 % on-line spotřebitelů, průměrná objednávka činila necelé čtyři tisíce korun. Češi tak nakupovali v e-shopech obdobně jako v předchozím měsíci. Na on-line službách naopak více šetřili, průměrná útrata poklesla z necelých sedmi tisíc na čtyři tisíce korun. Čtěte více

Na internetu nakupuje 69 % Čechů, pravidelně nakupující objedná online více než čtyři balíky měsíčně

13. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD zveřejnila nejnovější e-commerce průzkum E-shopper barometer, který každoročně analyzuje nákupní chování zákazníků napříč Evropou. Průzkum ukázal, že lidé, kteří nakupují na e-shopech pravidelně, jsou zodpovědní za 88 % všech nákupů. Na jednoho nakupujícího pak připadá 4,1 balíku za měsíc. Čtěte více