Analýzy

Prodej tabletů ve 3. čtvrtletí 2025 vzrostl o pět procent

Podle nového průzkumu společnosti Omdia si celosvětový trh s tablety ve třetím čtvrtletí roku 2025 udržel vzestupnou dynamiku a prodloužil dvouletou sérii růstu. Celosvětově se prodalo 40 milionů kusů, což představuje meziroční nárůst o pět procent a sedmé čtvrtletí růstu v řadě.

Prodej tabletů ve 3. čtvrtletí 2025 vzrostl o pět procent

Růst trhu byl poháněn silnou poptávkou na Blízkém východě a ve střední Evropě, spolu s pokračující silnou spotřebitelskou poptávkou v Číně. Trh také těžil z nárůstu dodávek zařízení se sytémem ChromeOS v Japonsku, který byl způsoben vládní iniciativou GIGA 2.0 v oblasti vzdělávání. Chromebooky i díky tomu a dalším vzdělávacím aktivitám ve zbytku světa dosáhly 4,2 milionů prodaných kusů, což představuje meziroční nárůst o tři procenta.

Himani Mukka, manažerka výzkumu ve společnosti Omdia, uvedla: „Trh s tablety, který je i nadále z velké části tažen spotřebiteli, prokázal v roce 2025 odolnost navzdory přetrvávajícím makroekonomickým překážkám. Dodávky překonávaly očekávání a v posledních dvou letech zaznamenaly nepřetržitý růst. Spotřebitelskou poptávku poháněly faktory jako časté uvádění nových produktů na trh, vládní dotace, zvýšený zájem o tablety pro děti a herní tablety, konkurenceschopné ceny, propagační kampaně a sezónní nákupy před začátkem školního roku“.

 „Očekává se, že ve čtvrtém čtvrtletí zůstane prodej utlumený a převážně stabilní, přičemž podobný výhled se bude prodlužovat i do roku 2026, kdy se předpokládá oslabení poptávky po tabletech,“ dodala Himani Mukka.

Globální trh s tablety vzrostl ve třetím čtvrtletí roku 2025 meziročně o 5,1 %, a to především díky silné poptávce v Číně a expanzi čínských producentů tabletů do regionů Středního východu a Asie a Tichomoří. Společnost Apple zaznamenala stagnující růst a navázala na své silné výsledky ze třetího čtvrtletí roku 2024 se 14,3 miliony prodaných kusů. Společnost Samsung také zaznamenala stagnaci (a prodala 6,9 milionu tabletů). Lenovo vykázalo mezi hlavními výrobci největší růst (prodalo 3,7 milionu kusů, což představuje meziroční nárůst o 23 %). Společnosti se dařilo zejména v komerční sféře regionu EMEA. Huawei následoval na čtvrtém místě se 3,2 miliony kusů a 11,5% růstem. Pětici největších výrobců uzavřelo Xiaomi, které prodalo 2,6 milionu tabletů a vykázalo meziročním nárůst o 2,3 %.

Prodej chromebooků

„Kromě japonského projektu GIGA 2.0 se Chromebooky ve vzdělávání rozšiřovaly i na dalších trzích, zejména ve střední a východní Evropě a v Severní Americe,“ uvedl Kieren Jessop, výzkumný manažer společnosti Omdia. „V Severní Americe je situace v oblasti zařízení pro základní a střední školy roztříštěná, přičemž významný podíl tvoří chromebooky, ale velká skupina organizací nadále spoléhá na iPady. Do budoucna očekáváme, že financování vzdělávání v USA bude stále více pocházet ze státních nebo místních zdrojů spíše než z federálních, což by mohlo přinést stabilní nárůst dodávek chromebooků v této oblasti. Významným příkladem je partnerství města New York s firmami Dell a T-Mobile, na základě kterého bude během aktuálního školního roku žákům veřejných škol poskytnuto přibližně 350 000 chromebooků s připojením LTE/5G.“

Ve třetím kvartálu roku 2025 vzrostl trh s chromebooky o 3,1 %. Segmentu dominovala společnost Lenovo, která dodala 1,4 milionu kusů (meziroční nárůst o 54,6 %). Následoval Acer s 18% podílem na trhu a globálními dodávkami dosahujícími 800 000 kusů. Třetí místo obsadila společnost HP s 0,7 milionu kusů a meziročním poklesem o 15,3 %. Společnost Asus, která stejně jako Lenovo těží z japonského projektu GIGA 2.0, si zajistila čtvrté místo s působivým meziročním růstem o 59 %. Páté místo obsadila společnost Dell.