Česká e-commerce v lednu 2024? Na e-shopech nakoupilo 83 % on-line zákazníků

16. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Alespoň jednu objednávku zboží v lednu podle organizace APEK uskutečnilo 83 % on-line nakupujících. Tedy těch, kteří v e-shopech objednají balíček alespoň jednou ročně. Nejvíce zákazníků nakupujících zboží přitom bylo ve věku 35 až 44 let (nejméně jednou objednalo zboží 92 % spotřebitelů z této věkové kategorie).

Služby na internetu pak v lednu objednalo 25 % respondentů, nejčastěji z kategorie od 25 do 34 let (33 %).

V průměru čeští on-line zákazníci provedli v lednu o něco více než tři nákupy. Nejvíce objednávek průměrně udělali mladí nakupující ve věku 25 až 34 let, a to téměř čtyři za měsíc. A jaká byla průměrná hodnota nákupu zboží v e-shopech? Útrata dosáhla téměř 4 000 Kč. Není přitom jistě bez zajímavosti, že většina nákupů byla spíše pravidelného charakteru v nižší hodnotě.

Kartou nebo na dobírku? Domů nebo na výdejní místo?

Nejvíce nakupujících využilo pro úhradu svých objednávek v e-shopech platební kartu při dokončení nákupního procesu. Alespoň jednou s ní předem zaplatilo 58 % spotřebitelů. S úhradou prostřednictvím dobírky je to o trochu složitější – v různých variantách, tedy hotově nebo kartou, zaplatilo 39 % zákazníků. I platbě až v momentě převzetí balíčku dominuje platební karta. Při dodání domů ji alespoň jednou použilo 16 % nakupujících, při osobním odběru na výdejně 15 %. Hotovost pro úhradu dobírky využilo jen 12 % on-line zákazníků, což potvrzuje, že klasická dobírka je nadále na ústupu.

Zboží si nejvíce spotřebitelů nechalo doručit domů, kompletního doručení až na adresu jich využilo 53 %. Do stále populárnějších výdejních boxů nejméně jednou nasměřovalo dodání objednávky 46 % lednových on-line zákazníků, do vlastní výdejny e-shopu 34 % a do externího výdejního místa 33 %.

Nové výstupy každý měsíc, APEK bude mít k dispozici unikátní srovnání

„Chování spotřebitelů na internetu sledujeme dlouhodobě. Dosud to ale bylo především na roční bázi. Nás ale v APEK zajímalo, jaké jsou rozdíly v chování zákazníků v porovnání mezi jednotlivými měsíci či kvartály. A to jak z měsíce na měsíc, tak do budoucna i meziročně. Proto jsme spustili tento nový projekt, který nám umožní detailnější pohled na zákaznické prostředí v české e-commerce,“ řekl o novince výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Výzkum byl proveden prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 078 respondentů.

Štítky: 

Podobné články

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Podvody řízené AI: Vznikající hrozby a protiopatření

23. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Microsoft)
Microsoft vydal nový report Cyber Signals. Zaměřuje se v něm na podvody řízené umělou inteligencí, a to hlavně v oblasti e-commerce a náborových kampaních. Mezi dubnem 2024 a dubnem 2025 Microsoft podle zprávy zmařil pokusy o podvod za čtyři miliardy dolarů, odmítl 49 000 podvodných registrací partnerství a zablokoval přibližně 1,6 milionu pokusů o registraci botů za hodinu. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více