Česká e-commerce v lednu 2024? Na e-shopech nakoupilo 83 % on-line zákazníků

16. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Alespoň jednu objednávku zboží v lednu podle organizace APEK uskutečnilo 83 % on-line nakupujících. Tedy těch, kteří v e-shopech objednají balíček alespoň jednou ročně. Nejvíce zákazníků nakupujících zboží přitom bylo ve věku 35 až 44 let (nejméně jednou objednalo zboží 92 % spotřebitelů z této věkové kategorie).

Služby na internetu pak v lednu objednalo 25 % respondentů, nejčastěji z kategorie od 25 do 34 let (33 %).

V průměru čeští on-line zákazníci provedli v lednu o něco více než tři nákupy. Nejvíce objednávek průměrně udělali mladí nakupující ve věku 25 až 34 let, a to téměř čtyři za měsíc. A jaká byla průměrná hodnota nákupu zboží v e-shopech? Útrata dosáhla téměř 4 000 Kč. Není přitom jistě bez zajímavosti, že většina nákupů byla spíše pravidelného charakteru v nižší hodnotě.

Kartou nebo na dobírku? Domů nebo na výdejní místo?

Nejvíce nakupujících využilo pro úhradu svých objednávek v e-shopech platební kartu při dokončení nákupního procesu. Alespoň jednou s ní předem zaplatilo 58 % spotřebitelů. S úhradou prostřednictvím dobírky je to o trochu složitější – v různých variantách, tedy hotově nebo kartou, zaplatilo 39 % zákazníků. I platbě až v momentě převzetí balíčku dominuje platební karta. Při dodání domů ji alespoň jednou použilo 16 % nakupujících, při osobním odběru na výdejně 15 %. Hotovost pro úhradu dobírky využilo jen 12 % on-line zákazníků, což potvrzuje, že klasická dobírka je nadále na ústupu.

Zboží si nejvíce spotřebitelů nechalo doručit domů, kompletního doručení až na adresu jich využilo 53 %. Do stále populárnějších výdejních boxů nejméně jednou nasměřovalo dodání objednávky 46 % lednových on-line zákazníků, do vlastní výdejny e-shopu 34 % a do externího výdejního místa 33 %.

Nové výstupy každý měsíc, APEK bude mít k dispozici unikátní srovnání

„Chování spotřebitelů na internetu sledujeme dlouhodobě. Dosud to ale bylo především na roční bázi. Nás ale v APEK zajímalo, jaké jsou rozdíly v chování zákazníků v porovnání mezi jednotlivými měsíci či kvartály. A to jak z měsíce na měsíc, tak do budoucna i meziročně. Proto jsme spustili tento nový projekt, který nám umožní detailnější pohled na zákaznické prostředí v české e-commerce,“ řekl o novince výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Výzkum byl proveden prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 078 respondentů.

Štítky: 

Podobné články

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více

Skip Pay zavádí možnost rozesplátkovat vyúčtování

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech od ČSOB, rozšiřuje možnosti svých odložených plateb. Přibyla nabídka rozložit si vyúčtování na splátky po dobu 4–⁠⁠⁠⁠⁠⁠37 měsíců. Je určena především pro nečekané výdaje, které nejdou jednoduše pokrýt z běžného rozpočtu – například stěhování nebo nákladné opravy. Na rozdíl od klasických splátkových produktů na e-shopech zákazník získává větší volnost. Čtěte více