Česká e-commerce v lednu 2024? Na e-shopech nakoupilo 83 % on-line zákazníků

16. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Alespoň jednu objednávku zboží v lednu podle organizace APEK uskutečnilo 83 % on-line nakupujících. Tedy těch, kteří v e-shopech objednají balíček alespoň jednou ročně. Nejvíce zákazníků nakupujících zboží přitom bylo ve věku 35 až 44 let (nejméně jednou objednalo zboží 92 % spotřebitelů z této věkové kategorie).

Služby na internetu pak v lednu objednalo 25 % respondentů, nejčastěji z kategorie od 25 do 34 let (33 %).

V průměru čeští on-line zákazníci provedli v lednu o něco více než tři nákupy. Nejvíce objednávek průměrně udělali mladí nakupující ve věku 25 až 34 let, a to téměř čtyři za měsíc. A jaká byla průměrná hodnota nákupu zboží v e-shopech? Útrata dosáhla téměř 4 000 Kč. Není přitom jistě bez zajímavosti, že většina nákupů byla spíše pravidelného charakteru v nižší hodnotě.

Kartou nebo na dobírku? Domů nebo na výdejní místo?

Nejvíce nakupujících využilo pro úhradu svých objednávek v e-shopech platební kartu při dokončení nákupního procesu. Alespoň jednou s ní předem zaplatilo 58 % spotřebitelů. S úhradou prostřednictvím dobírky je to o trochu složitější – v různých variantách, tedy hotově nebo kartou, zaplatilo 39 % zákazníků. I platbě až v momentě převzetí balíčku dominuje platební karta. Při dodání domů ji alespoň jednou použilo 16 % nakupujících, při osobním odběru na výdejně 15 %. Hotovost pro úhradu dobírky využilo jen 12 % on-line zákazníků, což potvrzuje, že klasická dobírka je nadále na ústupu.

Zboží si nejvíce spotřebitelů nechalo doručit domů, kompletního doručení až na adresu jich využilo 53 %. Do stále populárnějších výdejních boxů nejméně jednou nasměřovalo dodání objednávky 46 % lednových on-line zákazníků, do vlastní výdejny e-shopu 34 % a do externího výdejního místa 33 %.

Nové výstupy každý měsíc, APEK bude mít k dispozici unikátní srovnání

„Chování spotřebitelů na internetu sledujeme dlouhodobě. Dosud to ale bylo především na roční bázi. Nás ale v APEK zajímalo, jaké jsou rozdíly v chování zákazníků v porovnání mezi jednotlivými měsíci či kvartály. A to jak z měsíce na měsíc, tak do budoucna i meziročně. Proto jsme spustili tento nový projekt, který nám umožní detailnější pohled na zákaznické prostředí v české e-commerce,“ řekl o novince výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Výzkum byl proveden prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1 078 respondentů.

Štítky: 

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více