Češi a Vánoce? Řeší je dříve než jiné národy a vedou dárky pro maminky

19. 11. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Google a Alza.cz)
Češi se na vánoční sezónu začínají připravovat každým rokem o něco dříve, letos už od konce září, ukazují data z Vyhledávání Google. Liší se tím od ostatních zemí střední Evropy, kde tato vlna přichází až výrazně později. Kromě vánočních dárků roste například zájem o různé dekorace, svíčky i netradiční adventní kalendáře.

Oproti předchozím rokům mírně roste zájem Čechů o povánoční výprodeje. Podle dat ČSÚ přibyl od začátku pandemie e-shopům více než milion potenciálních zákazníků, které se teď budou snažit oslovit.

Nejčastěji Češi podle Googlu vyhledávají dárky pro konkrétní osoby, nejvíce pro maminku, o něco méně pak pro tatínka nebo babičku. „Podle dat z loňského roku lze vyhledávající rozdělit do dvou hlavních skupin: část z nich se po dárcích na internetu rozhlíží od první půlky listopadu, druhá skupina začíná až v prvním prosincovém týdnu,“ uvedl obchodní ředitel české pobočky Googlu František Štrupl.

Nárůst popularity lze dále pozorovat u netradičních adventních kalendářů, nejčastěji pak u těch s kosmetikou nebo hračkami. Trendem posledních let jsou pak adventní kalendáře se svíčkami nebo ty určené pro psy. Roste také vyhledávání produktů spojených s vánoční atmosférou, jako jsou například dekorace, svíčky či tepláky.

V posledních letech mírně stoupá zájem také o povánoční výprodeje, lidé se na ně vrhají již bezprostředně po Štědrém dnu. Aktuální data z Vyhledávání Google, ze kterých lze vyčíst trendy a změny v online chování zákazníků, jsou pro obchodníky, ale i širokou veřejnost volně dostupná na stránce Trendy Google.

Trendy ve vyhledávání korelují podle obchodníků s trendy reálných prodejů. „První vlna vánočních nákupů se v Česku začíná zvedat o něco dříve než na ostatních trzích, kde působíme, a vidíme během ní dva výrazné vrcholy v první polovině listopadu a začátkem prosince,“ potvrdila Klára Blažková, interim marketing director e-shopu Alza.cz. „Netradiční adventní kalendáře jsou u našich zákazníků stále populárnější a patří mezi nejprodávanější zboží ve všech segmentech, ve kterých je nabízíme, od hraček, přes kosmetiku a svíčky až po alkohol.

Online nákupy jednoznačně vítězí

Pandemie koronaviru přinesla změny nákupního chování. Podle výzkumu Smart Shopper Research (Google, Cint (2021) / Kantar (2020+2019)) více než 80 % Čechů více nebo výrazně více nakupuje online než offline. Tento výzkum z letošního června dále ukázal, že online je stále preferovanějším způsobem nákupu především díky možnosti doručení až do domu, často nižším cenám a větší pohodlnosti. Loni podle dat Českého statistického úřadu (Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci - 2020, ČSÚ (listopad 2020)) nakupovalo online o 1,3 milionu Čechů více než v roce 2019. Největší relativní nárůst byl zaznamenán ve skupině 45-54 let, kde došlo k meziročnímu nárůstu o 57 %.

Zákazníci online obchodů jsou svým značkám věrní

Češi patří oproti některým sousedním národům k velmi loajálním zákazníkům. Téměř tři čtvrtiny z nich uvádí, že nakupují pouze u několika ověřených prodejců. Tento trend je patrný napříč více zkoumanými kategoriemi, jako jsou elektronika, dům a zahrada nebo třeba móda. Loajalita vůči značkám navíc meziročně vzrostla.

Němci nebo Maďaři jsou zvyklí nakupovat od širšího portfolia prodejců než Češi, v těchto zemích se tak mohou nacházet nová odbytiště pro české firmy. Dobré je si ale předem ověřit, zda jde o vhodný trh právě pro konkrétní výrobek nebo službu. Nástroj Market Finder, který jsme nedávno představili i v Česku, už dokáže toto spolehlivě odhadnout,“ řekl František Štrupl z Googlu. Nástroj Market Finder je založen na datech Googlu a expertíze partnerů a provádí menší exportéry krok za krokem procesem plánování expanze a pomáhá objevit nejlepší trhy pro daný produkt či službu.

Exportéři musí brát ohled na specifika různých trhů

V okolních zemích lze zároveň pozorovat i jiné trendy v souvislosti s vyhledáváním dárků a celkovým spotřebním chováním před Vánoci. Slováci a Maďaři si tuto aktivitu nechávají nejčastěji až na poslední dva týdny před Vánoci a ani Poláci se nepřipravují s velkým předstihem. Na konci září v Polsku ještě probíhá tzv. „dzień chłopaka“, kdy se vyhledávají dárky pro chlapce. Jednotlivé e-shopy se tak musí připravovat na sezónu na různých trzích odlišně, s čímž dokážou pomoci Google Ads.

Bariéry zahraničního obchodu díky internetu nebyly nikdy nižší než dnes, během pandemie navíc vzrostl počet online nakupujících po celém světě. Prodejci tak mají aktuálně nejlepší příležitost vyrazit se svým zbožím za hranice. Je však třeba myslet i na to, že každý z trhů má svá specifika. Google Ads právě s tímto počítají a dávají inzerentům velkou flexibilitu při oslovování zákazníků na jiných trzích,“ řekl František Štrupl.

Jejich výhody při expanzi potvrzuje i Klára Blažková z Alzy. „Při vstupu na nové trhy je pro nás důležitá efektivita, proto vždy nejprve využíváme výkonnostní marketing a jeho nástroje. Dovoluje nám to pružně reagovat na individuální potřeby každého trhu při zachování potřebné návratnosti investice,“ zdůraznila Klára Blažková.

Podobné články

Češi letos utratí za dárky téměř osm tisíc

15. 12. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Nadcházející vánoční období je pro mnoho českých spotřebitelů nákupním vrcholem celého roku. Jak vyplývá z průzkumu agentury Perfect Crowd pro allegro.cz, až 94 % Čechů kupuje na Vánoce alespoň jeden dárek. Drtivá většina přitom ideální dárek pro své blízké nevybírá naslepo, ale raději se zeptá. Čtěte více

Kolik dají Češi za dárky na internetu a o co mají největší zájem?

11. 12. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
S blížícím se Štědrým dnem čeká české e-shopy druhý vrchol vánočních prodejů. Tím je po Black Friday pondělí 11. prosince a celý následující týden. Jak potvrdil výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), alespoň část dárků přitom u nás objedná on-line téměř 80 % uživatelů internetu. Kolik plánují utratit a o jaké zboží bude největší zájem? Čtěte více

Češi a nakupování vánočních dárků podle CZC.CZ

7. 12. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: CZC.cz)
Největší nákupní horečka právě začala, protože Češi nemají ještě nakoupeno na Vánoce. Tedy aspoň více než polovina z nich. Podle průzkumu CZC.CZ bude mezi dárky letos hodně elektroniky, nejčastěji pak mobilní telefony, chytré hodinky, sluchátka a herní příslušenství. Čtěte více

První vrchol prodejů v e-shopech se blíží. Výhodných nabídek chce využít až 80 % zákazníků

16. 11. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Vánoční prodeje se v e-shopech rozjíždí naplno a jeden z obchodních vrcholů celého roku je za dveřmi. Na vlnu především v USA populárního Black Friday, se kterým jsou spojené výrazné slevy zboží, naskočily české obchody již před několika lety. A zákazníci na ně slyší… Čtěte více