Češi si pro zboží z e-shopu rádi dojdou, dopravu zdarma by chtěli při nákupu nad 1 000 korun

10. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Dodání zboží zákazníkovi. Základní, ale zároveň jeden z nejnáročnějších úkolů pro e-shopy dneška. Rychlost i kvalita doručení balíčku hrají významnou roli v budoucím návratu nakupujícího do internetového obchodu. Nejen těmto tématům se věnuje právě vydaná Studie dopravních služeb, kterou připravila Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Studie dopravních služeb přináší na jedné straně přehled nejvýznamnějších hráčů na trhu e-commerce dopravců a popisuje jejich produktovou nabídku pro potřeby internetového obchodu, stejně jako možnostem celkového či částečného outsourcingu logistiky e-shopu či dalším alternativám. Na straně druhé je doplněna o další výzkumy, a to jak mezi provozovateli e-shopů, tak i mezi jejich zákazníky. O zajímavá data tedy není nouze.

Počet výdejních míst významně narostl

Při přípravě studie jsme si před sebe položili dva hlavní cíle – popsat co nejlépe aktuální nabídku na trhu dopravců pro internetové obchody a současně přinést zajímavé odpovědi a statistická data, která mohou pomoci internetovým obchodům správně nastavit logistiku tak, aby byly u zákazníků co nejúspěšnější,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodal: „Díky tomu, že studii pravidelně aktualizujeme od roku 2009, kdy vyšla poprvé, máme možnost srovnávat a sledovat současné trendy. Mezi ty rozhodně patří zájem o osobní odběry balíčků, čemuž odpovídá razantní nárůst počtu výdejních míst.“ Těch využívají zákazníci především proto, že nemusí čekat na dopravce, až jim zboží doručí domů či do zaměstnání, ale mohou si objednávku vyzvednout dle svých potřeb.

Očekávání zákazníků? 100 Kč za běžné dodání, nad 1 000 korun zdarma

I přes významný nárůst osobních odběrů nadále kupující nejčastěji využívají doručení zboží domů. Uvedlo to 66 % z více než tisíce respondentů. Ti jsou současně ochotní za standardní dodání zaplatit do 100 Kč.  „Ve výzkumu nás zajímalo, co ve vztahu k dopravě zboží očekávají nakupující a kolik je pro ně obvyklé zaplatit. Dozvěděli jsme se také například, že při nákupu nad 1 000 Kč již zákazníci předpokládají dopravu zdarma. Respektive v ceně zboží. Pro e-shopy to je důležitá zpětná vazba. Potvrzuje, že takové nastavení, které již existuje u řady internetových obchodů, má své opodstatnění,“ doplnil Vetyška.

Vývoj v oblasti doručování zboží a očekávání zákazníků byl v průběhu uplynulých tří let velmi dynamický. Trendem pro nejbližší budoucnost bude stále přesnější dodání objednávky, což se již z části daří ve velkých městech. „Čas a přesné informace o doručení jsou pro nakupující stále důležitější. Nechtějí být omezováni dlouhými doručovacími okny pro dodání balíčku, a také proto se v uplynulých letech výrazně projevil nárůst výdejních míst. Ta zákazníky neomezují v jejich plánech a umožňují jim vyzvednutí objednávky dle vlastních potřeb i za cenu nižšího komfortu. Právě v tomto směru je stále výrazný prostor pro využití moderních technologií a zlepšení služeb ze strany dopravců,“ uzavřel Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více