Češi si pro zboží z e-shopu rádi dojdou, dopravu zdarma by chtěli při nákupu nad 1 000 korun

10. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Dodání zboží zákazníkovi. Základní, ale zároveň jeden z nejnáročnějších úkolů pro e-shopy dneška. Rychlost i kvalita doručení balíčku hrají významnou roli v budoucím návratu nakupujícího do internetového obchodu. Nejen těmto tématům se věnuje právě vydaná Studie dopravních služeb, kterou připravila Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Studie dopravních služeb přináší na jedné straně přehled nejvýznamnějších hráčů na trhu e-commerce dopravců a popisuje jejich produktovou nabídku pro potřeby internetového obchodu, stejně jako možnostem celkového či částečného outsourcingu logistiky e-shopu či dalším alternativám. Na straně druhé je doplněna o další výzkumy, a to jak mezi provozovateli e-shopů, tak i mezi jejich zákazníky. O zajímavá data tedy není nouze.

Počet výdejních míst významně narostl

Při přípravě studie jsme si před sebe položili dva hlavní cíle – popsat co nejlépe aktuální nabídku na trhu dopravců pro internetové obchody a současně přinést zajímavé odpovědi a statistická data, která mohou pomoci internetovým obchodům správně nastavit logistiku tak, aby byly u zákazníků co nejúspěšnější,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodal: „Díky tomu, že studii pravidelně aktualizujeme od roku 2009, kdy vyšla poprvé, máme možnost srovnávat a sledovat současné trendy. Mezi ty rozhodně patří zájem o osobní odběry balíčků, čemuž odpovídá razantní nárůst počtu výdejních míst.“ Těch využívají zákazníci především proto, že nemusí čekat na dopravce, až jim zboží doručí domů či do zaměstnání, ale mohou si objednávku vyzvednout dle svých potřeb.

Očekávání zákazníků? 100 Kč za běžné dodání, nad 1 000 korun zdarma

I přes významný nárůst osobních odběrů nadále kupující nejčastěji využívají doručení zboží domů. Uvedlo to 66 % z více než tisíce respondentů. Ti jsou současně ochotní za standardní dodání zaplatit do 100 Kč.  „Ve výzkumu nás zajímalo, co ve vztahu k dopravě zboží očekávají nakupující a kolik je pro ně obvyklé zaplatit. Dozvěděli jsme se také například, že při nákupu nad 1 000 Kč již zákazníci předpokládají dopravu zdarma. Respektive v ceně zboží. Pro e-shopy to je důležitá zpětná vazba. Potvrzuje, že takové nastavení, které již existuje u řady internetových obchodů, má své opodstatnění,“ doplnil Vetyška.

Vývoj v oblasti doručování zboží a očekávání zákazníků byl v průběhu uplynulých tří let velmi dynamický. Trendem pro nejbližší budoucnost bude stále přesnější dodání objednávky, což se již z části daří ve velkých městech. „Čas a přesné informace o doručení jsou pro nakupující stále důležitější. Nechtějí být omezováni dlouhými doručovacími okny pro dodání balíčku, a také proto se v uplynulých letech výrazně projevil nárůst výdejních míst. Ta zákazníky neomezují v jejich plánech a umožňují jim vyzvednutí objednávky dle vlastních potřeb i za cenu nižšího komfortu. Právě v tomto směru je stále výrazný prostor pro využití moderních technologií a zlepšení služeb ze strany dopravců,“ uzavřel Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

Během pandemie byla uzavřena pětina výdejních míst

21. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Pandemie koronaviru na dlouhé měsíce utlumila společenský i ekonomický život po celé zemi a výrazně zasáhla také kamenné prodejny, které zároveň slouží jako výdejní místa pro logistické firmy. Pětina z nich měla úplně zavřeno. I přesto provozovatelé vidí situaci poměrně optimisticky a další propady tržeb v souvislosti s možnou druhou vlnou neočekávají. Čtěte více

Češi nakoupí online v průměru až 36× krát ročně

18. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPDgroup)
Obliba nákupů na internetu v Česku rok od roku roste, pořád ale nedosahuje průměrných evropských čísel. Míra spokojenosti zákazníků je však vysoká a vysoké jsou i nároky na přepravce. Češi si rádi nechají poradit na sociálních sítích, od rodiny anebo přátel, nejskeptičtější naopak bývají vůči doporučením od youtuberů. Čtěte více
Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa pro Česko a Slovensko

Online platby se mohou od roku 2021 změnit

7. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Visa)
Ve většině evropských zemí vstoupí 31. prosince 2020 v platnost nařízení, podle kterého mohou banky v některých případech provádět při placení na internetu kontrolní kroky navíc. Jde o nařízení známé jako silné ověření zákazníka neboli SCA (Strong Customer Authentication), které vytvořil Evropský orgán pro bankovnictví (EBA) k ochraně e-shopů a jejich zákazníků před podvody. Čtěte více

Customer experience je stěžejní už i pro B2B

7. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Liferay)
Zákazníci uvyklí na svět online nakupování vědí, jak vypadá příjemný nákup spotřebního zboží a stále více jich očekává stejný servis i v B2B. Vnímání zákaznické zkušenosti (customer experience – CX) se v segmentu B2B v poslední době zásadně posunulo díky očekáváním z B2C nákupů. Čtěte více