Češi a online nakupování v zahraničí

8. 12. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
V tuzemských online obchodech jsou čeští spotřebitelé jako doma, na přeshraniční internetové nákupy si teprve zvykají. Téměř 87 % českých respondentů v průzkumu uvedlo, že během posledního měsíce nakupovalo online, zhruba pětina pravidelně nakupuje v e-shopech prodejců z EU.

Online průzkumu se zúčastnilo celkem 4 135 respondentů z 22 zemí EU. Uskutečnění průzkumu v České republice zajistila spotřebitelská organizace dTest. „Nákupy přes internet jsou již pro většinu spotřebitelů samozřejmostí, zkušenost s koupí výrobku nebo služby online mělo 99,5 % respondentů. Pouze 0,5 % účastníků průzkumu uvedlo, že nikdy nenakupovali online,“ uvedl k průzkumu Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu, a dodal: „Lidé nakupují po internetu poměrně často. Na otázku, kdy naposledy nakoupili zboží či službu přes internet, čeští spotřebitelé nejčastěji odpovídali, že během posledního týdne. Uvedlo to více než 40 % respondentů.“

Necelá pětina (17,3 %) respondentů odpověděla, že naposledy nakupovali online během posledních 24 hodin, 28,8 % lidí během posledního měsíce.

Jak jsou na tom čeští zákazníci s přeshraničními online nákupy? Více než polovina respondentů průzkumu (52,5 %) již někdy nakoupila u internetového prodejce se sídlem v jiné zemi EU, 41,3 % u prodejců v zemích mimo EU. Přeshraniční nákupy však stále mají spíše nižší četnost, většina účastníků průzkumu nakupovala v zahraničí jednou za rok nebo méně. Pouze 22,3 % respondentů nakupuje pravidelně v internetových obchodech v EU, mimo EU je to ještě méně – 20 %.

Jako nejčastější důvod toho, že se vyhýbají nákupu v zahraničním e-shopu, lidé uváděli, že se obávají obtíží při řešení případných problémů a vracení zboží. Jazykovou bariéru uvedla jako důvod polovina respondentů. Více než třetina respondentů se obává nákladů na dopravu a 25 % uvedlo, že nedůvěřuje prodejcům z jiných zemí.

„Většina respondentů (84,4 %) nakupujících online v zemích EU přitom uvedla, že v souvislosti s přeshraničním nákupem nezaznamenala žádné problémy. Ti, kteří během transakce zažili nějaké obtíže, nejčastěji uváděli, že jim objednané zboží nepřišlo vůbec nebo se zpožděním, že bylo vadné či neodpovídalo uvedenému popisu,“ řekl Lukáš Zelený.

Výsledky průzkumu dokládají, že lidé se stále cítí jistější, když nakupují u internetových prodejců z vlastní země, než nakupují-li v zahraničních e-shopech. Čím vzdálenější je země provozovatele e-shopu, tím nižší důvěru lidé pociťují při nákupu. „Téměř polovina (48,2 %) respondentů uvedla, že se cítí velmi sebevědomě při nakupování v českých internetových obchodech, ve srovnání s 24 % při nakupování od prodejců se sídlem v EU a 15,9 % při nakupování od prodejců se sídlem mimo EU,“ konstatoval Zelený.

Proč čeští spotřebitelé nakupují v zahraničních internetových obchodech? Jako nejčastější důvody respondenti průzkumu uváděli, že zboží není v České republice dostupné (66,9 %), že zahraniční e-shopy nabízejí nižší ceny a širší výběr zboží.

Údaje vyplývají z průzkumu evropské asociace ANEC, do něhož se zapojili i čeští spotřebitelé, kteří aktivně používají internet.

Štítky: 

Podobné články

dTest vyzkoušel aplikace pro virtuální meetingy: Jak si vedly?

18. 8. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Videokonference mají za sebou nevídaný boom, a i po rozvolnění preventivních opatření zůstávají oblíbeným komunikačním nástrojem. Jedenáct softwarů pro internetové videokonference podrobila praktickým zkouškám nezávislá spotřebitelská organizace dTest. Jak si vedly a jaké byly odhaleny slabiny? Čtěte více

Co přinesly dva roky s GDPR?

27. 5. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů, neboli General Data Protection Regulation (GDPR), nabylo účinnosti 25. května 2018. Kolem tohoto data se zdálo, že nastává naprostá právní revoluce a „nezůstane kámen na kameni“. Dva roky účinnosti nařízení však ukázaly klidnější vývoj, i když rozhodně nelze tvrdit, že se nedělo nic zajímavého. Čtěte více

dTest prověřil antiviry. Nakolik počítač opravdu ochrání?

6. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Spotřebitelská organizace dTest se pravidelně věnuje i zkouškám antivirů. Letos její odborníci otestovali 24 řešení pro Windows a 10 pro macOS. Zjistili přitom, že zatímco na některé bezplatné programy je spolehnutí, u jiných si zaplatíte za nespolehlivou ochranu. Čtěte více

Jak budou vypadat reklamace po očekávané novelizaci občanského zákoníku?

31. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Zapracování dvou nových evropských směrnic z oblasti spotřebitelských smluv do českého práva, které právě probíhá, zruší v občanském zákoníku 24měsíční zákonnou záruku. Spotřebitelům však poskytne nová práva, a to nejpozději do dvou let. Čtěte více