Češi a online nakupování v zahraničí

8. 12. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
V tuzemských online obchodech jsou čeští spotřebitelé jako doma, na přeshraniční internetové nákupy si teprve zvykají. Téměř 87 % českých respondentů v průzkumu uvedlo, že během posledního měsíce nakupovalo online, zhruba pětina pravidelně nakupuje v e-shopech prodejců z EU.

Online průzkumu se zúčastnilo celkem 4 135 respondentů z 22 zemí EU. Uskutečnění průzkumu v České republice zajistila spotřebitelská organizace dTest. „Nákupy přes internet jsou již pro většinu spotřebitelů samozřejmostí, zkušenost s koupí výrobku nebo služby online mělo 99,5 % respondentů. Pouze 0,5 % účastníků průzkumu uvedlo, že nikdy nenakupovali online,“ uvedl k průzkumu Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu, a dodal: „Lidé nakupují po internetu poměrně často. Na otázku, kdy naposledy nakoupili zboží či službu přes internet, čeští spotřebitelé nejčastěji odpovídali, že během posledního týdne. Uvedlo to více než 40 % respondentů.“

Necelá pětina (17,3 %) respondentů odpověděla, že naposledy nakupovali online během posledních 24 hodin, 28,8 % lidí během posledního měsíce.

Jak jsou na tom čeští zákazníci s přeshraničními online nákupy? Více než polovina respondentů průzkumu (52,5 %) již někdy nakoupila u internetového prodejce se sídlem v jiné zemi EU, 41,3 % u prodejců v zemích mimo EU. Přeshraniční nákupy však stále mají spíše nižší četnost, většina účastníků průzkumu nakupovala v zahraničí jednou za rok nebo méně. Pouze 22,3 % respondentů nakupuje pravidelně v internetových obchodech v EU, mimo EU je to ještě méně – 20 %.

Jako nejčastější důvod toho, že se vyhýbají nákupu v zahraničním e-shopu, lidé uváděli, že se obávají obtíží při řešení případných problémů a vracení zboží. Jazykovou bariéru uvedla jako důvod polovina respondentů. Více než třetina respondentů se obává nákladů na dopravu a 25 % uvedlo, že nedůvěřuje prodejcům z jiných zemí.

„Většina respondentů (84,4 %) nakupujících online v zemích EU přitom uvedla, že v souvislosti s přeshraničním nákupem nezaznamenala žádné problémy. Ti, kteří během transakce zažili nějaké obtíže, nejčastěji uváděli, že jim objednané zboží nepřišlo vůbec nebo se zpožděním, že bylo vadné či neodpovídalo uvedenému popisu,“ řekl Lukáš Zelený.

Výsledky průzkumu dokládají, že lidé se stále cítí jistější, když nakupují u internetových prodejců z vlastní země, než nakupují-li v zahraničních e-shopech. Čím vzdálenější je země provozovatele e-shopu, tím nižší důvěru lidé pociťují při nákupu. „Téměř polovina (48,2 %) respondentů uvedla, že se cítí velmi sebevědomě při nakupování v českých internetových obchodech, ve srovnání s 24 % při nakupování od prodejců se sídlem v EU a 15,9 % při nakupování od prodejců se sídlem mimo EU,“ konstatoval Zelený.

Proč čeští spotřebitelé nakupují v zahraničních internetových obchodech? Jako nejčastější důvody respondenti průzkumu uváděli, že zboží není v České republice dostupné (66,9 %), že zahraniční e-shopy nabízejí nižší ceny a širší výběr zboží.

Údaje vyplývají z průzkumu evropské asociace ANEC, do něhož se zapojili i čeští spotřebitelé, kteří aktivně používají internet.

Štítky: 

Podobné články

Jak budou vypadat reklamace po očekávané novelizaci občanského zákoníku?

31. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Zapracování dvou nových evropských směrnic z oblasti spotřebitelských smluv do českého práva, které právě probíhá, zruší v občanském zákoníku 24měsíční zákonnou záruku. Spotřebitelům však poskytne nová práva, a to nejpozději do dvou let. Čtěte více

Blíží se konec televizního vysílání DVB-T

16. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Vrchol druhé vlny digitalizace televizního vysílání se nezadržitelně blíží. Vypínání vysílačů šířících pozemní signál ve stávajícím formátu DVB-T odstartuje v Praze už 27. listopadu 2019 vypnutím vysílání České televize. Hlavní vlna vypínání vysílačů DVB-T bude probíhat od ledna do června 2020. Pro velkou část obyvatel ČR to představuje změnu a náklady spojené s technickým řešením. Čtěte více

dTest: České mobilní služby stále patří k nejdražším v EU

15. 2. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Průzkumy spotřebitelské organizace dTest opakovaně ukazují, že tarify českých mobilních operátorů patří v evropském srovnání k nejdražším, zejména v oblasti mobilních dat. Jaké mobilní služby a ceny nabízí sousedé ze zemí Evropské unie, kteří nám mohou být v této oblasti inspirací? dTest přichystal přehledné srovnání cen mobilních tarifů. Čtěte více

dTest podává stížnost na Google kvůli porušení GDPR

29. 11. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Na základě výzkumu publikovaného norskou organizací Forbrukerrådet se dTest rozhodl podat stížnost na společnost Google k Úřadu na ochranu osobních údajů. Nový výzkum ukazuje, že Google porušuje Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) tím, jakým způsobem sleduje polohu svých uživatelů. Čtěte více