Češi i nadále s oblibou nakupují v Číně a stále častěji prostřednictvím smartphonů

20. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eset)
Téměř každý Čech nakupuje online. Roste objem objednávek z mobilních telefonů. Popularita zahraničních obchodů se ale výrazně nemění – čtyři z deseti Čechů nakupují v čínských elektronických obchodech, čtvrtina pak ze zemí Evropské unie.

Podle dat nakupuje z čínských e-shopů 40 % uživatelů, z evropských pak 26 %, nejméně populární jsou pak obchody z USA, v těch nakupuje jen 10 % Čechů.

„Z nakupování na zahraničních e-shopech se stala běžná záležitost. Zahraniční e-shopy upřednostňují zejména mladší lidé do 44 let, mezi nimiž převládají muži s vysokoškolským vzděláním z velkých měst,“ uvedl k výsledkům Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky ESETu.

Popularita zahraničních e-shopů se od roku 2017 nijak výrazně nezměnila. Mění se však zařízení, ze kterých nakupujeme.

Polovina lidí nakupuje přes telefon

Nejběžnějším zařízením, ze kterého Češi nakupují, zůstává notebook (65 %). V dlouhodobém měřítku, ale lidé čím dál častěji používají mobilní telefony. V roce 2017 objednávalo přes telefon 44 % českých uživatelů, letos je to již 48 %.

„Domníváme se že, za tímto trendem je rostoucí počet nákupních aplikací různých obchodů,“ vysvětlil Dvořák. „Telefon dnes samozřejmě počítač plně nahradí. O to důležitější je dbát na zabezpečení mobilního zařízení stejně jako zabezpečení počítače.“

Na to ale uživatelé často zapomínají. Celá třetina mobilních telefonů nemá nainstalovaný žádný bezpečností program, podíl nechráněných počítačů je přitom sotva 5 %. Uživatelé takovýchto zařízení mohou být zranitelnější, pokud narazí na podvodný e-shop, kterých Česká obchodní inspekce eviduje v tuzemsku téměř 700.

O nákupu rozhoduje důvěryhodnost, ne bezpečnost

Bezpečnost nákupu je při výběru e-shopu rozhodujícím kritériem pro 70 % respondentů, 47 % volí podle podmínek nákupu a 43 % nakupuje v e-shopech, se kterými mají dobrou zkušenost z minulosti. Jen 36 % vybírá podle nejnižší ceny. Zmíněnou bezpečnost si uživatelé ale vykládají různě, málokdo se ale zajímá o technické řešení.

Při volbě elektronického obchodu zákazníci preferují především předchozí dobrou zkušenost (82 %), známost značky e-shopu (72 %) a doporučení v recenzích (68 %). Jen třetina nakupujících si zkontroluje, zda mezi e-shopy a jimi probíhá šifrovaná komunikace. Necelá desetina dotázaných neřeší otázku bezpečnost vůbec.

„Šifrovanou komunikaci uživatel snadno pozná. Webové prohlížeče ji typicky indikují pomocí ikony zámku na začátku jejich adresního řádku. Uživatel tak má alespoň elementární jistotu zabezpečené komunikační cesty pro své osobní a platební údaje,“ doplnil Dvořák.

Šifrovaná komunikace je podle expertů nezbytná především v případě, kdy zákazník platí přímo v e-shopu kartou. Tuto platební metodu volí 61 % českých kupujících. Populárnější je jen dobírka (68 %) a platba při převzatí (65 %).

Podvodů přibývá, kontrolujte obchodní podmínky

„V roce 2015 jsme evidovaly čtyři rizikové weby, v roce 2016 také čtyři, dnes je to přes 700. Zřejmě to funguje tak, že někdo odchytává expirující domény s historií a buduje na nich podvodné e-shopy nabízející boty či oblečení. Jako forma úhrady je požadována platba kartou předem. Peníze odejdou dle informací spotřebitelů na zahraniční účty, často rovnou v čínských juanech, zboží však nepřichází. Kontaktovat provozovatele nelze, protože web je anonymní, bez kontaktních údajů, jediným možným kontaktem bývá formulář na stránkách, ale na něj zpravidla nikdo nereaguje,“ řekl Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce.

Při kontrolách v listopadu 2019 odhalila České obchodní inspekce 146 pochybení, která porušovala práva spotřebitelů. Nejčastěji jde o chybějící podmínky pro reklamaci a informace o prodejci. Uživatel by měl snadno najít IČ, název a adresu společnosti, se kterou na e-shopu uzavírá kupní smlouvu. Pokud tyto informace chybějí, měli by se uživatelé nákupu vyvarovat, protože v krajním případě se nemusejí domoci svých práv.

ČOI zároveň sleduje nový nebezpečný trend „přeprodejců“, kteří mají webové stránky vypadající jako běžný e-shop, ale až v obchodních podmínkách se spotřebitel skrytě dozví, že zákazník jen zadá platbu českému obchodníkovi, ten si ponechá provizi a zbytkem peněz zaplatí za zboží na zahraničním webu, odkud vám nechá zboží zaslat. Doba dodání a kvalita zboží často neodpovídá očekávání a komplikace nastávají rovněž v případě reklamací.

Údaje vyplývají z průzkumu zaměřeného na nakupování online, který uskutečnily společnosti ESET a Seznam.cz.

Štítky: 

Podobné články

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více