Během Black Friday plánuje nakupovat polovina Čechů. Prioritou je ale bezpečnost

8. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Polovina českých zákazníků plánuje využít slevových akcí během letošního Black Friday. Zároveň ale podotýkají, že budou nakupovat uváženě a na ověřených platformách.

Pro online prodejce je poslední čtvrtletí již tradičně hlavní sezónou. Kromě vánočních dárků lákají zákazníky i na výhodnější „Black Friday nabídky“. I když jde původně o americký „nákupní svátek“, data ukazují, že Češi si ho oblíbili a až polovina z nich plánuje nakupovat právě během období slev. 

Z průzkumu agentury Danae pro online tržiště Allegro vyplynulo, že Češi sice aktivně vyhledávají slevy, i přesto ale chtějí nakupovat rozvážně. Až 62 % z nich přesně ví, co si chce koupit, a vyčkává, až cena produktu během Black Friday poklesne. K impulzivním nákupům se přiznalo jen 14 % respondentů. Zároveň 45 % zákazníků, kteří plánují nakupovat během Black Friday, tvrdí, že alespoň 30 dní před nákupem sledují vývoj cen zboží, aby nenaletěli na klamavé nabídky.

Zákazníci jsou opatrní

„Neférové praktiky online prodejců zvýšily míru opatrnosti zákazníků, kteří tvrdí, že si rádi nabídky sami prověřují. Naštěstí od roku 2023 platí evropská směrnice Omnibus, podle které musí být uváděná sleva kalkulována z nejnižší ceny zboží za posledních 30 dní. Prodejci tak již nemohou cenu pár dní před Black Friday uměle navýšit nebo nabízet slevy ze smyšlené ceny,“ upozornil Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky. 

O zvýšené opatrnosti svědčí i to, že až 65 % Čechů plánuje nakupovat na platformách, které již znají a ideálně si je i osobně vyzkoušeli. Průzkum ukázal, že osobní zkušenost je z pohledu důvěry v bezpečnost online nákupů klíčová. Platí totiž, že čím častěji zákazník nakupuje online, tím větší má tendenci označovat online nákupy za obecně bezpečné. Naopak ti, kteří se jim vyhýbají, je pokládají za bezpečnostní riziko.

Důležité jsou i recenze a možnosti platby

Češi se u online nákupů chrání především vyhledáváním veřejně dostupných recenzí obchodů a prodejců, zároveň se také podle vlastních tvrzení vyvarují otvírání neznámých a podezřelých odkazů nebo si před nákupem ověřují nabízené možnosti platby a doručení objednávek.

Podobné články

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více

Skip Pay zavádí možnost rozesplátkovat vyúčtování

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech od ČSOB, rozšiřuje možnosti svých odložených plateb. Přibyla nabídka rozložit si vyúčtování na splátky po dobu 4–⁠⁠⁠⁠⁠⁠37 měsíců. Je určena především pro nečekané výdaje, které nejdou jednoduše pokrýt z běžného rozpočtu – například stěhování nebo nákladné opravy. Na rozdíl od klasických splátkových produktů na e-shopech zákazník získává větší volnost. Čtěte více