Během Black Friday plánuje nakupovat polovina Čechů. Prioritou je ale bezpečnost

8. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Polovina českých zákazníků plánuje využít slevových akcí během letošního Black Friday. Zároveň ale podotýkají, že budou nakupovat uváženě a na ověřených platformách.

Pro online prodejce je poslední čtvrtletí již tradičně hlavní sezónou. Kromě vánočních dárků lákají zákazníky i na výhodnější „Black Friday nabídky“. I když jde původně o americký „nákupní svátek“, data ukazují, že Češi si ho oblíbili a až polovina z nich plánuje nakupovat právě během období slev. 

Z průzkumu agentury Danae pro online tržiště Allegro vyplynulo, že Češi sice aktivně vyhledávají slevy, i přesto ale chtějí nakupovat rozvážně. Až 62 % z nich přesně ví, co si chce koupit, a vyčkává, až cena produktu během Black Friday poklesne. K impulzivním nákupům se přiznalo jen 14 % respondentů. Zároveň 45 % zákazníků, kteří plánují nakupovat během Black Friday, tvrdí, že alespoň 30 dní před nákupem sledují vývoj cen zboží, aby nenaletěli na klamavé nabídky.

Zákazníci jsou opatrní

„Neférové praktiky online prodejců zvýšily míru opatrnosti zákazníků, kteří tvrdí, že si rádi nabídky sami prověřují. Naštěstí od roku 2023 platí evropská směrnice Omnibus, podle které musí být uváděná sleva kalkulována z nejnižší ceny zboží za posledních 30 dní. Prodejci tak již nemohou cenu pár dní před Black Friday uměle navýšit nebo nabízet slevy ze smyšlené ceny,“ upozornil Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky. 

O zvýšené opatrnosti svědčí i to, že až 65 % Čechů plánuje nakupovat na platformách, které již znají a ideálně si je i osobně vyzkoušeli. Průzkum ukázal, že osobní zkušenost je z pohledu důvěry v bezpečnost online nákupů klíčová. Platí totiž, že čím častěji zákazník nakupuje online, tím větší má tendenci označovat online nákupy za obecně bezpečné. Naopak ti, kteří se jim vyhýbají, je pokládají za bezpečnostní riziko.

Důležité jsou i recenze a možnosti platby

Češi se u online nákupů chrání především vyhledáváním veřejně dostupných recenzí obchodů a prodejců, zároveň se také podle vlastních tvrzení vyvarují otvírání neznámých a podezřelých odkazů nebo si před nákupem ověřují nabízené možnosti platby a doručení objednávek.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více