Blíží se vrchol nákupní sezony. Pětina Čechů plánuje utratit přes 10 tisíc

5. 11. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Původně americký „nákupní svátek“ Black Friday se už pevně usadil i na českém trhu. Podle dat Allegra plánují tři čtvrtiny Čechů během Black Friday nakupovat nebo o tom alespoň uvažují. Každý pátý chce utratit více než 10 000 Kč nebo limit vůbec nemá. Většina lidí zároveň využívá listopadové slevy i k nákupu vánočních dárků.

Pozornost se přitom přesouvá hlavně do online prostředí. Více než tři čtvrtiny dotázaných uvedly, že budou hledat výhodné nabídky na internetu, často právě na online tržištích, kde mohou porovnat ceny od více prodejců na jednom místě.

Zákazníci očekávají výrazné slevy

Češi se nespokojí s jen tak ledajakou slevou, dvě třetiny lidí očekávají zlevnění alespoň o 30 %, a každý druhý nakoupí teprve tehdy, když sleva přesáhne 50 %.

„Z dat je jasně vidět, že Češi jsou velmi citliví na cenu: pro 74 % zákazníků je právě cena a výše slevy hlavním faktorem při výběru e-shopu. Na druhém místě je důvěryhodnost obchodu. Bohužel to zároveň znamená větší riziko podvodných prodejců, které se v předvánočním shonu objevují častěji. Doporučujeme proto vždy zkontrolovat, odkud nakupujete, a volit pouze ověřené prodejce,“ řekla Monika Brichtová z Allegro.cz.

Citlivost na cenu ovlivňuje i způsob placení. Češi stále častěji hledají způsoby, jak své nákupy rozložit, a přitom nepřijít o slevy. Prodejci, včetně online tržišť, i proto nabízí například odložené platby.

„Obliba odložených plateb rychle roste. Meziročně přibylo o třetinu více zákazníků s platbami na třetinu, obrat se zvýšil o 65 % a více než pětina (22 %) lidí tuto možnost využila úplně poprvé. Zákazníci Twista často nakupují právě na tržištích, kde Allegro patří mezi nejsilnější hráče v Česku a očekáváme, že tomu nebude jinak ani během Black Friday,“ dodal Martin Šťastný, head of sales and business development společnosti Twisto.

Největší zájem je o elektroniku

Na co Češi čekají až do Black Friday? Nejčastěji na elektroniku, především tedy na mobilní telefony, televize a notebooky, které plánuje koupit se slevou 46 % respondentů. Na druhém místě (35 %) jsou malé domácí spotřebiče, móda a obuv. Přibližně každý pátý zákazník ale nakupuje podle aktuálních potřeb, bez ohledu na slevy.

Češi zároveň deklarují, že nechtějí nechávat vánoční dárky na poslední chvíli, téměř pětina je kupuje průběžně během roku, zatímco 31 % začíná právě v listopadu během Black Friday.

Impulzivní nákupy jsou časté

Slevové akce ale zároveň spouštějí spontánní a často i zbytečné nákupy, až 52 % Čechů přiznává, že během slev koupí něco, co vůbec neměli v plánu a ani nepotřebují.

„Emoce v nakupování hrají velkou roli. Každá další sleva zvyšuje pokušení přidat do košíku ještě něco navíc. Proto je dobré mít dopředu jasno, co skutečně potřebujete, a nenechat se unést atmosférou Black Friday. I během slev se dá nakupovat zodpovědně,“ doplnila Monika Brichtová z Allegro.cz.

 

Údaje vyplývají z průzkumu agentury Perfect Crowd pro online tržiště Allegro, který zkoumal nákupní chování Čechů v období od Black Friday až po Vánoce.

Podobné články

E-shopy očekávají další rekordní sezonu a připravují se na nápor objednávek

5. 11. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shoptet)
Sektor e-commerce letos očekává další rekordní sezonu. Podle dat společnosti Shoptet vzrostl meziročně počet objednávek přibližně o 12 %. Průměrná hodnota objednávky se zvýšila zhruba o čtyři procenta. E-shopy před sezonou rovněž více využívají financování prostřednictvím služby Shoptet Boost, která je dostupná díky partnerství se startupem Flowpay. Čtěte více

DPD a GLS si v Česku vzájemně otevírají sítě svých výdejních boxů

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnosti DPD a GLS se domluvily na sdílení svých sítí zhruba 2 100 výdejních boxů. Zákazníkům obou společností tak přibyde mnohem více možností, kde si své balíčky mohou vyzvedávat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jde o první spolupráci tohoto typu na českém trhu – dosavadní doručování do partnerských sítí probíhá vždy jednostranně. Čtěte více

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více