Blíží se vrchol nákupní sezony. Pětina Čechů plánuje utratit přes 10 tisíc
Pozornost se přitom přesouvá hlavně do online prostředí. Více než tři čtvrtiny dotázaných uvedly, že budou hledat výhodné nabídky na internetu, často právě na online tržištích, kde mohou porovnat ceny od více prodejců na jednom místě.
Zákazníci očekávají výrazné slevy
Češi se nespokojí s jen tak ledajakou slevou, dvě třetiny lidí očekávají zlevnění alespoň o 30 %, a každý druhý nakoupí teprve tehdy, když sleva přesáhne 50 %.
„Z dat je jasně vidět, že Češi jsou velmi citliví na cenu: pro 74 % zákazníků je právě cena a výše slevy hlavním faktorem při výběru e-shopu. Na druhém místě je důvěryhodnost obchodu. Bohužel to zároveň znamená větší riziko podvodných prodejců, které se v předvánočním shonu objevují častěji. Doporučujeme proto vždy zkontrolovat, odkud nakupujete, a volit pouze ověřené prodejce,“ řekla Monika Brichtová z Allegro.cz.
Citlivost na cenu ovlivňuje i způsob placení. Češi stále častěji hledají způsoby, jak své nákupy rozložit, a přitom nepřijít o slevy. Prodejci, včetně online tržišť, i proto nabízí například odložené platby.
„Obliba odložených plateb rychle roste. Meziročně přibylo o třetinu více zákazníků s platbami na třetinu, obrat se zvýšil o 65 % a více než pětina (22 %) lidí tuto možnost využila úplně poprvé. Zákazníci Twista často nakupují právě na tržištích, kde Allegro patří mezi nejsilnější hráče v Česku a očekáváme, že tomu nebude jinak ani během Black Friday,“ dodal Martin Šťastný, head of sales and business development společnosti Twisto.
Největší zájem je o elektroniku
Na co Češi čekají až do Black Friday? Nejčastěji na elektroniku, především tedy na mobilní telefony, televize a notebooky, které plánuje koupit se slevou 46 % respondentů. Na druhém místě (35 %) jsou malé domácí spotřebiče, móda a obuv. Přibližně každý pátý zákazník ale nakupuje podle aktuálních potřeb, bez ohledu na slevy.
Češi zároveň deklarují, že nechtějí nechávat vánoční dárky na poslední chvíli, téměř pětina je kupuje průběžně během roku, zatímco 31 % začíná právě v listopadu během Black Friday.
Impulzivní nákupy jsou časté
Slevové akce ale zároveň spouštějí spontánní a často i zbytečné nákupy, až 52 % Čechů přiznává, že během slev koupí něco, co vůbec neměli v plánu a ani nepotřebují.
„Emoce v nakupování hrají velkou roli. Každá další sleva zvyšuje pokušení přidat do košíku ještě něco navíc. Proto je dobré mít dopředu jasno, co skutečně potřebujete, a nenechat se unést atmosférou Black Friday. I během slev se dá nakupovat zodpovědně,“ doplnila Monika Brichtová z Allegro.cz.
Údaje vyplývají z průzkumu agentury Perfect Crowd pro online tržiště Allegro, který zkoumal nákupní chování Čechů v období od Black Friday až po Vánoce.









