Zájem o odložené platby meziročně vzrostl o 300 procent, překonávají i spotřebitelské úvěry

26. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Ekonomická situace i rychlý technologický vývoj mění nákupní zvyklosti českých spotřebitelů. Spotřebitelé stále častěji dávají přednost moderním formám plateb, které kombinují komfort, rychlost a větší kontrolu nad financemi. Podle společnosti DATART v posledních měsících nejrychleji rostou odložené a rozložené platby (BNPL), jejichž obliba dokonce překonává klasické spotřebitelské úvěry.

Jen během letošního léta (červen–srpen) se objem odložených a rozložených plateb zvýšil meziročně zhruba o 300 %. Rostoucí trend zaznamenávají i mobilní peněženky a bezkontaktní platby prostřednictvím chytrých telefonů, hodinek či nositelné elektroniky.

Vývoj posledních let ukazuje na zřetelný posun směrem k bezkontaktním platebním metodám. Zákazníci čím dál častěji využívají mobilní peněženky, chytré hodinky, náramky nebo dokonce prsteny s platební funkcí. Tento trend zapadá do širšího posunu směrem k jednoduchosti a pohodlí, který dominuje celému maloobchodu. „Technologie odstraňují bariéry – zákazník už nepotřebuje plastovou kartu v peněžence, stačí mu zařízení, které nosí každý den u sebe,“ řeklValdemar Schubert, manažer finančních služeb a splátek v DATARTu.

Platební metody, které DATART svým zákazníkům nabízí, dnes pokrývají celé spektrum od tradičních forem – hotovost, platba kartou nebo dárkové poukázky – až po moderní digitální služby, jako jsou Apple Pay, Google Pay, QR platby, či financování prostřednictvím spotřebitelských úvěrů a BNPL produktů. „Naší prioritou je zákazníkům vždy poskytnout maximální volnost a komfort. V posledních letech proto sledujeme, že se tradiční hotovostní platby odsouvají do pozadí a nahrazují je rychlé, bezpečné a často i flexibilnější digitální nástroje,“ dodal Schubert.

Trendy posledních let: digitální peněženky a chytré způsoby financování

Dopad ekonomické situace posledních let se odráží i v preferencích zákazníků. Češi hledají pružnější způsoby, jak si rozložit větší investice, a proto využívají odložené a rozložené platby. Zákazníci oceňují možnost získat produkt okamžitě, a přitom si platbu naplánovat podle svých potřeb. „BNPL služby rostou meziročně v řádu stovek procent. Jen během posledních prázdninových měsíců jsme v meziročním srovnání zaznamenali nárůst zhruba o 300 %, což ukazuje, že tento model si našel pevné místo i v českém prostředí,“ uvedl Schubert.

Ruku v ruce s tím se prosazují i QR platby, které kombinují rychlost a jednoduchost mobilních transakcí s minimem chyb při zadávání údajů. Do budoucna lze očekávat i výraznější nástup A2A plateb (Account-to-Account) – okamžitých převodů přímo mezi bankovními účty.

Češi přijímají inovace

Proměna platebních návyků ukazuje, že čeští zákazníci jsou otevření novinkám, pokud jim přinášejí skutečnou přidanou hodnotu – ať už jde o větší pohodlí, rychlost, nebo lepší kontrolu nad osobními výdaji. „Češi dnes technologie aktivně přijímají a využívají, pokud jim usnadňují život a dávají možnost chytře řídit své finance,“ uzavřel Schubert.

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Češi se učí recyklovat staré spotřebiče. V DATARTu jich meziročně vrátili o 17 % více

24. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
V uplynulém roce opět došlo k navýšení množství odevzdaných odpadních recyklovatelných elektrospotřebičů. Oproti roku 2023 stoupl jejich celkový objem v ve svozových službách prodejce DATART o 17 % na 6 783 tun. Ze 12,6 tun použitých baterií odevzdaných ke zpětnému odběru bylo recyklací získáno 9 481 kilogramů druhotných surovin, meziročně o 28 % více. Čtěte více

Prodeje televizí loni vzrostly o šest procent, poptávku táhl streaming

11. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Televize si i nadále udržují své pevné místo v českých domácnostech. Podle údajů z trhu došlo v uplynulém roce k meziročnímu nárůstu prodejů televizí o 6 % na 606 tisíc kusů. Klíčovým hybatelem trhu s televizemi je rozmach streamovacích platforem, který urychluje potřebu výměny zastaralých televizorů za nové chytré televize s připojením k internetu. Čtěte více

Češi si měří plnění novoročních předsevzetí. Prodeje chytrých hodinek v lednu stouply o 40 %

4. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Po svátcích přichází na začátku nového roku tradiční návrat k realitě a snaha věnovat se zdravějšímu životnímu stylu. Podle nákupních trendů zákazníků maloobchodního řetězce DATART využívají Češi při plnění svých novoročních předsevzetí stále častěji moderní technologie. Prodeje chytrých hodinek na začátku nového roku vzrostly oproti loňskému průměru o 40 % a DATART prodal rekordních počet kusů. Čtěte více